Vase Mode (aka spiralize outer contour)

Handleidingen voor beginners en gevorderden
Plaats reactie
Ch3vr0n
Contacteer:

Vase Mode (aka spiralize outer contour)

Bericht door Ch3vr0n » 09 jan 2021, 19:32

Tijdens verder informeren rond de mogelijkheden van 3d printen las ik over deze modus. En dacht das nu eens leuk om te proberen. Waarom niet een vuilnis emmer printen om al het support materiaal in te flikkeren? :D Dus heb me ook laten vallen op dit ding

https://www.thingiverse.com/thing:4232693 Model is Solid

Nu heb ik al de juiste functie geactiveerd en infil op 0% gezet. Nu mijn probleem is dat in cura noch "wall thickness" nog "wall count" effect lijkt te hebben op de shell, maar enkel op de bodem. Slice ik met die instellingen en scroll ik wat in de lagen dan heeft de wall maar 1 lijn, ook al geef ik vb "wall thickness" in op 5mm of "Wall Line Count" op 3.

Ik mis dus waarschijnlijk nog iets. Maar wat?
Creality CR-10 Max, gekoppeld aan Raspberry PI 4B octoprint server
Upgrades: Wham Bam Flexible Bed System
(to do: implement cable management prints. Z-Sync kit)

Rob52
Contacteer:

Re: Vase Mode (aka spiralize outer contour)

Bericht door Rob52 » 09 jan 2021, 19:37

Nee, je mist niks. Je kunt in spiral mode maar 1 wandlijn printen. Alternatief daarvoor is een grotere nozzle plaatsen. In spiraal blijft de Z-as continu verhogen, dus je kunt ook maar 1 keer de omwenteling maken en niet een tweede keer voor een extra wandlijn. Want hij eindigt telkens bovenop de vorige lijn, niet ernaast. Je hebt dus ook geen Z-naad.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

Ch3vr0n
Contacteer:

Bericht door Ch3vr0n » 09 jan 2021, 19:49

Is de oplossing dan een niet "solid" model? of een andere modus waarbij je dus effectief vazen mee kan printen. Een vaas met maar 1 wand lijkt me niet echt stevig, laat staan waterdicht.

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 09 jan 2021, 19:59

Ik heb er een paar met een 0,8 mm nozzle geprint en die waren prima waterdicht en stevig. 0,4 vond ik te slap maar op zich was het wel één geheel. Enige waar ik even mee geworsteld heb is om de bodem goed aansluitend te krijgen en ook waterdicht. Maar dat is uiteindelijk ook gelukt.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 09 jan 2021, 20:01

Je kunt natuurlijk wel vazen printen met een wanddikte van meer dan 1 nozzle diameter dik. Maar die kun je niet in vase modus printen maar op de klassieke manier.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

Ch3vr0n
Contacteer:

Bericht door Ch3vr0n » 09 jan 2021, 20:03

wat waren je precieze instellingen? (layer height, line width etc) Weet je die nog? (Of wat gebruik je nu)

Ik heb een set nozzles besteld op Ali van 0.2-1mm. Dus ga dan wss de 1mm nozzle pakken en line width van 0.8-0.9 ofzo. (Als die nozzles uberhaupt compatibel gaan zijn. Maar ja 5€ voor 10 nozzles, kan ik niet echt klagen :p

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 09 jan 2021, 20:11

Geen idee meer. Maar met 0,8 mm nozzle heb ik waarschijnlijk 0,2 laaghoogte gebruikt. Ligt ook aan de kwaliteit die je wilt en hoe lang je de printer wilt laten draaien. De bodem heb ik toen wel ruim aantal perimeters gebruikt van wel een stuk of zes en een redelijke bodemdikte, dus meer dan de standaard lagen. Snelheid heb ik tijdens het printen aangepast maar was denk ik iets rond de 60 mm. Lijnbreedte heb ik niet aangepast. En temperatuur is even testen, niet te koel want de lagen moeten goed hechten.

Ik neem aan dat je nozzles besteld hebt voor het juiste hotend. Niet elke nozzle past in elk hotend, daar zitten echt nog wel verschillen in.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

Ch3vr0n
Contacteer:

Bericht door Ch3vr0n » 09 jan 2021, 20:47

Ik hoop het. Volgens wat ik vindt is de huidige CR-10 Max M6*.75 dus deze https://nl.aliexpress.com/item/32825902215.html (Mixed size 1 & Mixed Size 2) kleur "5pcs 1.75mm" zouden moeten werken. Zoniet €5 gaat de bank niet breken om andere te bestellen :)

Plaats reactie