Afwerken PETG print?

Show hier resultaten, projecten en vooruitgang van je 3D prints
Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 1210
Lid geworden op: 27 jun 2017, 11:49
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Afwerken PETG print?

Bericht door hardy » 03 apr 2021, 23:37

eezacque schreef:
03 apr 2021, 13:35
Ik vermoed dat je een PETG print nooit helemaal glad krijgt omdat het geen massief materiaal is, en de fijne textuur door-en-door loopt, van binnen en van buiten. Vijlen en schuren legt alleen maar de volgende laag textuur bloot. Er zal niet anders opzitten dan hier een vulmiddel te gebruiken. Wat gebruiken jullie hiervoor?
Wanneer je een laaghoogte van b.v. 0.12mm gebruikt dan is de zijkant nagenoeg glad en als je dan ook nog strijken op de bovenkant gebruikt voor de eind afwerking, dan heb je gewoon mooi een glad product volgens mij.
Groeten, Hardy

Zelfbouw eigen ontwerp ULTI(F)AKER, Ramps1.4, TMC-2130, RepRapDiscount Full Graphic Smart Controller display
Zelfbouw eigen ontwerp CUBE-3D (geen Core-XY), MKS SgenL(32bit), TMC-2208/2209,MKS TFT35 display

JohanG
Berichten: 69
Lid geworden op: 20 nov 2020, 12:55
Locatie: Slagharen
Contacteer:

Re: Afwerken PETG print?

Bericht door JohanG » 04 apr 2021, 09:44

Waarom heb je gekozen voor PETG ?
Als je ze print in ABS kun je ze hoogglans afwerken met aceton of MEK

eezacque
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 mar 2021, 18:17
Contacteer:

Re: Afwerken PETG print?

Bericht door eezacque » 04 apr 2021, 14:45

Ik zal degene die dit geprint heeft 'ns vragen of hij in een kleinere laagdikte kan printen, en of hij ook ABS kan printen.

eezacque
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 mar 2021, 18:17
Contacteer:

Re: Afwerken PETG print?

Bericht door eezacque » 04 apr 2021, 15:31

Met heel veel vijlen, schuren en polijsten heb ik dit kunnen afwerken met een redelijke satijnglans; beter gaat het helaas niet worden.

JohanG
Berichten: 69
Lid geworden op: 20 nov 2020, 12:55
Locatie: Slagharen
Contacteer:

Re: Afwerken PETG print?

Bericht door JohanG » 04 apr 2021, 17:03

Onderstaand een geprint ABS object wat nabehandeld is met MEK
Afbeelding

eezacque
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 mar 2021, 18:17
Contacteer:

Re: Afwerken PETG print?

Bericht door eezacque » 04 apr 2021, 17:07

Lastig te zien of het echt spiegelglad is? Van chemische meuk als MEK blijf ik liever uit de buurt...

JohanG
Berichten: 69
Lid geworden op: 20 nov 2020, 12:55
Locatie: Slagharen
Contacteer:

Re: Afwerken PETG print?

Bericht door JohanG » 04 apr 2021, 18:58

Na een goede behandeling met MEK is het hoogglans.
Ik weet niet wat beter is: het inademen van de fijne schuurstof van PETG of het even inademen van een kleine hoeveelheid MEK omdat het hele proces in een gesloten metalen bus plaatsvind.
Maar ja dat moet je zelf maar bekijken.

eezacque
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 mar 2021, 18:17
Contacteer:

Re: Afwerken PETG print?

Bericht door eezacque » 04 apr 2021, 20:21

Als je nat schuurt gaat dat schuurstof nergens naartoe...

JohanG
Berichten: 69
Lid geworden op: 20 nov 2020, 12:55
Locatie: Slagharen
Contacteer:

Re: Afwerken PETG print?

Bericht door JohanG » 04 apr 2021, 21:19

Succes met het schuren

eezacque
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 mar 2021, 18:17
Contacteer:

Re: Afwerken PETG print?

Bericht door eezacque » 05 apr 2021, 11:33

Dankjewel!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast