Afwerken PETG print?

Show hier resultaten, projecten en vooruitgang van je 3D prints
eezacque
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 mar 2021, 18:17
Contacteer:

Afwerken PETG print?

Bericht door eezacque » 30 mar 2021, 18:25

Ik heb een stuk of tien kapjes nodig, een soort doosjes met een iets afgeschuind dakje.

Deze wil ik in PETG laten printen, het prototype is veelbelovend, ik breek me alleen het hoofd over de afwerking. De zijwanden laten een fijne laagstructuur zien, die ik nog wel kan vijlen of schuren, maar de vlakke bovenkant heeft een soort wafelpatroon, en het schuine dakje heeft ribbeltjes, en dat is erg moeilijk weg te schuren of vijlen. Ik heb er een begin mee gemaakt, maar het lijkt erop dat dit teveel tijd gaat kosten. Liefst heb ik kunststof kapjes, ongeschilderd, in verband met beschadigingen, . Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Gebruikersavatar
wim62
Moderator
Berichten: 1090
Lid geworden op: 20 nov 2017, 14:07
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Afwerken PETG print?

Bericht door wim62 » 30 mar 2021, 18:44

Voeg er een paar foto's of bestanden toe , dan weten we waar het over gaat .
Maar het is wel handig als we weten met wie we te maken hebben .
Vertel eens iets meer .
Waar kom je vandaan?
- Wat is je beroep?
- Ben je in het bezit van een 3D printer? (Welke?)
- Met welk materiaal print je meestal?
- Maak je zelf ontwerpen in 3D?
- Welke programma's gebruik je allemaal?
Gr Wim .


Anet A6 Tatara met bigtreetech skr v1.4
bigtreetech tmc2208 v3.0
bigtreetech tft 3.5 E3 v 3.9

Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 1216
Lid geworden op: 27 jun 2017, 11:49
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Afwerken PETG print?

Bericht door hardy » 30 mar 2021, 20:08

Welkom hier, we hebben ook een voorstel topic, want het is vaak wel handig om te weten met wie en wat we hier te doen hebben.(is geen must).

Wat jou vraag betreft, met een FDM printer wordt een object opgebouwd uit laagjes, dus die zal je altijd iets blijven zien, je kunt het wel erg beperken door de print laaghoogte kleiner te maken, dus i.p.v. de vaak standaard 0.2mm, terug te brengen naar 0.16mm of zelfs 0.12mm, dan wordt het wel veel gladder, maar de print tijd gaat dan ook wel erg omhoog.
Wanneer je dat niet wilt, dan zal je moeten schuren, zit niets anders op.
P.s. als de laagjes erg ongelijk zijn, dan kan het natuurlijk ook nog een probleem in de printer zijn.
Groeten, Hardy

Zelfbouw eigen ontwerp ULTI(F)AKER, Ramps1.4, TMC-2130, RepRapDiscount Full Graphic Smart Controller display
Zelfbouw eigen ontwerp CUBE-3D (geen Core-XY), MKS SgenL(32bit), TMC-2208/2209,MKS TFT35 display

Gebruikersavatar
3Dwim
Berichten: 1668
Lid geworden op: 05 feb 2018, 16:00
Locatie: In het midden van NL
Contacteer:

Re: Afwerken PETG print?

Bericht door 3Dwim » 30 mar 2021, 20:47

Hallo @eezacque, [hierhadjenaamkunnenstaan]

Welkom, wie ben je, wat print je zo al met wat voor printer, ontwerp je zelf, waar woon je?
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
Big Red - meester
SketchUp Pro
Weistek WT150
Kossel mini

3DWim op thingiverse

eezacque
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 mar 2021, 18:17
Contacteer:

Re: Afwerken PETG print?

Bericht door eezacque » 30 mar 2021, 21:14

Ik heb geen printer, maar ben bezig met een modeltreinrenovatieproject, waarvoor ik wat onderdeeltjes nodig heb, die ik in Blender ontwerp. In eerste instantie heb ik wat cosmetische onderdeeltjes voor tankwagons laten printen in het Bibliolab van de Flevomeer Bibliotheek, maar dit is helaas gesloten om de gebruikelijke redenen.

Nu werk ik aan kapjes voor wissels die ook functioneel zijn, ze moeten stevig genoeg zijn, dus ik heb gekozen voor PETG, maar het heeft me veel tijd gekost een betrouwbare partij te vinden die dit voor me kan gaan printen. Dit ziet er goed uit, alleen de afwerking is lastiger dan gedacht. Ik heb iets van 10 kapjes nodig, dus als ik per kapje een uur sta te vijlen, schuren en polijsten, dan loopt dit al snel op.

Morgen zal ik een plaatje schieten van de print, dan kunnen jullie suggesties geven...

Gebruikersavatar
RudiK
Berichten: 44
Lid geworden op: 04 mar 2021, 16:51
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Afwerken PETG print?

Bericht door RudiK » 31 mar 2021, 12:06

@eezacque

En laat ook even weten op welke laagdikte/Nozzle formaat is geprint (en verdere info).
Ik verwacht dat dit geen 0.2mm zal zijn gezien de volgens u zichtbare laagjes.

Maar als het voor een modelbaan is zal beschadiging toch niet zo snel gebeuren als je ze verft/spuit ?
Zeker met een goede vullende grondverf zal het eindresultaat spiegelglad kunnen zijn.

Groet, Rudi

eezacque
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 mar 2021, 18:17
Contacteer:

Re: Afwerken PETG print?

Bericht door eezacque » 31 mar 2021, 20:52

Hierbij een plaatje van het kapje. Het is geprint met een laagdikte van .2mm.

Afbeelding

eezacque
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 mar 2021, 18:17
Contacteer:

Re: Afwerken PETG print?

Bericht door eezacque » 03 apr 2021, 13:35

Ik vermoed dat je een PETG print nooit helemaal glad krijgt omdat het geen massief materiaal is, en de fijne textuur door-en-door loopt, van binnen en van buiten. Vijlen en schuren legt alleen maar de volgende laag textuur bloot. Er zal niet anders opzitten dan hier een vulmiddel te gebruiken. Wat gebruiken jullie hiervoor?

MarcB
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 mar 2021, 02:39
Locatie: Best
Contacteer:

Re: Afwerken PETG print?

Bericht door MarcB » 03 apr 2021, 16:41

Heb je al eens aan resin printen gedacht

eezacque
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 mar 2021, 18:17
Contacteer:

Re: Afwerken PETG print?

Bericht door eezacque » 03 apr 2021, 20:20

MarcB schreef:
03 apr 2021, 16:41
Heb je al eens aan resin printen gedacht
Jazeker, maar dat is me te kostbaar. Veel meer dan een euro of 4 per kapje moet het niet gaan kosten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast