Sidewinder X-1 in de fout

Show hier resultaten, projecten en vooruitgang van je 3D prints
Plaats reactie
Frits
Contacteer:

Sidewinder X-1 in de fout

Bericht door Frits » 01 aug 2020, 12:22

Echt waar. Ook mijn 'superprinter' kan kuren hebben. Na al tientallen keren mijn 16 busjes geprint te hebben, hing vanmorgen de hele troep onder de nozzle in de home stand.
Waarom? :?
Ik was er niet bij toen het gebeurde.
Enfin, even het filament er uit gehaald en meteen de vette klodder verwijderd van mijn nozzle.

Afbeelding

Kennelijk is er na twee millimeter printen iets gebeurd, waardoor de hele boel los is getrokken en om de nozzle is gaan plakken. Ik heb er geen reden voor kunnen vinden na het bekijken van de brokstukken. Dus opnieuw het filament geladen en de print opnieuw laten printen. Nu wel er bij gebleven, maar er gebeurde niets geks. X-1 deed net op zijn neus bloedde en begon gewoon te printen. Het werd weer 'business as usual'.

Afbeelding

Ppfffff, shit happens. De volgende twee waren weer vlekkeloos.

Maar het was toch even schrikken. :geek:
DesignSparkM 5.0
Cura 4.6.1
Artillery Sidewinder X-1

René
Contacteer:

Re: Sidewinder X-1 in de fout

Bericht door René » 01 aug 2020, 15:24

Het volgende kan een oorzaak zijn van je 'probleem'

Het kan zijn dat het werkstuk door krimpen los gaat komen van het bed.
Meestal gebeurd dit in een hoek. (dit loskomen gebeurd al tijdens het printen)
Doordat het werkstuk op die plaats omhoog komt slaat de nozzle tegen het werkstuk en trekt het dan verder los.

Oplossing moet je zoeken in de juiste filament en bed temperatuur.

René
Laatst gewijzigd door René op 01 aug 2020, 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Ender3P
Als je Ender hotend het niet meer doet, Reparatie
René

Frits
Contacteer:

Bericht door Frits » 01 aug 2020, 16:50

Nu ik de foto nog eens bekijk, zie ik dat het kleine stukje op de voorgrond veel minder hoog geprint is dan de rest van de matrix links. Ik vermoed dat er zich langzaam een rand filament om de nozzle gevormd heeft. Eerst is die nog zacht en wijkt wel uit, maar naar mate hij dikker wordt koelt hij meer af en eenmaal hard geworden dan ramt hij alles van zijn plek.
Door krimp van afkoelen kan het bijna niet gebeurd zijn, omdat ik, als de print klaar is, er altijd behoorlijk aan moet wrikken om de bussen los te krijgen.
Maar waarom dit nu opeens gebeurd is, blijft een vraag. Te meer omdat met de zelfde instellingen het ervoor tientallen keren goed ging en er na ook niets meer fout ging. Ik heb het bed nog even schoon geveegd met een keukenrol velletje en een miniem vleugje hechtspray er op gespoten. De bussen zaten meteen nog vaster op het bed. Te vast naar mijn zin. Die spray gebruik ik normaal niet voor dit object.

PS. Ik print dit PLA met 200 graden op een bed van 40 graden.
DesignSparkM 5.0
Cura 4.6.1
Artillery Sidewinder X-1

René
Contacteer:

Bericht door René » 01 aug 2020, 16:59

Er is genoeg te vinden over 3d warping.

Hier een voorbeeld.

https://www.matterhackers.com/news/-how ... nted-parts

P.S Bed temp mag naar 50-60 graden.

René
Ender3P
Als je Ender hotend het niet meer doet, Reparatie
René

Frits
Contacteer:

Bericht door Frits » 02 aug 2020, 07:54

Dat 'wrapping' heb ik eerder een keer gehad bij het maken van een grote deksel voor mijn betonbalk. Toen liet inderdaad het PLA op een hoek los en veerde wat op. De printer bleef gewoon printen, maar na afloop was die hoek dunner dan de rest en leek krom getrokken, Door de gewijzigde druk waren de lagen ter plaatse dunner geworden. Omdat de kop altijd vanaf de rest van het werkstuk aankwam, kon hij niets los slaan, maar drukte het materiaal naar beneden.
Die deksel kon meteen de bak in. :(
DesignSparkM 5.0
Cura 4.6.1
Artillery Sidewinder X-1

Plaats reactie