Droomhuis geprint

Show hier resultaten, projecten en vooruitgang van je 3D prints
hardy
Contacteer:

Re: Droomhuis geprint

Bericht door hardy » 01 aug 2020, 11:02

Ik denk dat het gewoon heel realistisch moet worden, ik kijk al uit naar al die losse baksteentjes die nog geprint moeten worden. :D
Voorlopig ziet het er in ieder geval al veel belovend uit.
zelfbouw eigen ontwerp ULTI(F)AKER, Ramps1.4, TMC-2130, RepRapDiscount Full Graphic Smart Controller display
zelfbouw eigen ontwerp CUBE-3D (geen Core-XY), MKS SgenL(32bit), TMC-2208,MKS TFT35 display

Frits
Contacteer:

Bericht door Frits » 01 aug 2020, 15:15

Jullie verwarring kan ik wel begrijpen. Eerst even het begrip 'op staal funderen', dat heeft dus niets met metaal te maken, maar met de 'vaste' ondergrond. Als de harde zandlaag dicht bij het oppervlak ligt, hoef je niet te heien en kun je het huis op de fundering van beton plaatsen. Heel vroeger werden er meerdere lagen metselwerk voor gebruikt die breed begonnen en telkens smaller werden..
Dus Wim, ik ga bouwen op een betonnen plaat. Vanwege de kosten en de moeite maakt men daar een aantal gaten in. Dus het patroon volgt de dragende muren als het ware. Waarom storten daar waar het toch niets draagt?

Omdat het met het tekenen prettig is dat het midden ook het midden is (x=0, y=0), begin ik in dat midden en toevallig is dat net een kruising van muren.

Afbeelding

Ondanks dat ik wel een grotere printer heb, ben ik toch verplicht de boel in hapklare brokken te verdelen. Maar in werkelijkheid zouden al deze stukken in één keer gestort worden, met een doorlopende wapening er in. Maar in mijn model wijken we daar dus wat af en maakt X-1 het hele spul in 15 delen, die er ongeveer zo gaan uitzien. De grijze delen zijn al klaar. Aan de rest wordt nog gewerkt

Afbeelding

Om een idee van de afmetingen van het project te krijgen, de betonstrook is 69 mm breed en 10 mm hoog. Ik maak hem uit een bak en een deksel. Die gele afstandhouders houden de wapening op hoogte en steunen tevens de deksel. De hele bungalow gaat toch wel naar een ruime 1100 x 700 mm.
Groot? Ach, plek zat en als je er wat details in wilt stoppen. :D
Bovendien sluimert er in mijn achterhoofd de mogelijkheid om de bouw te gaan filmen en dan moet het decor ook niet te klein zijn. Toch?

Afbeelding

Nu, meer verklap ik nog niet. Het is nog te prematuur om jullie het hele plan te showen.
Eerst weer verder bouwen. Ik heb er wel zin in.

Frits
DesignSparkM 5.0
Cura 4.6.1
Artillery Sidewinder X-1

wim62
Moderator
Contacteer:

Bericht door wim62 » 01 aug 2020, 22:10

Frits schreef:
01 aug 2020, 15:15

Maar in werkelijkheid zouden al deze stukken in één keer gestort worden, met een doorlopende wapening er in.

Frits
Met wat voor soort mortel ga je de fundering storten Zilverzand met portland cement of ??
Gr Wim

Anet A6 met Tatara frame en quadcopters.

Frits
Contacteer:

Bericht door Frits » 02 aug 2020, 08:48

Over die mortel moet ik nog eens nadenken. Wel storten of niet?

Toen ik met het bouwplan begon, had ik nog geen 3D-printer en was mijn idee om het in miniatuur uit te graven in een soort zandbak, paaltjes te slaan en een soort bekisting met plastic folie te vormen om daar na het vlechten van de wapening uit koperdraad. Dan een vloeibaar mengsel er in te storten en te laten uitharden voor ik er met miniatuur steentjes of blokken op zou verder bouwen.
Hoe kom je aan steentjes of mini blokken? Die zijn te koop of zelf zagen/gieten. Dat is een boel werk en met mijn 'slechte' ogen. :?
Verder speelde ik met de gedachte om inderdaad zelf een nieuw huis te gaan bouwen. Mijn vrouw ziet er niets in en de problemen met het krijgen van een vergunning weerhouden mij er van.
Maar.... ik zou toch wel eens willen weten of ik het zou kunnen betalen en doen. 8-)
Tekenen en bedenken is leuk werk, maar op mijn leeftijd met tonnen aan steen of hout te gaan sjouwen staat mij minder aan.
Ja, ja, ik weet het. Dat doe ik verkeerd, dat moet ik een ander laten doen.
Wat je laat doen kost meestal behoorlijk geld en wat je zelf kunt doen alleen wat (gezond) zweet.
De waarheid ligt meestal in het midden, dus ging ik op zoek naar een zo eenvoudig mogelijke manier om iets leuks en toch goed te kunnen maken in een korte tijd. Want als je zoiets wil financieren, moet ik dat zelf doen. De bank doet geen zaken met een 'bejaarde' gek zonder ervaring of opleiding. En als je je huis verkoopt moet je ergens gaan wonen. De prefab garage op het bouwterrein biedt een boel mogelijkheden.
Maar ik dwaal af van het topic. Met de komst van mijn X-1 printer ben ik mij gaan realiseren dat ik die veel kan laten doen. Daardoor is het ontwerp wat veranderd en nog steeds in beweging. Zo hebben de losse steentjes plaats gemaakt voor betonblokken die met een kraan te plaatsen zijn. Wat meer prefab, maar niet helemaal door een fabriek gebouwd en geplaatst.

Ideeën te over voor Droomhuis geprint.

Prettig weekend.
DesignSparkM 5.0
Cura 4.6.1
Artillery Sidewinder X-1

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 03 aug 2020, 12:10

Mijn verwarring heeft niets met "op staal"bouwen te maken. Mijn huis is zo gebouwd dus ik ken de term en methode.
Wat ik nog niet snap is het doel van je model.
Wordt het een dicht model van je droomhuis of een doorkijk model. Dus waar je "in" de muren en fundering kan kijken.
In het laatste geval heet het zin om de wapening zichtbaar te houden.

Ga je voor realistisch dan zou ik de bekisting volstorten met gips. Dan ligt je zwaartepunt ook beter.
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
Big Red - student
SketchUp Pro - expert
Weistek WT150
Kossel mini

3DWim op thingiverse

Frits
Contacteer:

Bericht door Frits » 03 aug 2020, 13:21

Ik wil het bouwen voor de lol van het bouwen. En wellicht als decor voor een animatie/speelfilm. Tevens een oefening voor een echt huis.
Het wordt geen speelbaar poppenhuis waar je in kunt kijken, maar het dak wordt wel afneembaar. Verder leef ik mij uit in het verzinnen en bouwen van details en versieringen. Wie weet wat ik na deze bungalow nog ga bouwen als het mij bevalt en X-1 het gezwoeg volhoudt. :roll:
DesignSparkM 5.0
Cura 4.6.1
Artillery Sidewinder X-1

Plaats reactie