Print plots zonder filament

Show hier resultaten, projecten en vooruitgang van je 3D prints
hardy
Contacteer:

Re: Print plots zonder filament

Bericht door hardy » 31 jul 2020, 11:40

Ik heb even de files van je gedownload, maar ik kan in de Gcode niet direct iets raars ontdekken (is ook wel moeilijk), zoveel ik kan zien moet je voor de letters in ieder geval toch wel support gebruiken, maar dit is niet de oorzaak van de filament blokkade, ik denk toch dat je met de retraction moet gaan spelen, of eerst kijken of de nozzle wel echt goed strak op het heatbreak aansluit, anders heb je daar lekkage.
Vetilatoren draaien wel goed? Kan ook een probleem zijn.
zelfbouw eigen ontwerp ULTI(F)AKER, Ramps1.4, TMC-2130, RepRapDiscount Full Graphic Smart Controller display
zelfbouw eigen ontwerp CUBE-3D (geen Core-XY), MKS SgenL(32bit), TMC-2208,MKS TFT35 display

DenDuze
Contacteer:

Bericht door DenDuze » 31 jul 2020, 13:13

Dat je niks eigenaardigs in de gcode kunt vinden is slecht, maar zeker ook goed nieuws.
Ik weet wel dat de gcode eigenlijk de beschrijving is van hoe het in het stl-bestand opgeslagen object moeten printen (en deze dus 9/10 ook goed genoeg zou moeten zijn) maar heb je ook eens naar dat stl-bestand gekeken?

Ik heb gisteren de nozzle gedemonteerd, alles opgekuist en terug gemonteerd.
Ik veronderstel dat ik dat goed gedaan heb want de printer werkte daarna opnieuw prima (voor 11 uren)
Tot zover ik zie draaien de ventilatoren goed.

Anders print ik eens zonder de letters in het ontwerp en zie ik of het object dan wel volledig geprint zou worden .
Zou het uitmaken als ik dit nu eens in de minst goede kwaliteit doe (gewoon om tijd te winnen) of zou dat toch opnieuw een ander resultaat kunnen geven (los van kwaliteit)

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 31 jul 2020, 13:27

Ik zou voor het testen niet van die grote objecten kiezen. Als je in de hoogte wilt testen kies je een smalle toren of zo iets. Wil je iets op een bepaalde hoogte van de print testen dan kun je hem tot die hoogte of net iets daaronder door het printbed laten zakken in je slicer. Alles wat negatief is wordt namelijk niet geprint en dat scheelt tijd, zeker als je wat er boven geprint wordt alleen laat doorlopen tot je de test voor jou hebt doorlopen. Zo kun je veel sneller en met veel minder verlies van materiaal testen uitvoeren.

Ik weet niet op welke laagdikte je nu hebt ingesteld. Maar in principe zou het wat betreft fout gaan niet zoveel uit mogen maken. Behalve dat je bij een dikkere laag meer flow hebt dus misschien minder snel verstopping.

De letters zijn inderdaad in deze vorm niet te printen zonder dat je er support voor instelt. Zal dan nog niet eenvoudig zijn om het er netjes en zonder de letters te breken het er vanaf te halen. Hiervoor zijn ons type 3D-printers gewoon minder geschikt. Of je moet de mogelijkheid hebben met een tweede printkop PVA als ondersteunend materiaal te printen. Dan gaat het allemaal een stuk eenvoudiger.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

DenDuze
Contacteer:

Bericht door DenDuze » 31 jul 2020, 14:56

Goed idee mbt dat testen, dat is dus de ervaring hé.
Die letters had ik al verwacht en ook al aan gedacht.
Dat ivm support van PVA had ik al ergens gelezen maar ik heb maar 1 printkop dus ...

Anders redesign ik het object zodat de letters allemaal steun hebben, blijkbaar lukt dat wel goed (of letters in het achterliggende object - dat lukt ook). Ik vond gewoon tijdens het ontwerpen dat die letters die gedeeltelijk in de lucht zweven wel wat hebben maar ja, het moet doenbaar zijn hé.

Nu eerst eens testen of het probleem niet ligt aan de hoogte van het printen, misschien krijgt het filament of geleider ergens weerstand als het bed lager komt te staat (denk van niet maar ga er eens speciaal op letten).

Thanks voor de hint mbt testen

wim62
Moderator
Contacteer:

Bericht door wim62 » 31 jul 2020, 15:17

Je zou ook de letters achterwege kunnen laten en apart uit printen en dan daarna erop lijmen .
Is maar een suggestie .
Gr Wim

Anet A6 met Tatara frame en quadcopters.

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 31 jul 2020, 15:47

Ik heb ook even snel gekeken.

Standaard, ANET, printtijd in 0,1 is 6uur, dus waarom die van jou 11uur nodig heeft, snap ik niet
Op 0,3mm duurt het een uur.

Waarom Is de bodem niet vlak ?.
De letters steken uit misschien een randje er onder maken waar de letters op staan ?
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
Big Red - student
SketchUp Pro - expert
Weistek WT150
Kossel mini

3DWim op thingiverse

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 31 jul 2020, 15:50

3Dwim schreef:
31 jul 2020, 15:47
Standaard, ANET, printtijd in 0,1 is 6uur, dus waarom die van jou 11uur nodig heeft, snap ik niet
Misschien een andere printsnelheid?
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 31 jul 2020, 16:01

Rob52 schreef:
31 jul 2020, 15:50
3Dwim schreef:
31 jul 2020, 15:47
Misschien een andere printsnelheid?
Natuurlijk maar bij ANET staat die op 60mm/sec.
Waarom zou je nog langzamer gaan printen ?
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
Big Red - student
SketchUp Pro - expert
Weistek WT150
Kossel mini

3DWim op thingiverse

DenDuze
Contacteer:

Bericht door DenDuze » 01 aug 2020, 19:28

Thanks voor all suggesties/tips.

Waarom 11 uur heb ik geen idee.
Staat op 80m/sec en op infill 25%.
Profiel is Chep4.6.x_0.12(Best), maw wel beste kwalitiet (maar waarom deze dubbel zo lang duurt als bij u - dat weet ik niet)
Ook heb ik de infill van de tekst en het gehele object 1 cm voor de tekst op 100% geplaats (letters zijn dun dus denk dat het geen kwaad kan om deze volledig te vullen, is misschien niet nodig omdat software deze automatisch vol gaat printen maar dat weet ik niet)

Ik heb nog eens geprobeerd zonder de tekst = alles goed verlopen.
Maw mijn probleem is 9/10 de tekst icm mijn printermogelijkheden (Ender 5) en mijn kennis (wat 9/10 de grootste oorzaak is van het probleem, dat besef ik ook wel)
Daarna eens alleen de tekst proberen te printen (op een raft) maar dat liep ook fout (maw zelfde idee als Win62 voorstelde)
Dan maar beslist om de tekst ipv uitstekend deze te laten uithollen uit het stuk (ik had dit al eens geprobeerd op een klein stuk en dat werkte prima).
Later, als ik meer ervaring heb, zal ik het wel nog eens proberen maar momenteel is hij aan het printen met de tekst uitgewerkt (print duurt nu 16 uur)

@3DWim: de bodem is niet valk omdat ik in TikerCad de straal ingesteld heb voor het vierkant omdat ik anders de hoeken te scherp vond.
Omdat het toch maar de onderkant is vond ik het niet zo erg dat dit visueel niet top is.
Bij verder denken kon ik ook 2 objecten op elkaar geplaatst hebben en de onderste geen straal geven en de bovenste wel.

Bwahh, mijn ontwerp een beetje aangepast en ik probeer opnieuw, ik zie morgen wel hoe het gelopen heeft.
Momenteel ziet het er nog goed uit maar ja ben nog maar 4 uur bezig, is hobby dus ik heb mijn tijd.

Ik heb ondertussen wel al gemerkt waarom de meeste mensen met ervaring meer dan 1 3D printer hebben :D

bnagy
Contacteer:

Bericht door bnagy » 01 aug 2020, 19:55

Hallo DenDuze,

Zo te zien kom je er wel 8-) .

Zelf ben ik ook nog een noob wat 3D-printen aangaat, maar wat ik wel al heb geleerd is wat concessies te doen ten gunste van de printsnelheid. Wat ik mij afvraag is waarom je zo'n groot object op 0,12 mm hoogte print.
Dat is inderdaad een hele goede hoogte, als je veel details en fijn priegelwerk in je print hebt. Niet geschikt voor zoiets 'grofs' als die standaard van jou (ik ga ervan uit dat dit een standaard wordt voor een tablet of zo?)
Geen wonder dat het zo lang duurt om te printen.
0,2 is de standaard, waarmee je heel veel projecten netjes kunt printen. En zoals 3DWim ook al aangeeft, wil je snel klaar zijn kun je ook op laagdikte 0,3 gaan zitten, dat ziet er ook nog zeer aardig uit voor een gebruiksvoorwerp zoals het jouwe.

CHEP is een zeer goede leermeester, maar je moet niet alles klakkeloos van iemand overnemen, zonder je af te vragen waar iets voor dient. En van zelf lekker uitproberen leer je ook ontzettend veel. Je wil niet weten hoeveel foute prints er wel niet liggen te wachten 'hergebruikt' te worden. Maar van je fouten leer je het meest.

Het idee om de tekst niet uit te laten steken, maar te embossen is een slimme zet.
Succes met je print, dat wordt een spannende nacht.
Groeten van Barbara

Ender 3
Anet ET4

Plaats reactie