Print plots zonder filament

Show hier resultaten, projecten en vooruitgang van je 3D prints
DenDuze
Contacteer:

Print plots zonder filament

Bericht door DenDuze » 30 jul 2020, 08:41

Na enkele succesvolle kleinere prints heb ik mij gewaagd aan een groter zelf ontworpen print.
Deze duurt meer dan 10 uur en heb ik dus s'nachts laten printen.
De eerste 2 a 3 uur heb ik het wel opgevolgd en zag alles er - naar mijn mening - heel goed uit.
Toen ik deze morgen ging kijken dan zag ik de printkop een 3 cm boven het reeds geprinte deel over en weer gaan zonder dat er ook maar een beetje filament uit de nozzle kwam.
Dit is het resultaat na het stoppen van de printjob, eigenlijk moest dit object dus nog zeker 3 cm hoger geprint zijn
Afbeelding

Toen heb ik de printjob maar gestopt en een nieuwe printopdracht gestart.
Blijkbaar komt er opnieuw geen filament uit de nozzle, maw printjob opnieuw gestopt.
Nozzle opgewarmd naar 220° en het filament manueel een beetje doorgeduwd tot ik opnieuw filament uit de nozzle zag komen
Nieuw printjob: filament komt wel uit de nozzle maar eerste lijnen van de print zijn niet volledig, het is meer gelijk dat er te weinig filament uit de nozzle komt.
Wel zie en hoor ik dat de toevoer van het filament niet vlot verloopt, je ziet dat het wieltje dat het filament door de extruder (is een metalen extruder) schokt en dat het wieltje eerder in de verkeerde richting schokt (zie filmpje: https://tinyurl.com/y65vffeq)

Wat kan de oorzaak zijn dat de print eerst heel goed verloopt en er plots geen filament meer aangevoerd wordt?
Waarschijnlijk verstopping maar hoe kot dit zo plots?
Is het normaal dat de extruder soms zo'n geluid maakt en je gelijk de toevoer van filament in de verkeerde richting ziet bewegen?

Rob52
Contacteer:

Re: Print plots zonder filament

Bericht door Rob52 » 30 jul 2020, 09:05

IK weet niet (meer) welke printer je hebt, maar aangezien de meesten tegenwoordig een Ender kiezen zal die het wel zijn. Kijk even hier, misschien kun je daar iets mee.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

DenDuze
Contacteer:

Bericht door DenDuze » 30 jul 2020, 09:18

Ender5 Pro en filament is PLA.
Ja ik heb dat topic ook gelezen maar daar is het duidelijk van in het begin van de print een probleem.
Zoals vermeld gaat het bij mij uren goed maar plots niks meer (ik heb ook niet echt draden gezien - behalve wat je op de foto kan zien).
Ik heb ook zo'n klemmetje zitten op de aanvoerbuis (kan je ook zien op dat filmpje)
Dus het (achterwaarts draaiend) schokken van de extruder is normaal?

Ik zal dan maar eens de nozzle losdraaien e kijken of er ergens filament blijft hangen.
Wou eerst input van jullie voordat ik hiermee begin want ik veronderstel dat ik mij hiermee wel veel andere miserie op de hals kan halen.
Spijtig want ik heb meerdere andere stukken zonder problemen heel goed kunnen printen, maar ja zo leert een mens nog eens iets

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 30 jul 2020, 09:27

Om te kijken of de extruder echt heen en weer gaat of dat het komt door verstopping kun je het natuurlijk even zonder filament proberen en kijken wat hij dan doet. Wat ik natuurlijk niet kan zien of het retraction is waardoor het wieltje terugdraait. Als het filmpje tijdens een print (ook al komt er geen filament uit) is genomen zou het retraction kunnen zijn. Als het alleen een feed opdracht is dan zou het mogelijk de weerstand kunnen zijn. Ook al heb je dat klemmetje er opzitten, ik zou er niet vanuit gaan dat het euvel dan überhaupt niet kan voorkomen. Dus misschien toch maar even uit elkaar halen.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

DenDuze
Contacteer:

Bericht door DenDuze » 30 jul 2020, 09:55

aha, ja juist dat kan inderdaad retraction zijn (daar heb ik niet aan gedacht).
Maar eigenlijk zou het geen retraction mogen zijn daar het filmpje gemaakt is bij het printen van de eerste laag van een nieuw print en dit 1 vlak is en er dus (als ik het goed begrepen heb) geen retraction nodig is daar het filament eigenlijk moet blijven voeden.

Kan ik in de gcode zien wanneer er een retraction voorzien is of niet? (of zoek ik het nu te ver?)

Ik probeer eens met retraction uit te zetten in cura.
dan probeer ik eens zonder filament
en dan ga ik de nozzel eens demonteren en uitkuisen (hopelijk komt dat goed ...)

jopie
Contacteer:

Bericht door jopie » 30 jul 2020, 11:48

inderdaad datzelfde schokken had ik ook, alles schoonmaken heeft bij mij geholpen zie mijn draadje
"hecht niet trekt draden"

DenDuze
Contacteer:

Bericht door DenDuze » 30 jul 2020, 14:15

Net nozzle gekuisd alhoewel ik niet echt resten van filament gezien heb.
Op het eerste zicht lijkt het filament nu wel vlotter uit de nozzle te komen dus gaan we het object nog eens proberen printen.
Ik verwacht wel nog problemen want er zitten enkele testen in het object.
Ik ga al blij zijn als het stuk volledig geprint zou worden met of zonder fouten want dan kan ik mijn ontwerp corrigeren (indien nodig).

DenDuze
Contacteer:

Bericht door DenDuze » 31 jul 2020, 08:34

Ok, ik heb deze printjob opnieuw gestart en geregeld gecontroleerd of alles goed verloopt.
Na ongeveer 11 uur en 40 minuten (was dan ongeveer 19,52 mm hoogte geprint) zag alles er nog steeds goed uit MAAR hoorde (en zag) ik opnieuw dat in verkeerde richting schokken van de aanvoer van het filament (retraction?).
Op dat moment verwacht ik niet echt veel retraction dus ik verwachte al dat het fout zou lopen.
Een beetje later zag ik inderdaad opnieuw dat plots mijn printkop in de lucht aan het printen was zonder filament uit te spuwen.

Als ik het vergelijk met de vorige mislukking lijkt dit ongeveer hetzelfde moment te zijn.
Dus nu begin ik toch te denken aan een ontwerpfout en/of foute gcode.
Nu moet ik wel zeggen dat ik niet zeker ben dat wat ik ontworpen heb (in TinkerCad) ook geprint kan worden.
Dit omdat er een deel van de tekst die ik wens te printen geen steun heeft (zie voorbeeld), omdat ik nog maar minimale ervaring heb met wat deze 3D printers kunnen (maar ze hebben mij als meermaals verbaasd in hun kunnen) heb ik geen idee of dit kan met een 3D printer of niet.
Afbeelding

Ik heb al gedacht om het ontwerp te draaien maar ik zie niet direct een oplossing zonder heel veel support te moeten gebruiken (uiteraard zal dat ook wel liggen aan mijn - bijna onbestaande - ervaring met 3D printen.

Ik zou willen vragen aan de kenners of zij in mijn ontwerp (stl-file) of in de gcode een reden kunnen zien dat het rond 19,52 mm fout kan lopen. Het moet iets in die richting zijn (denk ik want als het 2x perfect loopt voor 11 uur en dan ineens niks meer ....)

ontwerp (gemaakt in TinkerCad): https://www.dropbox.com/s/wmm8une01hvdc ... p.stl?dl=0
gcode (gemaakt in Cura): https://www.dropbox.com/s/oxjwy348v8xik ... gcode?dl=0

Thanks

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 31 jul 2020, 08:55

Het kan verschillende oorzaken hebben, welk filament gebruik je?
Ik heb b.v het probleem met Bandit PLA gehad, bleek dat ik de nozzle temp in iedergeval op 220 gr moest zetten, met een retraction afstand van 6mm en een retraction snelheid van 40mm/sec., is overigens wel erg fijn filament verder.
zelfbouw eigen ontwerp ULTI(F)AKER, Ramps1.4, TMC-2130, RepRapDiscount Full Graphic Smart Controller display
zelfbouw eigen ontwerp CUBE-3D (geen Core-XY), MKS SgenL(32bit), TMC-2208,MKS TFT35 display

DenDuze
Contacteer:

Bericht door DenDuze » 31 jul 2020, 09:08

Het filament is ReForm - rPLA Black
Ik vind het gewoon heel verdacht dat het 2x ongeveer op hetzelfde moment is.
Eerst gaat het een hele tijd (11 uur) zonder problemen heel goed, ik zie niks van fouten in dat eerste stuk.
En dan na ongeveer 19 mm loopt het fout.
Dat doet mij direct denken aan het ontwerp want het voorste gedeelte, dus waar de tekst gedeeltelijk op staat is 20 mm hoog ontworpen.
Omdat het verschillende vormen icm een svg-object (de tekst dus) zijn die samengevoegd zijn vraag ik mij af of er dus in het stl- of gcode-bestand iets fout zit die dit probleem kan verklaren.

Het is best mogelijk dat het nog een andere reden heeft maar ik zou toch graag hebben dat iemand die kennis heeft van zo'n gcode een snel kan controleren (als dat al kan) of er daar geen zaken staan die mijn probleem kan verklaren.
Eventueel een tip in welk programma ik bvb mijn stl-file kan importeren waardoor ik eventueel een fout in het ontwerp kan ontdekken (die ik in TinkerCad bvb niet gezien heb).

Plaats reactie