Een uitdagende print

Show hier resultaten, projecten en vooruitgang van je 3D prints
Plaats reactie
Rob52
Contacteer:

Een uitdagende print

Bericht door Rob52 » 04 jan 2019, 20:50

Op Thingiverse staan leuke verrassingseieren met speelgoedmodelletjes. Eentje ervan is deze

Afbeelding
(klik op het plaatje voor de link)

Eerder al had ik een andere versie van deze maker namelijk de straaljager geprobeerd. Probleem is dat het erg klein en gedetailleerd is. Maar nog moeilijker wordt het omdat er in deze auto's bijvoorbeeld draaiende wielen met as en oplegdeel geprint worden. Die as wordt staand geprint en er mag dus geen raakvlak zijn door kleine versmeltingen met de lagen ernaast. Ik heb er een aantal geprint, maar telkens zat alles vast en onbeweeglijk.

Eindelijk is me de oplegger nu gelukt, maar de kwaliteit is lang zo mooi niet als van de ontwerper. Bij mij draaien de wielen ook, alleen brak er eentje af. Ook draait het oplegger deel. Na de kerstbal is dit misschien voor anderen ook een leuke uitdaging.

Ik heb hem trouwens geprint met een 0,4 nozzle, 1/10 laagdikte en wat andere aanpassingen in Cura met PLA.

Afbeelding

Afbeelding
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

vincent1971
Contacteer:

Re: Een uitdagende print

Bericht door vincent1971 » 04 jan 2019, 21:35

Al eens geprobeerd met een nozzle van 0,3mm of nog erger een 0,1mm ? Als je het over uitdagingen hebt...;-)

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 04 jan 2019, 21:44

Heb ik ook geprobeerd, maar vond het resultaat niet meteen veel beter. Maar dat zou wel moeten kunnen met wat (meer) aanpassingen in Cura. Misschien dat ik dat hierna nog eens ga proberen. Maar ik begrijp niet dat de ontwerper zo'n mooie kwaliteit heeft bereikt met ook een 0,4 op 1/10 mm. Zal dan toch ook wel met de printer te maken hebben. Hij heeft in het commentaar van zijn video die erbij zit wel zijn config file ter beschikking gesteld, maar die heb ik nog niet bekeken.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 05 jan 2019, 07:53

Hallo allemaal,

Das mooi zeg!
Sjongejongejongu moet je printer toch erg goed werken.
:thumbsup:
VrGr Rob.
ik print met: DIY Prusa i3 - Cura - PLA - temp rond de: 215 / 54

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 06 jan 2019, 17:00

Ik moest dit natuurlijk ook even testen, ging eigenlijk direct wel goed, alleen de wielen willen bij mij niet draaien, maar de oprit kleppen scharnieren wel mooi, ik denk dat bij dit soort testjes ook de kwaliteit van het filament de doorslag kan geven, ik gebruik hier gewoon PLA van 123-3d eigen merk, werk voor het normale werk wel goed, en de kwaliteit in die filmpjes kan ook wel een beetje vertekend zijn door de manier van verlichten met het fotograferen, als je mooi vlak verlicht (wat hier gebruikt is), zonder strijklicht, dan lijkt het mooi strak, ik vind het bij mij eigenlijk verder ook wel erg mooi.

Afbeelding

Hardy

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 06 jan 2019, 18:40

Zeker niet verkeerd, zo werd het bij mij de eerste keer in ieder geval niet.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

SnelleD
Contacteer:

Bericht door SnelleD » 06 jan 2019, 18:53

Stuur eens de link door zal deze dan ook printen met PLA en PETG om eens de verschillen te zien.
Creality CR - 10S Pro en DIY Prusa I3

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 06 jan 2019, 19:30

@hardy, mooi, op welke "stand" heb je geprint ?
Ik kan mij voorstellen dat de stand superfine, heel kleine laagdikte etc., betere resultaten geeft.
Groet,
Wim

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
SketchUp Pro - expert

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 06 jan 2019, 20:22

SnelleD schreef:
06 jan 2019, 18:53
Stuur eens de link door zal deze dan ook printen met PLA en PETG om eens de verschillen te zien.
Link staat in het eerste bericht. Klik op het eerste plaatje.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 06 jan 2019, 20:32

3Dwim schreef:
06 jan 2019, 19:30
@hardy, mooi, op welke "stand" heb je geprint ?
Ik kan mij voorstellen dat de stand superfine, heel kleine laagdikte etc., betere resultaten geeft.
Gewoon op 0.1 laaghoogte met een 0.4 nozzle, je kijkt hier natuurlijk wel tegen de bovenkant aan, dat ding wordt liggend geprint, de boven en onderkant zijn super glad, ik heb alleen te weinig infill gegeven, vanwaar de open struktuur ertussen, maar verder vond ik het eigenlijk wel redelijk goed, die vent in dat filmpje doet ook extreme nabewerkingen met zijn modellen zag ik in een ander filmpje, dus of het ooit zomaar lukt om dat ook zo te krijgen, betwijfel ik.

Hardy

Plaats reactie