mislukte kerstbal

Show hier resultaten, projecten en vooruitgang van je 3D prints
Bollie
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 dec 2018, 22:12
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

mislukte kerstbal

Bericht door Bollie » 11 dec 2018, 22:59

Hallo allemaal!

zoals ik net in het voorsteltopic al schreef heb ik afgelopen weekeind geprobeerd een kerstbal te printen op mijn nieuwe Ender3.
De onderste helft ging redelijk goed, maar toen hij het breedste deel gehad had ging het mis. Ik ben al even aan het zoeken geweest naar de veelvoorkomende problemen, maar kom er niet echt uit.

Heeft iemand een idee wat hier mis gaat?

Afbeelding
Ik print met: Creality Ender 3

Rob52
Berichten: 194
Lid geworden op: 21 nov 2018, 12:35
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: mislukte kerstbal

Bericht door Rob52 » 11 dec 2018, 23:27

Misschien iets meer info? Materiaal, temperatuur, speed, invulling, koeling? Oftewel, wat waren je belangrijkste instellingen. Zo kan het zoveel zijn.
Groeten, Rob.

Anet A8.

Bollie
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 dec 2018, 22:12
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: mislukte kerstbal

Bericht door Bollie » 11 dec 2018, 23:36

Hoi Rob,

Bedankt, ja goed punt;

- materiaal PLA
- bed 60 graden
- nozzle 200 graden
- layer height 0.2
- infill 25% (grid)
- print speed 60 mm/s
- wall thickness 0.8
- cooling 100%

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik print met: Creality Ender 3

vincent1971
Berichten: 125
Lid geworden op: 25 feb 2016, 15:05
Contacteer:

Re: mislukte kerstbal

Bericht door vincent1971 » 11 dec 2018, 23:51

Ik hou het op dat de bodem iets is verschoven tijdens het printen. Gebruikte je brim skirt of raft?

Bollie
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 dec 2018, 22:12
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: mislukte kerstbal

Bericht door Bollie » 12 dec 2018, 00:51

Deze was met skirt en zat behoorlijk goed aan het bed vast.
Ik print met: Creality Ender 3

kaphaak
Berichten: 463
Lid geworden op: 18 sep 2017, 22:27
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: mislukte kerstbal

Bericht door kaphaak » 12 dec 2018, 07:18

Tsja, moeilijk, het is ook wel een lastig model, teveel beweging kan zijn dat de spijlen waaruit de bal bestaat beetje mee bewegen waardoor de lagen niet lekker op elkaar komen te zitten. Ook hier kunnen het te losse of te strakke riemen zijn en zo zijn er nog wel een paar kandidaten zoals bijvoorbeeld ook te snel. Ik merk zelf wel eens dat het helpt om dit soort smallere spijlen langzamer te printen maar om definitief te zeggen wat het is blijft lastig.

Grt Ronald.
Originele Prusa i3 MK3 kit

Relicaddict
Berichten: 314
Lid geworden op: 31 mar 2018, 11:13
Contacteer:

Re: mislukte kerstbal

Bericht door Relicaddict » 12 dec 2018, 08:29

Zou proberen de infill op 100% te zetten, temp 195.
Evt retraction omhoog en snelheid nog iets langzamer.
Als laatste een altaartje naast de printer zetten met kaarsjes en een schietgebedje doen tot de god(en) van je keuze.
Gr, Ton.

hardy
Berichten: 134
Lid geworden op: 27 jun 2017, 11:49
Contacteer:

Re: mislukte kerstbal

Bericht door hardy » 12 dec 2018, 08:33

Ik denk ook dat het te snel gaat en/of de riemen staan niet strak genoeg, ook een te hoge nozzle temperatuur kan dit veroorzaken.

Hardy

3drob
Berichten: 842
Lid geworden op: 22 mei 2013, 13:08
Contacteer:

Re: mislukte kerstbal

Bericht door 3drob » 12 dec 2018, 08:39

Hallo,

Ik wil niet veel zeggen maar dit is wel een erg moeilijk model!
Laten we zeggen als je een beetje veel last hebt van krimp…
Warm koud warm koud dan gaat alles heen en weer.
Tijdens het verplaatsen gaat ook de ventilatie stroom(de koeling) op en neer over de print.
Je hebt nergens verband die stengeltjes kunnen overal naartoe.
Maar los van dat, blijft dit een moeilijke print denk ik.
Ook wat Ronald zegt.

VrGr Rob.
ik print met: DIY Prusa i3 - Cura - PLA - temp rond de: 215 / 54

vincent1971
Berichten: 125
Lid geworden op: 25 feb 2016, 15:05
Contacteer:

Re: mislukte kerstbal

Bericht door vincent1971 » 12 dec 2018, 09:37

Kan je een linkje geven nvan die kerstbal? Ga ik die kerstbal zelf ook eens uitprinten. Kijken of het me gaat lukken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 1 gast