Warping probleem

Show hier resultaten, projecten en vooruitgang van je 3D prints
hardy
Berichten: 189
Lid geworden op: 27 jun 2017, 11:49
Locatie: Twente
Contacteer:

Warping probleem

Bericht door hardy » 05 dec 2018, 00:25

Ik heb nu zelf een probleem wat ik eigenlijk nog niet vaker gehad heb, maar nu steeds weer gebeurd.
Ik print PLA op glas met 70 graden (lager plakt niet genoeg), tijdens het printen ligt het object mooi vlak en krult niet omhoog, maar als de print klaar is en afkoelt dan begint het langzaam los te laten en dat begint dan aan de buitenkant en aan het einde van de afkoeling is de onderkant helemaal krom, dit zou bij PLA eigenlijk niet mogen volgens mij, heb ik eerder ook nooit gehad, ik heb inmiddels al van alles geprobeerd, alleen met een raft gaat het redelijk goed, maar dan is de onderkant weer erg ruw, met een brim blijft het ook gewoon warpen na afkoeling.
Wie heeft hiervoor een verklaring?

Hardy

vincent1971
Berichten: 142
Lid geworden op: 25 feb 2016, 15:05
Contacteer:

Re: Warping probleem

Bericht door vincent1971 » 05 dec 2018, 00:36

Ken het probleem..heb er zelf ook wel eens last van maar dan tijdens het printen. Gebruik van brim, raft enzovoort bood me weinig soelaas. Heb het bed nu op 85 graden ingesteld, warping wordt al minder.
Wat mij opvalt zijn 2 dingen, gebeurd bij mij alleen met pla en met objecten die een groot deel van het oppervlakte bestrijken. Heeft mij aan het denken gezet. Ik denk dat het komt omdat het bed bij mij maar op 1 plek echt verwarmd wordt. Afkoeling aan de randen gaat daardoor sneller dan in het midden, gevolg er ontstaan spanningen. Denk er zelf over na eens een bed te kopen met op meer plekken zo'n verwarming.

Robbel2005
Berichten: 238
Lid geworden op: 01 apr 2018, 07:47
Contacteer:

Re: Warping probleem

Bericht door Robbel2005 » 05 dec 2018, 09:48

Van pla merk veranderd?
Zoniet, misschien levelling bed wat verlopen?
Of bij autolevel Z offset eens nakijken?
Je kan ook eens first layer width op 130 % zetten, en de flow voor first layer verhogen naar 110 %, dan gaat de eerste laag wat breder zijn en makkelijker kleven.....
3D-Printer ***Anet A6*** - firmware Marlin 1.1.9/Tatara frame/3DV6
We try to make 3D-
░░░░░█
░░░░▄█▄░░╔╗╔╗╔╗─╦╔╗
░░░▄█▀█▄░╠╝╠╣╠╩╗║╚╗
░░▄█▄▄▄█▄╚═╩╩╩─╩╩╚╝
▄██▀░░░▀██▄

hardy
Berichten: 189
Lid geworden op: 27 jun 2017, 11:49
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Warping probleem

Bericht door hardy » 05 dec 2018, 11:12

Het PLA is al heel lang hetzelfde, dus dat is het probleem niet, en hechten doet het ook wel erg goed, als het nog warm is krijg je het er gewoon niet af, maar na afkoelen ligt het los, je hoort dan (knappend geluid) gewoon dat het langzaam loslaat, ik vermoed nu zelf dat het glasplaatje niet 100% vlak op het aluminium onderbed ligt, waardoor het niet gelijkmatig afkoeld, leverling is ook geen probleem, ik gebruik een capacitieve sensor en dat werkt perfect, tijdens het printen kun je goed voelen/horen dat de Z-as constant aan het corrigeren is, het skirt is dan ook overal even dik.
Ik ga eens een ander plaatje proberen.

Hardy

Relicaddict
Berichten: 317
Lid geworden op: 31 mar 2018, 11:13
Contacteer:

Re: Warping probleem

Bericht door Relicaddict » 08 dec 2018, 09:51

Heb er ook last van.
Los het op om de eerste laag of 2 lagen heel langzaam te printen en de temp zo laag mogelijk te houden van de nozzle. Ook spelen met de grote van de brim kan helpen.
Gr, Ton.

hardy
Berichten: 189
Lid geworden op: 27 jun 2017, 11:49
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Warping probleem

Bericht door hardy » 08 dec 2018, 12:55

Ok, ga ik proberen, ik vind het alleen wel raar dat ik het voorheen nooit had, het zat zelfs na afkoelen nog redelijk goed vast, en ik heb eigenlijk niets veranderd.

Hardy

wim62
Moderator
Berichten: 173
Lid geworden op: 20 nov 2017, 14:07
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Warping probleem

Bericht door wim62 » 08 dec 2018, 13:47

Het zou ook helpen als je de glasplaat goed schoonmaakt met aceton of isopropyl .
En of de glasplaat in te spuiten met B.V. 3Dlac .

Mijn heatbed is ook niet helemaal vlak , maar met een spiegel erop wel .
De temp stel ik in op 60 graden en de spiegel wordt dan 56,8 graden .
Eerste laag op 50% print snelheid zonder koeling , daarna normale snelheid met 75% koeling .
Werkt bij mij goed .

gr Wim
Anet A6 en quadcopters

3drob
Berichten: 919
Lid geworden op: 22 mei 2013, 13:08
Contacteer:

Re: Warping probleem

Bericht door 3drob » 08 dec 2018, 13:57

Hallo allemaal,

Bed op 70, Ik vind dat erg hoog!?
Maar misschien zijn onze sensors enz misschien ook soms wel heel erg verschillend? ( bij mij voor PLA 55 )
:idea: :arrow:
Ook geloof ik er in dat als je jou bed hebt afgesteld,
door het schudden en trillen daarna stiekempjes weer vergaat.
Ook door het warm koud warm koud worden zal het bed geloof ik wel vergaan op den duur.
Die veertjes ook dat is verenstaal,
word warm koud warm koud…..denk dat dat ook gaat werken op gegeven moment.
Zelf heb ik rubbertjes(zelf gemaakt van industrie rubber!) in plaats veertjes, het vergaat ook maar ik had het gevoel minder snel.
(of dit sprookje waar is, of gelul van dit persoontje zul je zelf moeten testen!)

Dag, stelletje 3Deejertzzzzzzz
:thumbsup:
VrGr Rob
ik print met: DIY Prusa i3 - Cura - PLA - temp rond de: 215 / 54

hardy
Berichten: 189
Lid geworden op: 27 jun 2017, 11:49
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Warping probleem

Bericht door hardy » 08 dec 2018, 14:44

Allemaal al geprobeerd, mijn standaard heatbed temperatuur was altijd 50graden en zonder iets extra's aan te brengen, ging altijd goed, heb alle onderdelen van mijn 2e printer ermee gemaakt zonder problemen, maar ineens kreeg ik dit probleem, ik ben toen langzaam het bed heter gaan stoken en ik gebruik inmiddels ook haarspray, wat wel iets schijnt te helpen, maar meestal is het toch weer opgekrult op de hoeken.
Wat wel weer vreemd was, gisteren moest ik ABS printen met mijn bed 110 graden zonder partcooler, en dat ging wel helemaal goed.
Misschien dat mijn partcooler te hard blaast bij bij PLA, ik ga eens printen zonder koeler.

Wordt vervolgd.
Hardy

kaphaak
Berichten: 463
Lid geworden op: 18 sep 2017, 22:27
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Warping probleem

Bericht door kaphaak » 08 dec 2018, 15:45

Ik gebruik dus met de Prusa een bedtemp van 67 graden, zo raar is de bedtemp dus ook weer niet.

Grt Ronald.
Originele Prusa i3 MK3 kit

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast