Droomhuis geprint

Show hier resultaten, projecten en vooruitgang van je 3D prints
bnagy
Contacteer:

Re: Droomhuis geprint

Bericht door bnagy » 10 sep 2020, 23:22

Beste Frits,

Ik verzoek je vriendelijk een beetje op je woordkeuze te letten.

Alvast bedankt
Groeten van Barbara

Ender 3 + nog een Ender 3
Cura 4.6.1
Tinkercad

KoenvdE
Contacteer:

Bericht door KoenvdE » 11 sep 2020, 00:03

Ziet er goed uit Frits, ben erg benieuwd naar het eindresultaat! Maar zo te zien gaat dat uiteindelijk wel goedkomen ;).
Met vriendelijke groet,
Koen

Heavily modified Anet A8
Bezig met zelfbouwproject

Frits
Contacteer:

Bericht door Frits » 11 sep 2020, 07:13

bnagy schreef:
10 sep 2020, 23:22
Beste Frits,

Ik verzoek je vriendelijk een beetje op je woordkeuze te letten.

Alvast bedankt
Zal ik zeker doen. Ik heb mijn bericht opgeschoond.
DesignSparkM 5.0
Cura 4.7
Artillery Sidewinder X-1 v5

Frits
Contacteer:

Bericht door Frits » 23 sep 2020, 17:04

De deuren had ik al eerder genoemd, maar nu zijn ze aan de beurt. Zoals bij veel modelbouwers worden altijd de grenzen van het onmogelijke opgezocht en bij mij dus ook. Zo'n deur voor de bungalow meet 134 x 55 mm. Dat moet toch gewoon te printen zijn.
Is het ook.

Afbeelding

De deur bestaat al uit 3 delen, namelijk:
-slotstijl (bovenste balk), die 90 graden gedraaid geprint is vanwege de gaten er in.
-de buitenrand (3 stukken van 3x3 mm aan elkaar en liggend geprint. Bij de 2 pijlen zie je een bultje, daar draait de deur straks op in het 'stalen' kozijn.
Want gewone scharnieren zijn in deze schaal niet te printen.
-het binnenframe van 2x2 mm met de glaslatten (zie rechtsboven)waar de ruiten tegen gelijmd gaan worden. Waarom een los binnen frame? Dat is namelijk 2x2 en ligt niet in het vlak van de deur van 3x3. Een halve millimeter support er onder was geen optie. (te lelijk)
Dit geheel ligt op de foto nog allemaal los en is redelijk simpel in elkaar te lijmen, omdat er in de balken al kuiltjes zitten waar de verbinding wordt gemaakt. Toch vergde het wel twee prototypen om alle maten goed gecorrigeerd te krijgen, zodat het ook paste.
Een 3D tekening is leuk, dat komt echter niet zo uit de printer.

De grootste uitdaging is echter het deurslot. Want de deur moet wel open en dicht kunnen. Dat teken ik wel even. :)

Afbeelding

Die grijze schoot kan geen probleem worden. De blauwe slotstijl is wat lastiger.
Daar zit dus een gat in voor de schoot, twee kuiltjes voor het binnenframe en twee sleuven die de slotplaten moeten vasthouden.
Kijk even mee in Cura of dat allemaal klopt. Ik werk hier met de standaard 0,4 mm nozzle, maar de laag is 0,1 mm en 0,26 mm breed spoor om zoveel mogelijk details te kunnen uitbeelden. De eerste laag is gecorrigeerd voor olifantenpoot afwijking, anders krijgt de deur een lelijke scherpe rand.

Afbeelding

Dit maakt X-1 er van.

Afbeelding

Vanwege de enorme vergroting zie je elk stofje en sliertje zitten. Met het blote oog valt dat helemaal niet tegen en het slotplaatje paste wel.
Het slotplaatje, en daar zijn er ook nog twee van, is de grootste bottleneck. Niet te bekijken zo klein en ook nog zwart.
Als je de printer aan zet gaat hij in het midden van het bed spastisch staan dansen, maar je krijgt niets te zien.
Print hij dan wel? Ja hoor, na tien minuten gaat hij braaf omhoog en schuift het bed naar achteren. Alstublieft meneer. :lol:
Op de zwarte plaat zit een zwarte klodder en als je die bekijkt onder een loep zie je dit.

Afbeelding

van de andere kant dit:

Afbeelding

Mijn god, wat is dit?
Er achter ligt een USB stick. Het slotplaatje meet 15,5x13 mm.
Ik zal de tekening laten zien, die is duidelijker. ;)

Afbeelding

Met het blokje links haakt het plaatje in de slotstijl en met de twee haakjes rechts in het binnenframe. De randjes dienen als geleiding van de schoot en de cilinder rechts van 3 mm is om de veer vast te houden die de schoot naar buiten drukt. Ja hoor, een verende kruk.
Aan dat donkerblauwe krukje komen straks de deurkrukken aan elke kant. Ook dit minuscule krukje ga ik in twee delen printen, omdat het midden het grootste vlak is. Naderhand word het tot een geheel gelijmd.

De 5 ruiten voor de deur worden uit acrylplaat gesneden. Sommige zijn van ondoorzichtig materiaal.

Nu mensen, ik zet mijn deuren voor jullie open.
DesignSparkM 5.0
Cura 4.7

Puffeltje
Contacteer:

Bericht door Puffeltje » 23 sep 2020, 17:17

Om meer detail in de slotplaat te verkrijgen is het dan mogelijk om te werken met een kleinere nozzle dan de 0,4 mm? Snap dat je niet zit te wachten om steeds van nozzle te wisselen maar mogelijk kan je dit aan het eind van je project doen om je slotplaatjes te maken. Hoef je maar 2x een nozzlewissel uit te voeren. (of een 2e printer erbij :P )
Er zijn 10 soorten mensen: De ene kan binair tellen en de ander niet.

Frits
Contacteer:

Bericht door Frits » 23 sep 2020, 17:25

Met die mogelijkheden speelde ik ook al in gedachten. Misschien een kleinere printer er bij voor het fijne werk. Dat schiet ook beter op, want 3D printers zijn geen racemachines. :roll:
DesignSparkM 5.0
Cura 4.7

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 23 sep 2020, 22:32

Ha, ha, welkom.
Ik dacht ook ooit op 1:35 schaal te gaan printen . Model was en is prima maar na schalen, lees verkleinen, blijft er weinig aan massa over.
Afbeelding
De kleppen op de kachel, grendels en gaten in de bovenring waren zoek.

Er zit een ondergrens aan wat je kan printen. Ik denk dat je die bereikt hebt.
Een 0,4mm mozzle gaat moeilijk kleiner dan 0,4mm printen. En eerlijk is eerlijk 0,4mm is niet veel.
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
Big Red - meester
SketchUp Pro
Weistek WT150
Kossel mini

3DWim op thingiverse

Frits
Contacteer:

Bericht door Frits » 24 sep 2020, 07:02

Ja, alles heeft zijn beperkingen. Ik heb in dun karton gewerkt, knippen met een schaartje en toen ik dat niet meer kon vasthouden (zo klein) ging ik lasersnijden bij het FabLab in Arnhem. (Verbazingwekkend wat je allemaal van lege pizzadozen kunt maken)
Een traprooster had zulke compacte gaatjes, dat ik de laser er maar een paar kon laten snijden, dan moest hij even iets anders gaan doen en weer terugkomen voor weer enkele gaatjes. Anders verbrandde de boel door de opgebouwde warmte in het papier. Zo kreeg ik het rooster in stappen voor elkaar. In één keer werd het helemaal niets.
DesignSparkM 5.0
Cura 4.7

Zappa
Contacteer:

Bericht door Zappa » 24 sep 2020, 12:20

Frits schreef:
23 sep 2020, 17:25
Met die mogelijkheden speelde ik ook al in gedachten. Misschien een kleinere printer er bij voor het fijne werk. Dat schiet ook beter op, want 3D printers zijn geen racemachines. :roll:
Een kleinere nozzle inderdaad zou kunnen helpen. De kleinste waarmee ik heb geprint is 0.2mm. Daarmee kun je weer net wat fijnere prints maken, maar de printtijd gaat er wel mee omhoog.

Mocht je voor een tweede, kleinere printer gaan, dan zou je kunnen denken aan een Resin printer. Tenminste, als je meer van dat kleine spul op de planning hebt staan om te printen dan lijkt mij een Resin printer een grote meerwaarde te kunnen bieden voor jou.
Printer 1: Wanhao Duplicator i3+
Printer 2: Die is er niet meer...
Overig: Palette 2
Print met: 123-3d, AprintaPro, FilamentWorld, Fillamentum, FormFutura, Innofil, Polymaker, PrimaCreator, ProtoPasta.
SW: Fusion360, S3D

Plaats reactie