rek en krimp en hoe hier mee om te gaan,

Over scannen, ontwerpprogrammas 3D bestanden etc.
Plaats reactie
Mattheijer
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 dec 2018, 10:19
Contacteer:

rek en krimp en hoe hier mee om te gaan,

Bericht door Mattheijer » 02 feb 2019, 17:03

Hoi allen,

Ik heb uit een grijs verleden ooit eens een puzzeltje gekregen.
Dit zijn allemaal losse stukjes die op meerdere manieren in elkaar kan worden gezet.

Ik heb deze helemaal nagtekend in Sketchup en later in Fusion nog eens, maar als ik ze ga printen dan passen ze niet in elkaar.
Het zijn kleine afwijkingen maar hoe kan ik dat nu ondervangen, omdat binnen en buiten maten in elkaar vallen kan je ook niet zonder meer maar gaan schalen,

Dus mijn vraag hoe regelen jullie dat ?

Afbeelding

Rob52
Berichten: 433
Lid geworden op: 21 nov 2018, 12:35
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: rek en krimp en hoe hier mee om te gaan,

Bericht door Rob52 » 02 feb 2019, 18:01

Ik denk niet dat je hier kunt praten over rek en/of krimp. Het is meer de tolerantie, het formaat verandert niet nadat het geprint is.

Ligt er verder een beetje aan welke afwijkingen er gemeten worden. Een klein beetje moeten schuren is vaak onvermijdelijk. Vind ik meestal geen probleem zolang de schuurvlakken zich niet in het zicht bevinden. En als het echt meteen moet passen dan zijn vaak meerdere proefprints nodig. Dan is het vervolgens een kwestie van het in de tekening corrigeren van de klemmende vlakken. Meestal praat je dan over tienden van millimeters. Maar misschien doen andere dat wel anders.

Eén dingetje dat je altijd wel zult houden is dat de eerste laag, ook al print je die op 0,2 mm, ietsjes breder is. Maar dat is bijna onzichtbaar te verwijderen.
Groeten, Rob.

Gemodificeerde Anet A8.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast