Cura wanddikte

Over scannen, ontwerpprogrammas 3D bestanden etc.
Plaats reactie
Frits
Berichten: 154
Lid geworden op: 25 mei 2020, 15:07
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Cura wanddikte

Bericht door Frits » 24 jul 2020, 13:28

Bij mijn nieuwe deksel ontwerp ontstonden er vreemde gaten en scheuren in de rand van het object.
Het leek wel of de boel niet goed aan elkaar wilde plakken en de zijwand week erg terug. Bovendien zaten er in de hoeken allerlei verdikkingen.
Tijd voor een grondige analyse in Cura.
Dit is trouwens een van de handigste manieren om fouten in je print op te sporen. Volg in Cura Voorbeeld laag voor laag je printkop en kijk wat hij allemaal doet en laat. Een goede vergroting van het beeld op een hoek van je object is aan te bevelen.

Zo ontdekte ik dat de door mij ingestelde vulling 'Concentrische cirkels' voor problemen zorgde. Die veroorzaakte de rommel in de hoeken en na een aantal lagen wordt mijn model smaller. Dan schuiven ook die concentrische cirkels wat naar binnen. Oh. Oh. Maar daar zit dan niets onder en het filament valt gewoon een paar millimeter omlaag. Dat gaat hem niet worden dus. Geen concentrische cirkels hier.

Aan de randen ontstond een ander probleem. Zie onderstaande doorsnede. Inmiddels is de vulling op raster gezet.

Afbeelding

Bij mij stond de wanddikte in Cura op 2 en dus maakt Curo dan 2 randen naast elkaar van 0,4 mm= 0,8 mm. (witte cirkels)
Als dan bij de volgende laag het model 1 mm smaller wordt, beginnen die nieuwe randen bij die nieuwe buitenwand. Nu kan een printer grote gaten overbruggen, maar hier bleef toch een kier van 0,2 mm waar het filament elkaar niet raakt. Gevolg: Puinhoop. :cry:
Door nu de wanddikte op 3 of 4 te zetten lost dit probleem van zelf op. Cura print dan ook die twee blauwe cirkels en dan vallen de beide lagen wel gedeeltelijk over elkaar en ontstaat er een hechte verbinding.

Misschien wisten jullie dit allemaal allang, maar wellicht kan ik er toch iemand mee helpen begrijpen wat er fout gaat in je print
Kijk in Cura de lagen na en bij voorkeur op de bedreigde of riskante plaatsen. Het scheelt je een boel verpeste prints.

Frits, die er ook niet in gestudeerd heeft.
DesignSparkM 5.0
Cura 4.6.1
Artillery Sidewinder X-1

hardy
Berichten: 805
Lid geworden op: 27 jun 2017, 11:49
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Cura wanddikte

Bericht door hardy » 24 jul 2020, 14:16

Frits schreef:
24 jul 2020, 13:28
Bij mij stond de wanddikte in Cura op 2 en dus maakt Curo dan 2 randen naast elkaar van 0,4 mm= 0,8
Als dan bij de volgende laag het model 1 mm smaller wordt, beginnen die nieuwe randen bij die nieuwe buitenwand. Nu kan een printer grote gaten overbruggen, maar hier bleef toch een kier van 0,2 mm waar het filament elkaar niet raakt. Gevolg: Puinhoop. :cry:
Door nu de wanddikte op 3 of 4 te zetten lost dit probleem van zelf op. Cura print dan ook die twee blauwe cirkels en dan vallen de beide lagen wel gedeeltelijk over elkaar en ontstaat er een hechte verbinding.
Dit is natuurlijk een logisch verhaal ;) , Dit heeft ook niks met bridging te maken, je zult in dit geval altijd een tussenlaag moeten maken waarop je dan weer verder print, wat je nu gedaan hebt kan natuurlijk ook, maar wanneer je toch liever een dunne wand wilt hebben dan even een tussenlaag voor de overgang erbij construeren, en die natuurlijk wel van support voorzien.
zelfbouw eigen ontwerp ULTI(F)AKER, Ramps1.4, TMC-2130, RepRapDiscount Full Graphic Smart Controller display
zelfbouw eigen ontwerp CUBE-3D (geen Core-XY), MKS SgenL(32bit), TMC-2208,MKS TFT35 display

Rob52
Berichten: 1976
Lid geworden op: 21 nov 2018, 12:35
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: Cura wanddikte

Bericht door Rob52 » 24 jul 2020, 14:23

Ik volg je niet helemaal. Controle van je print in Cura voordat je gaat printen of wanneer je problemen ervaart of twijfelt is wat mij betreft standaard. En ik denk dat dit bij velen zo is.

Wat betreft de wanddikte bedoel je waarschijnlijk het aantal perimeters/wandlijnen. Dat is niet hetzelfde als wanddikte. Het aantal perimeters is het aantal lijnen dat de printer als wand print. (Maar niet gelijk aan de objectwanddikte.) De wanddikte is het totaal aan geprinte wandlijnen in mm. Daarbij wordt er nog onderscheid gemaakt tussen de buitenste lijn als buitenwand en de overige lijnen als binnenwand. Je kunt namelijk ook nog kiezen voor de printvolgorde van de binnen- en buitenlijnen. Soms is het beter eerst de binnenlijnen te printen en soms beter om eerst de buitenlijnen te printen.

Verder is het handig om bij het ontwerpen om er rekening mee te houden dat een wanddikte een veelvoud is van de nozzle. Dat geldt ook voor het aantal wandlijnen. Wanneer je bijvoorbeeld een objectwanddikte van 4 mm hebt en je kiest 2 wandlijnen dan print dit heel anders dan dat je kiest voor 5 wandlijnen. In het laatste geval krijg je een massieve wand van 10 lijnen. In het eerste geval krijg je 4 wandlijnen (2 aan elke zijde) met daartussen vulling zoals elders in Cura is opgegeven. In geval 2 zul je dus een massieve wand behouden ook al staat je vulling voor het object op 15%.

Ik zou dan wel graag weten waarom iemand kiest voor concentrische cirkels als vulling i.p.v. een "standaard' patroon als een raster, lijnen, zigzag of iets anders dat meer voor de hand ligt bij een rechthoekig model. Ik zie daar de logica niet zo van.

De problemen die je erbij omschrijft kan ik ook niet helemaal plaatsen omdat Cura een wandlijn gewoon de hoek om print, inclusief de binnenwandlijnen. Het aantal wandlijnen/perimeters staat in Cura weliswaar standaard op 2, maar dat wil niet zeggen dat dit bij elk ontwerp ook de beste keuze is. Vaak zijn 3 of 4 perimeters een betere keuze al is het maar i.v.m. eventuele doorzichtigheid en stevigheid.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

Frits
Berichten: 154
Lid geworden op: 25 mei 2020, 15:07
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Cura wanddikte

Bericht door Frits » 24 jul 2020, 14:36

Jouw uitleg maakt het voor mij nog beter te begrijpen. Bedankt.
Die concentrische cirkels was een keuze uit esthetisch oogpunt. Omdat het Pla wat doorschijnt, vond ik die cirkels mooier dan een raster.
En het was ook een verkennen van de mogelijkheden.
DesignSparkM 5.0
Cura 4.6.1
Artillery Sidewinder X-1

vincent1971
Berichten: 288
Lid geworden op: 25 feb 2016, 15:05
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Cura wanddikte

Bericht door vincent1971 » 24 jul 2020, 16:22

Standaard gebruik ik een wanddikte van 4 met een nozzle van 0.4mm. Mijn ervaring met kleinere waarden is dat het na verloop van tijd het scheurt, barsten inkomen enzovoort. Heb die ervaring met abs,pla en petg. Ook wel eens met hogere cq lagere temperaturen geëxperimenteerd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast