Vulling in CURA

Over scannen, ontwerpprogrammas 3D bestanden etc.
Plaats reactie
3Dwim
Berichten: 994
Lid geworden op: 05 feb 2018, 16:00
Locatie: In het midden van NL
Contacteer:

Vulling in CURA

Bericht door 3Dwim » 21 jun 2020, 15:02

Edit: snelheid is in mm/sec, typo.

Hallo,

Ik heb een meningsverschil over de vulling met BigRed.
In cura heb ik 20%vulling neergezt.
De printer doet dat wel maar verschikkelijk los. Dus het vulraster zit niet aan elkaar en lijkt nergens op.

Welke parameters moet ik aanpassen om een en ander goed te krijgen ?
Onder kwaliteit staat lijndikte vulling op 0,4mm en laaghoogte is 0,2mm.
Bij snelheid staat vulsnelheid op 134mm/s
Printsnelheid is 80mm/s

Afbeelding
Laatst gewijzigd door 3Dwim op 21 jun 2020, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
Big Red - student
SketchUp Pro - expert
Weistek WT150
Kossel mini

Rudjah
Berichten: 65
Lid geworden op: 16 dec 2019, 12:09
Contacteer:

Re: Vulling in CURA

Bericht door Rudjah » 21 jun 2020, 15:52

vulsnelheid 134mm/min
ik dacht dat dit in mm/sec was

indien wel , dan vind ik de invulsnelheid veel te hoog
ik hou mijn snelheden praktisch hetzelfde om minder last te krijgen van blobs.
door het doorduwen en terugtrekken van het filament en verschillende snelheden constant , krijg je meer last van blobs
omdat je lucht trekt in de tube en dan er weer uitduwt telkens.
maar vulling op 20% moet toch voldoende zijn om vulraster aan elkaar te lijmen.
lijndikte staat goed en laaghoogte ook , tenminste dat je met een 0.4 mm nozzle print ?
wat is temp ? bij deze snelheid ?
pla snelheid 80mm/sec opteer ik toch rond de 110°


bij laatste foto zit ik aan 20% infill , temp van 205 °c en snelheid 60mm/sec en wandlijnen aan 30mm/sec
Afbeelding

Afbeelding
3D inventor ,
Ender 3 pro ,
Cura

3Dwim
Berichten: 994
Lid geworden op: 05 feb 2018, 16:00
Locatie: In het midden van NL
Contacteer:

Re: Vulling in CURA

Bericht door 3Dwim » 21 jun 2020, 16:38

Rudjah schreef:
21 jun 2020, 15:52
vulsnelheid 134mm/min
ik dacht dat dit in mm/sec was
Klopt snelheid is in mm/sec.
Tiepfaut.

Maar wat ik me nog zat afte vragen :
A) waar kan je de lijnbreedte instellen voor de vulling ? Blijkbaar kan je wel de hoofte, dikte af laten wijken van de laaghoogte.
B) zou upgraden naar laatste versie CURA uitmaken ? Ik dacht van niet tenzij het een bug is. Mar ik lees bv ook verschillende ervaringen met upgraden. bv profielen weg enzo. ik heb nu 4.0
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
Big Red - student
SketchUp Pro - expert
Weistek WT150
Kossel mini

Rob52
Berichten: 1781
Lid geworden op: 21 nov 2018, 12:35
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: Vulling in CURA

Bericht door Rob52 » 21 jun 2020, 16:55

3Dwim schreef:
21 jun 2020, 16:38
A) waar kan je de lijnbreedte instellen voor de vulling ?
Kwaliteit -> Lijnbreedte Vulling. Als die bij jouw zichtbaar is tenminste.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

Rudjah
Berichten: 65
Lid geworden op: 16 dec 2019, 12:09
Contacteer:

Re: Vulling in CURA

Bericht door Rudjah » 21 jun 2020, 16:57

als je goede profielen hebt , kan je deze exporteren en daarna terug importeren in nieuwe versie Cura
maar vulsnelheid 134mm/sec is echt veel hoor , tenzij het een groot stuk is
als je deze snelheid wilt houden ( eigen keuze ) dan zou ik temp toch op 220°C zetten!

ik heb net de laatste update gedaan cura 4.6.1 voorlopig nog geen bug tegen gekomen

lijnbreedte is afhankelijk van diameter nozzle , die zou ik zo houden.
je kan wel de wanddikte aanpassen ,
als je vase mode neemt dan zet je deze wanddikte op 0.4 als je met deze nozzle print , zodat hij in 1 keer van beging tot einde blijft printen met een een wandikte van 0.4m .
meestal wordt de wanddikte automatisch berekend.

je hebt nog niet verteld als ik vraag stelde , met welke temp en nozzle je had geprint toen je hier de vraag stelde dat u infill niet mooi aan elkaar aansluit ;)
3D inventor ,
Ender 3 pro ,
Cura

Rob52
Berichten: 1781
Lid geworden op: 21 nov 2018, 12:35
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: Vulling in CURA

Bericht door Rob52 » 21 jun 2020, 17:08

Rudjah schreef:
21 jun 2020, 16:57
lijnbreedte is afhankelijk van diameter nozzle , die zou ik zo houden.
je kan wel de wanddikte aanpassen ,
Dat wordt geadviseerd, maar dat hoeft niet. Het kan zonder probleem smaller en breder. Binnen bepaalde grenzen natuurlijk. IK heb nog ergens hier op het forum een voorbeeld staan van 2 dezelfde prints waarvan de ene met een lijnbreedte van 0,4 mm en eentje met een lijnbreedte van 0,2 mm. Maar beide wel geprint met dezelfde nozzle van 0,4 mm. En dat gaat zonder problemen, het duurt met 0,2 alleen 2 keer zo lang.

Je kunt dus, zoals ik al schreef, zowel de wandlijnbreedte als ook de breedte van de invullijnen apart instellen. Als het zichtbaar is.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

3Dwim
Berichten: 994
Lid geworden op: 05 feb 2018, 16:00
Locatie: In het midden van NL
Contacteer:

Re: Vulling in CURA

Bericht door 3Dwim » 21 jun 2020, 18:47

Instellingen gevonden:
lijnbreedte is nu 0,4
en snelheid indentiek aan de rest: 80mm/s
Ik zie echter geen strakke lijnen zoals cura die laat zien. Het lijkt wel op spinrag.

Geprint wordt met PLA 1,75mm, 210 en 60-20 bedtemp en een nozzle van 0,4mm.

Afbeelding

Als je bij mijn Weistek topic kijkt dan zie je daar een afgebroken kubus. Dat verwacht ik ook als ik slice via cura. Gewoon geprinte wanden die de vulling maken.
Bij de Weistek is niets in te stellen behave het percentage uit een aantal opties.
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
Big Red - student
SketchUp Pro - expert
Weistek WT150
Kossel mini

Rudjah
Berichten: 65
Lid geworden op: 16 dec 2019, 12:09
Contacteer:

Re: Vulling in CURA

Bericht door Rudjah » 21 jun 2020, 18:53

kan je tekening niet groter openen.
maar probeer eens een ander soort infill te gebruiken , als je deze wilt gebruiken u infill naar 30% brengen mss krijg je dan u gewenst resultaat
3D inventor ,
Ender 3 pro ,
Cura

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast