Fusion 360 - bouten en moeren

Over scannen, ontwerpprogrammas 3D bestanden etc.
Plaats reactie
blueznl
Contacteer:

Fusion 360 - bouten en moeren

Bericht door blueznl » 13 okt 2019, 17:51

Ik raak redelijk los op Fusion 360, maar ik vraag me af hoe jullie omgaan met 'bouten en moeren', en dan met name het volgende:

Stel ik wil een hexagonale 'cutout' maken in een massief object, waar een moertje dan precies in past, hoe doen jullie dat?

Ik kan 'm tekenen, maar als er een slimmere truuk is zou ik die graag weten :)
You have two options: psychotherapy, or Ninelizards' blog

Rob52
Contacteer:

Re: Fusion 360 - bouten en moeren

Bericht door Rob52 » 13 okt 2019, 18:00

Ik werk eigenlijk niet met Fusion 360, maar een hexagonale 'cutout' maken in een massief object doe ik in Sketchup simpel door het hexacon teken te kiezen deze op de juiste maat op het object te tekenen, dat is eigenlijk 1 handeling. En dan met push/pull hem naar beneden te drukken. 2 handelingen dus. Zal in andere programma's toch niet heel veel anders werken???
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

blueznl
Contacteer:

Bericht door blueznl » 13 okt 2019, 18:40

Oh ja, dat lukt ook zonder problemen, maar ik vroeg me af of er ergens een tooltje voor was wat ik over het hoofd had gezien :)
You have two options: psychotherapy, or Ninelizards' blog

properprinting
Contacteer:

Bericht door properprinting » 13 okt 2019, 21:05

Ik download zelf al mijn bouten en moeren van 3dcontentcentral. Hier staat alles op en kan je ook configureren. Zoek maar eens op DIN 912, dan krijg je wel een indruk van de enorme hoeveelheid die hier op staat. Het is in veel bestandsformaten te downloaden, je moet alleen we een account aanmaken hiervoor. Hopelijk heb je hier iets aan.
Het handigheidje is pas gevonden wanneer het eigenlijk niet meer nodig is.

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 13 okt 2019, 21:15

Ik doe het in fusion ook gewoon tekenen: sketch vlak, project, gat centrum, circumscribed Polygon met b.v. M3 moertje radius van 2.85mm, dan horizontal/vertical en sketch afsluiten, daarna uiteraard nog naar wens negatief extruderen, sneller kan ik mij eigenlijk niet voorstellen, wat zou zo'n tooltje dan nog sneller kunnen doen?

Hardy
zelfbouw eigen ontwerp ULTI(F)AKER
zelfbouw eigen ontwerp CUBE-3D

properprinting
Contacteer:

Bericht door properprinting » 14 okt 2019, 17:56

hardy schreef:
13 okt 2019, 21:15
Ik doe het in fusion ook gewoon tekenen: sketch vlak, project, gat centrum, circumscribed Polygon met b.v. M3 moertje radius van 2.85mm, dan horizontal/vertical en sketch afsluiten, daarna uiteraard nog naar wens negatief extruderen, sneller kan ik mij eigenlijk niet voorstellen, wat zou zo'n tooltje dan nog sneller kunnen doen?

Hardy
Klopt, zo'n moertje is niet zo lastig inderdaad, maar in het geval van een vleugelmoer of kartelring wordt het al weer een stapje moeilijker. Ik vind een toolbox erg handig als je een bout nodig hebt volgens een norm. Dan hoef je niet de exacte maten op te zoeken en na te tekenen.
Het handigheidje is pas gevonden wanneer het eigenlijk niet meer nodig is.

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 14 okt 2019, 18:59

properprinting schreef:
14 okt 2019, 17:56
hardy schreef:
13 okt 2019, 21:15

Hardy
Klopt, zo'n moertje is niet zo lastig inderdaad, maar in het geval van een vleugelmoer of kartelring wordt het al weer een stapje moeilijker. Ik vind een toolbox erg handig als je een bout nodig hebt volgens een norm. Dan hoef je niet de exacte maten op te zoeken en na te tekenen.
Inderdaad, maar fusion heeft zelf daarvoor ook al een koppeling naar Mc.Master-Car, waar ook al veel in te vinden is met bijbehorende step files.
Overigens jou link is ook wel interessant.

Hardy
zelfbouw eigen ontwerp ULTI(F)AKER
zelfbouw eigen ontwerp CUBE-3D

Plaats reactie