Even voorstellen

Stelt jezelf voor aan de leden van dit forum.
Plaats reactie
Rlph
Contacteer:

Even voorstellen

Bericht door Rlph » 10 okt 2017, 16:01

even voorstellen

Mijn naam is Ralph 39 jaar oud
Ik ben erg geïnteresseerd geraakt in 3d printers. Maar heb geen idee welke printer ik moet aanschaffen

Ik hoop hier wat meer duidelijkheid voor mezelf te krijgen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

kaphaak
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door kaphaak » 10 okt 2017, 16:32

Hoi Ralph.

Welkom hier. Ik ben zelf ook een beginner en heb me voor dat ik een keuze gemaakt heb eerst een jaar of drie op het internet en op youtube rondgekeken voor ik de keuze maakt. Mijn grootste probleem was, wegen de kosten van een printer op tegen wat ik ermee ga doen. Ik keek toen nog naar printers van tussen de 600 en 1000 euro. Op enig moment kwam ik mijn huidige printer tegen, een Renkforce RF100 die bij Conrad 300 euri kost en toen dacht ik voor die prijs kan ik er geen buil aan vallen. Ik had het duidelijk eerder moeten doen want het bleek voor mij echt een nieuwe hobby. Ik heb hem nu twee maanden en ik weet nu ook dat ik feitelijk de verkeerde keuze heb gemaakt :oops:

Het blijkt nu namelijk dat voor veel dingen die ik doe het printoppervlak van mijn Renkforce veel te klein is, deze kan slechts 100x100x100 mm printen en daar zit ik regelmatig boven. Dat houdt in dat ik nu al weet dat er medio volgend jaar een nieuwe printer bij gaat komen een Tevo Tornado of een Creality CR10 of misschien zelfs wel een Prusa i3 MK3. Die keuze maak ik op het moment dat ik er klaar voor ben en kijk dan wat er goed en betaalbaar op de markt is.

Vragen die je jezelf moet gaan stellen als je een printer wilt gaan kopen zijn bijvoorbeeld:
Wat ben ik bereid uit te geven.
Waarmee wil ik gaan printen, PLA, ABS of PETG of nog andere zaken. (ABS heeft bijvoorbeeld een heated bed nodig)
Hoe groot moet mijn printoppervlak zijn, dus wat ga ik printen.
Wil ik een kant en klare printer of wil ik een kit die ik zelf in elkaar moet zetten. (in prijs maakt dat namelijk nogal wat uit)

Het betekent dus dat je eigenlijk je wens verder moet definiëren voor jezelf en van daaruit kun je op zoek naar wat geschikt voor je is. Er zijn natuurlijk nog veel meer criteria te noemen maar je begrijpt denk ik wel wat ik bedoel. Ik wil er nog één ding aan toevoegen, soms denken mensen dat een 3D printer uit zichzelf van die fraaie prints uitspuugt echter 3D printen blijft experimenteren met materialen en settings en soms tot gek wordens aan toe. Maar dat is misschien ook juist wel het leuke ervan. Welkom bij de wereld van 3D print freaks. :D

Groet Ronald.

Gdk3dfilamenten
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door Gdk3dfilamenten » 10 okt 2017, 20:39

Heej Ralph,

Leuk weer een nieuw iemand te begroeten, schroom je vooral niet om vragen te stellen;)

Indien je de mechaniek interessant vind (wat de meeste mensen op dit forum wel vinden) zou ik adviseren een bouwpakket te nemen.
Dit is niet alleen erg leuk, maar leer je ook nog eens veel van, en maakt het printen naderhand ook makkelijker, omdat je de techniek erachter al kent!

Zelf zou ik een Anet, of een prusa adviseren,
Zelf heb ik een Geeetech prusa i3 van https://www.prusa3d.nl/winkel/prusa-i3- ... d-printer/
Is 289,- en uit nederlandse warehouse.
Mocht je helemaal goedkoop gaan, kan je er op aliexpres een Anet zoeken, dan zal je iets over de 200,- zitten gok ik.

Zelf ben ik erg tevreden over die prusa I3, het is wel wat meer freubelen dan mijn Ultimaker2,3 of Form 2, maar die zitten dan ook net in andere prijs categorie.

Zelf vind ik het niet alleen de keuze of een printer financieel uit kan, maar is het ook een hobby opzich!
Met lego/modelbouw spelen is ook een leuke hobby, dit is iets techniser, en kan je ook nog eens vanalles maken:p

Mocht je twijfelen of meer informatie willen, plaats dan gewoon een berichtje;) er zijn genoeg mensen die je wel willen helpen;)

groetjes, Ewoud

http://www.goedkope3dfilamenten.nl

Plaats reactie