Rookie Anet A6 gebruiker

Stelt jezelf voor aan de leden van dit forum.
Plaats reactie
TheodeWijs
Contacteer:

Rookie Anet A6 gebruiker

Bericht door TheodeWijs » 13 sep 2017, 11:41

Ik ben nog helemaal nieuw op 3d printgebied. Het lijkt me wel een uitdaging om zoveel mogelijk, zij het in een laag tempo, te leren over de mogelijkheden van de Anet A6.

Ik heb pas een Anet A6 3d printer in elkaar gezet. Hij lijkt normaal te werken op de testwerkstukken, maar er ging ook iets mis. De bodemplaat van het eerste werkstukje boog zich geleidelijk aan de hoeken iets naar boven en toen die plaat ongeveer de dikte van 2,5 mm had bereikt ging ie verschuiven, waardoor de printlijn fout ging.

Mijn hotbed heb ik beplakt met Kapton tape. Vóór het tweede werkstuk heb ik de tape met alcohol vetvrij gemaakt en toen bleef het iets beter op zijn plaats, maar ik kon het niet afmaken, want ik had slechts een klein rolletje witte pla filament dat met de printer was meegeleverd. Misschien dat ander filament beter aan de bodemplaat hecht?

Graag advies...

Theo

Gdk3dfilamenten
Contacteer:

Re: Rookie Anet A6 gebruiker

Bericht door Gdk3dfilamenten » 13 sep 2017, 12:31

Hallo Theo,

Welkom in de wereld van 3D printen;)

Het fenomeen wat jij beschrijft heet warping, het materiaal dat afkoelt, hierbij een beetje krimp, en dan lostrekt door het krimpen van het printbed.

Vermoedelijk is de print helemaal gaan falen toen de printkop tegen de omhoog getrokken randen aan kwam, en gaan verschuiven.

Om de warping te verminderen zijn er talloze trucjes en oplossingen.

Het meest gebruikte is een verwarmd printbed, hierdoor zijn ook andere materialen die nog meer krimp hebben makkelijker te printen, echter zijn er ook genoeg andere oplossingen.

1- de temperatuur van je nozzle instellen tot zo laag mogelijk, dat hij nog wel goed print, maar de krimp verminderd.
2 - zorgen dat de printbedhoogte goed ingesteld staat, en dus een nette laag neerlegt die vastzit aan het bed, ipv los erop legt.
3 - een Brim, dit is een extra rand om het object wat voorkomt dat hij lostrekt.
4 - Blauw 3m scoth schildertape, of haarspray, of 3D lac, dit zijn trukjes om op het bed te doen, zodat hij beter kleeft.

Verschillende materialen hebben er ook zeker invloed op, maar niet zeer veel.
Sommige soorten PLA zijn puur PLA, en andere filamenten zitten modiefiers in, om de krimp eigenschappen te minimalizeren, en dus beter geschikt te maken voor 3D printen.

Groetjes,
Ewoud

http://www.goedkope3dfilamenten.nl

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 13 sep 2017, 20:59

Hallo Theo,

Welkom!
Ik zou gaan kijken voor een glasplaatje met wat klemmetjes en dan de Tip 4 van Ewoud.
haarspray, of 3D lac besteel de vrouw van de haarlak en dan ook Tip3.
Misschien even kijken bij support (in Cura is het: platform adhesion type en dan Brim.
Bij de TAP Expert klik op: open expert settings en zoek dan naar: Brim line amount.
Ik heb zelf destijds eens 10 ingevuld ( met succes! )
MAAR durf je niets te beloven!

(als het goed gaat heb ik het gezegd, en als het fout gaat geven we gewoon Ewoud de schuld!)
Ja toch!? ;)

VrGr Rob.

Gdk3dfilamenten
Contacteer:

Bericht door Gdk3dfilamenten » 14 sep 2017, 00:26

Haha,

tsjah Rob... En indien een vrouw boos wordt dat haarlak ineens weg is neem jij de schuld op je?
Ik vrees dat ik daar minder ervaring mee heb dan met 3D printers ;)

groetjes, Ewoud

[url]www.goedkope3dfilamenten.nl[\url]

TheodeWijs
Contacteer:

Bericht door TheodeWijs » 20 sep 2017, 08:55

Hee mannen, hartstikke bedankt. Ik ga snel het een na het ander uitproberen.

Theo

kaphaak
Contacteer:

Bericht door kaphaak » 20 sep 2017, 19:34

Wat ook heel belangrijk is, is de nozzle afstand tot aan het printbed deze wordt doorgaans geadviseerd met een velletje A4 papier te meten. Het papier moet nog wel kunnen schuiven zonder te scheuren maar je moet wel weerstand voelen. Daarnaast maak ik zelf voor elke print het printbed schoon met aceton en ik level het printbed voor elke print, In elk geval helpt een brim ook al behoorlijk, en het materiaal van je printbed maakt ook uit. Ik heb een glasplaat die al af fabriek was beplakt met een soort sticker met een ietwat ruwe oppervlakte en ik gebruik dus zelf nooit kapton tape, schilders tape, haarlak of pritt stift ik print uitsluitend PLA omdat ik geen verwarmd bed heb. Soms dus heb ik een brim nodig, vooral wanneer het onderste vlak groot is en hoeken bevat, maar vaak print ik dus rechtstreeks zonder hulpmiddelen. Het is dus experimenteren geblazen wat de beste oplossing is.

Je kunt in elk geval stellen dat mogelijk de belangrijkste laag de eerste laag is want die moet goed vastzitten. Wat ik ook nog doe, nu ik eraan denk, is de eerste twee lagen printen op slechts 30 tot 40% van de normale snelheid zodat het filament ook de kans krijgt om rustig af te koelen. Ben overigens zelf ook een beginner maar je leert snel merk ik zelf :).

Groet Ronald.

Plaats reactie