Iets met "Door de bomen .... "

Stelt jezelf voor aan de leden van dit forum.
Plaats reactie
hielkio
Contacteer:

Iets met "Door de bomen .... "

Bericht door hielkio » 17 aug 2017, 14:41

Hoi luitjes,

Mijn naam is Hielke, 35 jaar oud en woonachtig in Dokkum.
Zonder dat ik het doorhad raakte ik steeds meer geïnteresseerd in de 3D Printing technologie.
Zodoende ben ik hier ook terechtgekomen :P Ik ben een echte perfectionist en wil graag het best mogelijke uit een techniek halen, maar dan wel 'samen'. Alleen is ook maar alleen en dat kost ook nog eens enorm veel tijd, terwijl dat niet nodig is ;)

Kennis delen is het mooiste wat er is! Máár, dan moet je wel kennis hebben ;) en dat heb ik op dit gebied zeer weinig.
Alleen theorie kan ik bepaalde dingen wel begrijpen, maar het toepassen wordt lastiger zonder 3D printer :roll:

Op dit moment ben ik zoekende naar een goed 'begin' zeg maar ... om te beginnen te leren (begrijpen).

Mochten jullie (beheerders van dit forum) tegen vragen of problemen met phpBB of andere problemen / wensen aanlopen, dan kan ik jullie misschien een helpende hand bieden met mijn ervaring op dát gebied :ugeek: (of opmaak ... )

Groetjes,
Hielke

3drob
Contacteer:

Re: Iets met "Door de bomen .... "

Bericht door 3drob » 23 aug 2017, 21:07

Hallo en welkom!

ook voor jou,

Wat wil jij?
Dat klinkt wat bot maar er is HEEL veel keuze!
Zelfbouw? Kant en klaar? Welke Software?
http://www.3dprintforum.nl/3dprintforum ... =53&t=2310

VrGr Rob.
Laatst gewijzigd door 3drob op 27 aug 2017, 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.

hielkio
Contacteer:

Bericht door hielkio » 26 aug 2017, 11:39

Hoi Rob! Dankje!

Ik heb je topic doorgenomen, maar dan nog krijg ik niet echt een goed beeld van waar ik op moet letten.
Youtube filmpjes kijken is leuk, maar weinig tot geen enkel Youtube filmpje / recensie is objectief naar mijn idee.
Je wordt doodgegooid met dat spul :twisted:

Ik zal mijn vragen uit elkaar halen en deze dan op het forum plaatsen om het wat overzichtelijker te houden :)

Thanks!

P.s. op de inlogpagina gaat iets niet helemaal goed (https://image.prntscr.com/image/IkpTW16 ... q6YhAQ.png)
Een afbeelding invoegen is ook niet mogelijk ... Ook kan ik geen Berichtvoorbeeld weergeven in de editor (wanneer ik een IMG tag gebruik)

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 27 aug 2017, 19:54

Hallo Hielkio,
HOOOoowwww we zijn het niet met elkaar eens! LOL ;-)
Je geeft zelf ook niet aan in welke richting je wilt gaan,
Bijvoorbeeld of je een kant en klaar of zelfbouw KIT wilt kopen.
En volgens mij kun je wel degelijk op Y.T. een beetje vooruit kijken en bepalen wat je wilt doen.
Het nare is dat elke 3D printer zijn voor en nadelen heeft en dat valt nogmaals uit filmpjes op…. Te zien
Geen enkel Youtube filmpje / recensie is objectief
En dat klopt inderdaad ook!
Maar waar denk je wel een objectief antwoord te krijgen dan?
Zelfs ik ben beïnvloed door……….,
en de mensen hier hebben denk allemaal wel een soort of een smaak die…….
.
Een beeld waar je op zou moet letten, dat is dan op zijn minst:
Let op mechanische stevigheid.
De Z assen welke soort draad die heeft.
(ik heb zelf M draad end maar tegenwoordig hebben de meeste printers iets anders)
Welke filament de printer gebruikt of kan gebruiken,
de soort en dikte, veel mensen PLA en 1,75MM dik,( maar er is meer dan alleen dat! )
ATENTIE!!!
Hier onder ook in verband met brandgevaar,
van alles word heet op en aan de printer:
Welke sturing van de printer, de PCB die de motoren stuurt.(de schroefblokjes zijn soms erg link!)
Ook de voeding of deze voldoet/sterk genoeg is.
Als het een KIT is LET OP met de: doe het zelf bedrading!

Tot zo ver wat ik even kan verzinnen!
Geef je nog feedback? Dat zou fijn zijn, ook voor andere beginners.
HEEL VEEL succes!
Rob.

hielkio
Contacteer:

Bericht door hielkio » 09 nov 2017, 14:08

3drob, enorm bedankt voor je uitgebreide aanvullingen :)

Het heeft eventjes geduurd, maar volgens mij ben ik al een heel eind op weg bij het vinden van de juiste printer, maar nog niet helemaal :-D
Je geeft zelf ook niet aan in welke richting je wilt gaan,
Bijvoorbeeld of je een kant en klaar of zelfbouw KIT wilt kopen.
Het is mij werkelijk om het even of het een zelfbouwpakket is of niet, maar gezien het prijsverschil zal het zeker de zelfbouwversie worden als er 2 versies aangeboden worden :-)
Geen enkel Youtube filmpje / recensie is objectief. En dat klopt inderdaad ook! Maar waar denk je wel een objectief antwoord te krijgen dan?
Ik ben het volledig met je eens dat niemand volledig objectief is / kan zijn, maar als je factoren als sponsoring (in welke vorm dan ook) tbv de recensist meeneemt, zullen er veel afvallen. Smaak daarentegen heeft niks met objectiviteit te maken naar mijn mening. Dat is nou net waar het om gaat... Smaak en persoonlijke voorkeur, zonder enig belang bij het bedrijf wat 3D printers geeft mensen de vrijheid om hun oprechte mening te geven.
Let op mechanische stevigheid
Dat lijkt me online vrij moeilijk te beoordelen :-D Dus ben ik afhankelijk van ervaringen die jullie in de afgelopen tijd opgedaan hebben :-) Kom maar op ... :-P
De Z assen welke soort draad die heeft
Wederom is jullie ervaring en expertise zeer welkom :-) maar tevens het enige uitgangspunt wat ik heb, want jij wijst me hier terecht op :-) Wat is jouw / jullie ervaring met welk draadtype? Is dit achteraf te upgraden, of ben ik de 'Pisang' wanneer ik voor de verkeerde variant kies?
Welke filament de printer gebruikt of kan gebruiken
Wat ik gelezen en gezien heb is dat er enoooorm veel materiaalvarianten gebruikt kunnen worden. Ik zou sowieso graag gebruik willen kunnen maken van ABS - al is het maar om mijn nieuwsgierigheid te doen ;-) (Ik begrijp dat het goed kunnen printen van ABS afhankelijk is van een hogere temperatuur. Is dan alleen een printbed verwarming voldoende? Of is een printer met gesloten behuizing een pré?)
Welke sturing van de printer
Ik heb totaal geen Electrotechnische achtergrond, in welke vorm dan ook :-D Dus het klinkt als Chinees voor mij..
Mag ik er niet vanuit gaan dat een DIY kit bestaat uit onderdelen die op elkaar afgestemd zijn? Wederom is jullie ervaring zeer welkom, omdat ik op voorhand niet weet wat 'slecht' , 'mwuah' , 'OK' of 'Perfect!' is.
Als het een KIT is LET OP met de: doe het zelf bedrading!
Hahahahah ... Ik ben blij dat je dit onder de aandacht brengt! Sorry, ik moest even lachen om de manier waarop je het onder de aandacht brengt :-D (niet raar bedoeld hoor ..). Ik heb inmiddels al bakken met Youtube filmpjes gezien en dit punt kwam met enige regelmaat aan de orde, maar niet opgeslagen als aandachtspunt. Superbedankt voor de tip!
Ook de voeding of deze voldoet/sterk genoeg is
Wederom mag ik er dus niet vanuit gaan dat een DIY kit bestaat uit onderdelen die op elkaar afgestemd zijn?
Is er een manier om er op voorhand achter te komen of dit wél of niet het geval is?

Een aantal printers hebben mijn aandacht getrokken, maar ik durf niet precies te zeggen waarom, hoe- of wat ;-)
Uiteraard om te beginnen en de materie zo goed mogelijk te gaan begrijpen lijkt het me niet handig om direct voor een set van €1500,- te kiezen (denk ik ..).

De printers die mijn interesse hebben zijn:
  • Creality CR-10(S?)
    Scherpe prijs
    Mooie resultaten
    Modulair uitbreidbaar
    Grote community
    Printafmetingen
  • TEVO Tornado
    Scherpe prijs
    Mooie resultaten
    Modulair uitbreidbaar
    Printafmetingen
    AC Heated bed
  • Prusa i3 MK2 (MK3 wil ik eigenlijk niet op wachten :-D)
    Automatische bed leveling
    PEI print oppervlak. Geen glas, geen lijm en geen plakband nodig (zeggen ze)
    Materiaalondersteuning (m.n. Carbon / Polycarbonaat lijken me erg interessant)
    De naam en geschiedenis
    Automatische as-helling compensatie
    Open-source
  • ROSTOCK MAX™ v3 Desktop 3D Printer RTP™
    Deltaprinter (Jullie mening?)
  • CraftUnique Craftbot Plus
    Gesloten behuizing (lijkt me wel prettig bij temperatuurbalans als je bijv. ABS wilt printen)
Zo ... dat was een heel verhaal :-D
Ik hoop echt dat ik een hoop meningen om mijn oren krijg ;-)

P.s. Zou dit niet in een los topic doorgezet moeten worden MOD?

kaphaak
Contacteer:

Bericht door kaphaak » 09 nov 2017, 17:02

Beste Hielke uit het mooie Dokkum. (toch niet diezelfde Hielke die leerkracht is en ook ooit Grepolis speelde?)
Als ik je lijstje printers bekijk, en ik ben zelf ook bezig me te oriënteren voor een tweede printer op enig moment aan te schaffen, dan staan daar ook mijn belangrijkste kandidaten tussen.

De Creality CR10S is een redelijk goedkope printer die erg goed valt bij de gebruikers. Youtube is in zoverre een graadmeter dat als nagenoeg alle reviews over deze printer positief zijn moet er een waarheid in schuilen. (waar rook is, is ook vuur) Enige wat ik van de Creality hoor is dat het bed opwarmen voor het gebruik met ABS schijnt behoorlijk lang te duren met een Creality.

Daar is de kloon van deze printer dus beter in en die is zelfs nog wat gunstiger in prijs en die kloon.... dat is dus de Tevo Tornado die er verder precies uitziet als de Creality. Echter door een andere bedverwarming verwarmd deze het bed in een paar minuten. Beide printers hebben een flink printoppervlak, maar bedenk wel dat daardoor ook de printtijd excessief toeneemt. Als ik tussen deze beide printers moest kiezen zou ik op dit moment voor de Tevo gaan.

Maar dan komen de paradepaardjes, de Prusa modellen, de i3 MK2 en de MK2S staan garant voor een goede kwaliteit van één van de meest innovatieve producenten van dit moment. Maar ja, de nieuwe, de MK3 dus heeft wel zoveel vernieuwingen dat wat mij betreft het zeker het wachten even waard is. Wat is er dan zo nieuw: ten eerste het afneembare en buigbare printbed zorgt ervoor dat een print makkelijker te verwijderen is van het printbed, geloof me soms is dat een vervelende aangelegenheid. Dan dat de printer kan herkennen wanneer het filament vastloopt of op raakt, vervolgens in pauze gaat zodat je dat probleem kunt verhelpen en je daarna gewoon weer verder kunt waardoor een print bij een probleem niet gelijk de prullenbak in hoeft. Stel je voor je bent iets aan het printen wat 10 uur duurt en na 9 uur loopt de zaak vast dan wil je wel eens iets fluisteren, en deze printtijden zijn redelijk normaal. En zo zijn er nog wat meer verbeteringen in de MK3. Kortom misschien is dat het wachten wel waard.

De laatste twee printers in je rijtje ken ik niet. Dat zegt niks hoor maar wat ik zelf doe is heel veel youtube kijken omdat je daar elke printer wel voorbij ziet komen en ook veel reviews. En ja, soms is zo'n revieuw gekleurd maar zoals al gezegd, louter positieve reviews? (Waar rook is, is vuur) Dan zal er wel wat van kloppen. Maar essentieel blijft, is, dat er geen printer bestaat waar je niet eerst een flinke leercurve voor nodig hebt om er mee om te kunnen gaan. Een printer die uit zichzelf een goede print neerzet, die is er niet. Ik wens je succes met de keuze, het komt best goed en je zult het leuk vinden.

Groeten Ronald.

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 10 nov 2017, 11:53

Creality CR-10(S?)
De S als ik het goed heb staat voor twee motoren voor de Z as en een filament censor.
Daarvoor had deze printer geloof ik een(1) Zmotor
Wel opletten dat het bed met alleen een midden rail werkt.
Ik vind dat eerlijk gezegd niks, MAAR op Y.T. laten ze zien dat het werkt!
Daarbij het valt te verbouwen naar…….. en met de printer zelf!
De TEVO
Is ongeveer gelijk geloof ik.
https://www.youtube.com/watch?v=eikQCy6LHtA
de Prusa i3
daar ben ik fan van maar niet zo nodig van HET GROTE MERK
ik bedoel daarmee meneer Josef Průša (als je het zo goed schrijft?)
je hebt ook nog andere Prusa soorten.
ROSTOCk Dat is helemaal niet mijn smaak! Sorry.
Wel te bedenken dat ik daar nu lelijk over praat zonder dat ik er een heb of getest hebt!
CraftUnique Craftbot Plus
Duur, maar hij ziet er wel netjes en strak uit! (robuust)
Durf daar niet veel over te zeggen eerlijk gezegd.
Nu kun je over al deze machines positief of negatief iets vinden maar uit eindelijk moet je –
dit zelf ondervinden.
Ik miste trouwens wel de Anet achtige printers!? (ook Prusa achtige!)
Anet A8 en Anet A6 en wie weet hoeveel je er meer hebt.
Die waren goedkoop op Ebay wat ik begrepen heb, je moet zelf ook even kijken.
En het is zoals Ronald ook zegt:
Een printer die uit zichzelf een goede print neerzet, die is er niet.
Maar neem aan dat je nog steeds rond kijkt :?
Of misschien heb je niet inmiddels eentje dat je zegt JAAaaaaaa die zou het wel eens kunnen worden.
zo ja, welke?

Tot zo ver weer even.
VrGr Rob.

Plaats reactie