Ff voorstellen...

Stelt jezelf voor aan de leden van dit forum.
PA3VOS
Contacteer:

Ff voorstellen...

Bericht door PA3VOS » 13 jan 2021, 18:51

Hallo Allemaal,

Mijn naam is Fokko, ik woon in Enschede en ben 58 jaar. Vandaag heb ik mijn eerste 3D printer in huis gehaald, een tweede hands Hello BEE Prusa. Slechts één keer gebruikt. De vorige eigenaar kon er niet mee overweg. Gelukkig mag ik mezelf een zeer ervaren techneut noemen. Ik ben inmiddels ruim 40 jaar gelicentieerd radiozendamateur, en hebt heel wat projecten Uit Mijn mouwen geschud. Het 3D printen is voor mij een nieuwe ervaring. Gelukkig heeft mijn zoon een technische opleiding genoten als industrieel product ontwerper. Hij kan dus voor mij het nodige in solidworks of andere programma's modelleren. Voor mij valt er nog heel veel te leren voor wat betreft het instellen, kalibreren, printen en dergelijke. Ik heb vele vragen waar ik nog geen antwoord op heb. Maar ik hoop deze antwoorden in dit forum te vinden. Wellicht dat er ook mensen hier in de buurt van Enschede op dit forum actief zijn waar ik ook eventueel wat persoonlijke hulp van zou kunnen krijgen.
Groeten uit Enschede,
Fokko PA3VOS

3Dwim
Contacteer:

Re: Ff voorstellen...

Bericht door 3Dwim » 13 jan 2021, 18:57

Welkom Fokke,

Ik hoop dat je hier veel leert over calibreren, afstellen en gebruik.
Kost vaak veel zelfstudie tijd. Verdiep je ook in het modelleren.
Wat wil je eigenlijk gaan printen?
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
Big Red - meester
SketchUp Pro
Weistek WT150
Kossel mini

3DWim op thingiverse

Frits
Contacteer:

Bericht door Frits » 13 jan 2021, 20:07

Welkom Fokko, we zullen je maar Fokko noemen want die callsign spreekt wat lastig uit.
Kijk rond en doe mee, kennis genoeg aanwezig hier.
DesignSparkM 5.0, Blender 2.83.0
Cura 4.8, Pronterface 1.6.0
Artillery Sidewinder X-1 v5 (0,4 mm nozzle)
Artillery Genius (0,2 mm nozzle)

wim62
Moderator
Contacteer:

Bericht door wim62 » 13 jan 2021, 21:02

Hoi Fokko,
Radiozendamateur is iets heel anders als 3d printen .
Ik zou zeggen doe het rustig aan en verdiep je goed in hoe een 3D printer werkt .
En als je dat onder de knie hebt komt het wel goed .
Suc6.
Gr Wim .

Anet A6 met bigtreetech skr v1.4
bigtreetech tmc2208 v3.0
bigtreetech tft 3.5 E3 v 3.9

PA3VOS
Contacteer:

Bericht door PA3VOS » 14 jan 2021, 09:58

Heren, bedankt voor jullie reacties.

Ik heb een Elektronica achtergrond en ben de laatste jaren ook veel bezig met Arduino-achtige projecten die allemaal met het Radio Zendamateurisme te maken hebben. Daarnaast ook veel met Domotica bezig geweest. De 3D printer zal ik met name voor het printen van onderdelen voor antennes gebruiken. Gelukkig heb ik diverse vrienden en kennissen die ook met 3D printers ervaring hebben.
Het modelleren gaat hem niet worden omdat mijn handen niet meer willen. Chronische pijnklachten, waarvoor ik op dit moment een pijnrevalidatie-traject volg, belemmeren mij om langer dan één uur achter het toetsenboard te zitten. Ik ben een PC gebruiker van het eerste uur en heb dus door verwaarloosde RSI klachten de boel onherstelbaar verkloot. Vele operaties en therapieën hebben geen baat meer mogen hebben. Gelukkig is mijn zoon altijd bereid om voor mij te modelleren... ;)

Gr.
Fokko

Henk Freubelaer
Contacteer:

Bericht door Henk Freubelaer » 14 jan 2021, 10:22

Hallo en welkom Fokko,

Als modelleren niet zo goed meer lukt kan je natuurlijk ook nog op Thingiverse rond kijken.
Veel leuke hebbedingetjes die je "zo" kan printen.

In ieder geval veel print en hobby plezier.
Groetjes, Henk

Creality Ender 3D Pro
Creality LD-002R
Fusion 360
Cura / Chitubox

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 14 jan 2021, 12:48

Hallo en Welkom Fokko!

VrGr Rob
ik print met: DIY Prusa i3 - Cura - PLA - temp rond de: 215 / 54

PA3VOS
Contacteer:

Bericht door PA3VOS » 14 jan 2021, 12:59

Henk Freubelaer schreef:
14 jan 2021, 10:22
Hallo en welkom Fokko,

Als modelleren niet zo goed meer lukt kan je natuurlijk ook nog op Thingiverse rond kijken.
Veel leuke hebbedingetjes die je "zo" kan printen.

In ieder geval veel print en hobby plezier.
Die stond al enkele jaren bij mijn Favorieten, net als GrabCad. Maar het ontbrak nog steeds aan een goede 3D primter die aan mijn wensen kon voldoen.
Gisteren heb ik er één opgehaald. Na het kalibreren van het verwarmde bed, lukte het zonder moeite met Cura een kalibratie cubus te printen van 20x20x20. Deze bleek aan alle zijden slechts 0,4mm te groot. Niet slecht maar, kan vast nog beter...

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 14 jan 2021, 13:15

Welkom hier Fokko, ik ben geen radio amateur, maar wel altijd al met elektronica en mechanica in de weer, in ieder geval leuk om er weer iemand bij te hebben hier die ook breed interesse heeft.
Wat betreft de kalibratie kubus met deze afwijking, moet je je niet druk over maken, het ding is gewoon te klein, wanneer je die goed probeert te krijgen dan blijkt juist dat er bij groter ontwerpen de maat juist weer te gaan afwijken, wil je het goed doen, dan minimaal een kubus van 100x100mm printen en daarop kalibreren.
Groeten, Hardy

Zelfbouw eigen ontwerp ULTI(F)AKER, Ramps1.4, TMC-2130, RepRapDiscount Full Graphic Smart Controller display
Zelfbouw eigen ontwerp CUBE-3D (geen Core-XY), MKS SgenL(32bit), TMC-2208/2209,MKS TFT35 display

PA3VOS
Contacteer:

Bericht door PA3VOS » 14 jan 2021, 20:14

OK Hardy,

Ik weet alleen nog niet hoe ik die nauwkeurigheid nog kan tweaken. Ik begin maar eens met het lezen van de manual :lol:

Plaats reactie