Support onregelmatig.

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Plaats reactie
Lgbwillie56
Contacteer:

Support onregelmatig.

Bericht door Lgbwillie56 » 12 feb 2021, 17:16

Hoi, ik heb een probleem met mijn ender 5. Het support word nl niet netjes opgebouwd. Het lijkt wel alsof er iemand met een soldeerbout overheen gegaan is. Ook is de eerste laag er grof geprint. Ik print met PLA, een nieuwe 0,4 nozzle, bed is uitgelijnd. Iemand enig idee wat ik fout doe?
Afbeelding

Afbeelding
Print met Creality Ender5

Lgbwillie56
Contacteer:

Re: Support onregelmatig.

Bericht door Lgbwillie56 » 12 feb 2021, 17:58

Ik heb mijn printje nu met het grootste oppervlak naar beneden gelegd en dan krijg ik dit:
Afbeelding
Dat opstaande deel is dus de eerste laag van mijn print. Hecht dus niet aan het onderste vlak en is ook niet mooi opgevuld.

Hairman
Contacteer:

Bericht door Hairman » 12 feb 2021, 21:34

Is die eerste foto van de onderkant?
Dan is volgens mij je z-offset te groot. Het ronde dingetje heeft geen mooie cirkels maar rechte lijnen. Dat komt omdat de afstand tussen de nozzle en het bed te groot is.
Verder denk ik dat je koeling niet goed is aangezien de bovenkant ingezakt is.

Verstuurd vanaf mijn Armor_3 met Tapatalk

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 13 feb 2021, 14:34

Eerst de domme vragen:
- is de doorvoer gekalibreerd?
- waar komt ontwerp vandaan? Dus is het een al vaker geprint onderdeel of eigen ontwerp?
- wat moet het voorstellen?, plaatje van de stl doet wonderen.
- "support" is meestal ondersteuning benodigd om overhang van een ontwerp op te vangen. Volgens mij hier niet van toepassing.

Maar ik denk dat het ontwerp veel te klein is en/of in dit geval veel te dunne wanden heeft.
Laatst gewijzigd door 3Dwim op 14 feb 2021, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
Big Red - meester
SketchUp Pro
Weistek WT150
Kossel mini

3DWim op thingiverse

Lgbwillie56
Contacteer:

Bericht door Lgbwillie56 » 14 feb 2021, 17:25

Allereerst domme vragen bestaan niet, incomplete info wel, sorry dus, ik zal eea proberen te verduidelijken. Vraagje: hoe moet ik mijn doorvoer kalibreren?
Het ontwerp is door verschillende mensen al met succes geprint. Ik weet jammer genoeg niet hoe ik hier een plaatje van de stl moet plaatsen, maar het ding is een kraan staat op thingiverse als Bleichert RK3 Bekohlungskran (HSB) in G-scale / 1:22.5.
Ik ben begonnen met de grijper de foto met het slechte support toont het middendeel waar aan weerszijde een halve grijperbek komt te zitten.
Het vlakke opstaande ding is een helft van de grijperbak, had ik 90 graden gedraaid in de hoop dat ie dan wel zou lukken maar helaas.
Laatste nieuws:
Ik heb de twee helften van de grijperbak nu wel kunnen printen nadat ik het support op "grid" heb gezet, zie onderstaande foto. Het middendeel word met de nieuwe grid instelling op het ogenblik geprint. Afwachten dus.

Afbeelding

Lgbwillie56
Contacteer:

Bericht door Lgbwillie56 » 14 feb 2021, 17:36

Ja de foto is van de onderkant. Dat de Z-offset mogelijk te groot is heb ik toevallig vanmiddag ook gelezen, stond op 0,15 heb m´nu op 0,1 staan (ik ben nog maar een starter en probeer me nog in te lezen).
Het foutje wat dat ronde dingetje heeft zie ik op meer printjes. Eerste laag erg grof geprint! Die staat nu op 0,3 kan misschien ook nog kleiner gezet worden?
Ik blijf proberen.

Hairman
Contacteer:

Bericht door Hairman » 14 feb 2021, 17:56

Wat bedoel je met eerste laag op 0,3?

Verstuurd vanaf mijn Armor_3 met Tapatalk

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 14 feb 2021, 17:57

Is wat jij support noemt toevallig infill ?

Kalibreren van je doorvoer kan je veel over vinden op dit forum. Gewoon de zoekfunctie gebruiken.
Dat iemand anders het wel kan printen betekend dat hij/zij waarschijnlijk de printer beter afgesteld heeft. Veel "fouten" beginnen met afstel-problemen.

Ik denk dat je printre de instellingen van wanddikte/vulling/doorvoer niet aankan.

De laaghoogte bepaald alleen in zekere zin de kwaliteit/afwerking, te samen met de snelheid, doorvoer, temperatuur. Kortom alles hangt van elkaar af..
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
Big Red - meester
SketchUp Pro
Weistek WT150
Kossel mini

3DWim op thingiverse

Lgbwillie56
Contacteer:

Bericht door Lgbwillie56 » 15 feb 2021, 17:17

Ik kan in de creality slicer de dikte van de eerste laag instellen. Die stond dus op 0,3.
Middengedeelte is inmiddels ook goed geprint. Ik heb vanmiddag de extruder gecallibreerd verbruikte 16cm als 18cm was ingesteld, doet nou precies wat is ingesteld.
Ben op het ogenblik een ladder aan het printen zit vrij veel support aan. Ben benieuwd.
Dit heb ik nu, nog niet perfect maar het lijkt er wel al op:
Afbeelding

Frits
Contacteer:

Bericht door Frits » 15 feb 2021, 20:04

Het gaat allemaal goed komen. Let maar op.
Noteer dingen die je verandert en verander niet te veel tegelijk. Naar mate je meer ervaring opdoet, begrijp je ook beter wat je moet doen om een fout te verbeteren. Geduld is een schone zaak Willie. Afbeelding
DesignSparkM 5.0, Blender 2.83.0
Cura 4.8, Pronterface 1.6.0
Artillery Sidewinder X-1 v5 (0,4 mm nozzle)
Artillery Genius (0,2 mm nozzle)

Plaats reactie