Anet A6 in alu-frame

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
PrintEngineer
Contacteer:

Anet A6 in alu-frame

Bericht door PrintEngineer » 13 jan 2020, 08:39

De echte professionals onder ons bouwen hun 3D printer volledig zelf en vaak wordt er dan voor een aluminium frame gekozen.
Nu ben ik voorlopig nog lang niet zover om zelf een hele printer te construeren, maar zit er wel aan te denken om mijn Anet A6 in een alu-frame te plaatsen.
Dat frame wil ik dan rondom voorzien van paneeltjes van bijvoorbeeld glas, plexiglas of dicht kunststof om de Anet stofvrij te kunnen houden.
Nu zag ik dit frame op Bol.com.

Afbeelding

Het frame is met hoeken versterkt dus lijkt mechanisch robuust genoeg om de bewegingen van een 3D printer het hoofd te bieden.
Maar voordat ik überhaupt deze stap ga zetten wil ik de experts vragen om eens op dit idee te schieten.
Dus benoem vooral de do's and don'ts en geef mij tips zodat het plan alleen maar beter kan worden.
Maar vergeet ook vooral de tegenargumenten niet te benoemen

Rob52
Contacteer:

Re: Anet A6 in alu-frame

Bericht door Rob52 » 13 jan 2020, 09:38

Persoonlijk zie ik er geen voordeel in om de printer stofvrij te plaatsen. De mijne zit onder het stof en werkt prima. Maar je begint je verhaal met het zelf bouwen van een 3D-printer. Dan is het plaatsen van de Anet in deze kubus, als hij al past, niet direct de ultieme upgrade.

Wat betreft het passen zul je het frame anders in elkaar moeten zetten want anders kom je met de maten niet uit. Of je moet wat extra hoekbevestigingen monteren, dan kun je hem in elke gewenste stand draaien. Maar het wordt krap. Als het degene is die ik kon vinden, je zette er geen link bij, dan is hij niet (meer) verkrijgbaar. Ik zie hem elders wel voor ca. 70 euro. Voor ongeveer dat geld kun je ook 2020 profiel op maat kopen. Het gaat maar om 8 lengtes en een aantal hoekverbindingen.

Als je echt iets wilt verbeteren dan zou je een Tatara frame moeten aanschaffen en daar al je Anet onderdelen inbouwen. Persoonlijk zie ik zo'n kastje alleen maar als een belemmering. Het alleen al op een goede plank monteren geeft de Anet meer stevigheid en die zit er niet eens in. Voor ABS heb ik het niet nodig, dat print ook prima zonder omkasting. En stof komt er toch wel in, ook als de printer in een kast staat. Er zijn hier al een paar mensen die een Tatara frame hebben aangeschaft en schrijven daar vol lof over.

Maar dat is slechts mijn mening, een ander denkt daar misschien weer heel anders over.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 13 jan 2020, 10:04

Hallo Marcel,

Allereerst ja eens met Rob.
Noodzakelijk zou het niet moeten wezen maar de combinatie van mechanisch steviger maken en tegelijkertijd gelijk verfraaien kan geen kwaad. (later zou het een frame voor de nieuwe printer kunnen worden)
Zou alleen geen glas doen, dat maakt hem ontilbaar dan plexiglas of dicht kunststof zoals jezelf zij.
Nu word de printer zo waarschijnlijk toch wel erg zwaar omdat jij net zoals ik een stabiele vlakke ondergrond nodig hebt,
En dan heb ik daarvoor een MDF plaat 18MM dik, wat jij daarvan wilt maken moet je even bekijken.
.
Ik heb zelf ook even wezen zoeken naar dat frame, maar er stond bij NIET LEVERBAAR in het rood.
MAAR verder gezocht kwam ik dit tegen:
https://www.google.com/imgres?imgurl=ht ... B0AAAAAEAg

Er zal vast wel wat zijn.
Succes met…..
VrGr Rob
ik print met: DIY Prusa i3 - Cura - PLA - temp rond de: 215 / 54

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 13 jan 2020, 11:52

Als je je printer stofvrij wil houden moet je het ding gewoon veel gebruiken...
Een mooi kleedje er over heen werkt ook. Daar heb je geen frame voor nodig.

Je andere gedahcte is een 3D printer maken. Tsja dat is weer iets anders he.
Alu frame is leuk en makkelijk maar er is en reden waarom bv tatara uitgaat van RVS. Lees hun uitleg maar eens na.

Aluminium is lekker ligt maar of dat nu ook beter is ?
Ik zou persoonlijk minimaal grotere hoekprofielen nemen.
Groet,
Wim

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
SketchUp Pro - expert
Weistek WT150
Kossel mini

Bobby
Contacteer:

Bericht door Bobby » 13 jan 2020, 12:26

Ik begrijp dat je dat frame alleen als behuizing wilt gebruiken en niet je a6 hardware wilt overzetten in dat aluframe. Mocht je je opties open houden en dat later eventueel toch willen doen is het een optie maar als het alleen om een behuizing gaat zou je ook kunnen denken aan de Ikea lack tafel 'hack'. Dat Is een iets goedkopere oplossing; Voor 2 tafeltjes ben je rond de €12 kwijt. Voor de perplex platen, scharnieren, enz ben je meer kwijt maar die heb je ook nodig bij het aluframe. Afbeelding

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 13 jan 2020, 20:46

Zo jammer, IK kan die tafeltjes NET niet kwijt hier.
Anders had ik dat systeem hier al LANGNGNGNG staan! (ZO’N mooie nette oplossing!)
Past net niet tussen mijn bank en vensterbank/verwarming.
Maar een GOEDKOPE, SLIMME, MECHANISCH STERKE en MOOIE oplossing!
Dit is wel de TIP der TIPPEN Marcel!
:thumbsup:
VrGr Rob
ik print met: DIY Prusa i3 - Cura - PLA - temp rond de: 215 / 54

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 14 jan 2020, 14:04

3drob schreef:
13 jan 2020, 20:46
Dit is wel de TIP der TIPPEN Marcel!
:thumbsup:
VrGr Rob
Tip: andere bank kopen ...

Nog een tip: koop dan nog een tafeltje om de rollen goed op te slaan. Die staan, in het voorbeeldplaatje, nu weer open en bloot.
Zeker bij een verwarming zal eea snel uitdrogen.
Groet,
Wim

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
SketchUp Pro - expert
Weistek WT150
Kossel mini

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 14 jan 2020, 20:23

De reacties lopen zo te zien nogal uiteen. Grappig hoe verschillend over dit idee wordt gedacht.
En inmiddels is de motivatie om de A6 in een frame te zetten nog wat krachtiger geworden.
De A6 staat nu op een Ikea vergadertafel met een stalen onderstel. Het mechanische contact tussen de A6 en tafelblad zorgt voor nogal wat decibels.
Als de printer aan het werk is wordt het geluid door de tafel zo in de betonnen verdiepingsvloer doorgegeven dat je het overal in huis kunt horen.
Nu is mijn overbuurman expert in het meten en oplossen van trillingen dat we hier samen naar hebben gekeken.
Mijn idee van het aluminium frame gaat het geluidsniveau niet oplossen dus hebben we het lumineuze idee de printer op een gestabiliseerde en trilling gedempte constructie te plaatsen.
Leuk om zoiets te ontwikkelen en hoeft de printer niet naar de schuur te verhuizen.
Want ja mijn vrouw is daar nogal helder over geweest. Je doet iets aan die herrie of dat ding verdwijnt

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 14 jan 2020, 20:30

PrintEngineer schreef:
14 jan 2020, 20:23
....
Nu is mijn overbuurman expert in het meten en oplossen van trillingen dat we hier samen naar hebben gekeken.
....
En die heeft niet geopperd om de twee akoestisch te ontkoppelen door de printer op een opgevouwen badlaken te zetten ?
Dat is de simpele oplossing.
Optie 2 is een paar vilt voetjes te kopen en er onder te doen.
Optie 3: wasmachine dempers
Optie 4: wasdroger dempers
Optie 5: multiplex kast er omheen. de vele lagen dempen trillingen en geluid door de massa. Massa is het enige wat geluid dempt.

Opvallend is de switch van stofvrij naar geluid. Twee totaal andere zaken.
Groet,
Wim

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
SketchUp Pro - expert
Weistek WT150
Kossel mini

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 14 jan 2020, 20:36

3Dwim schreef:
14 jan 2020, 20:30
PrintEngineer schreef:
14 jan 2020, 20:23
....
....
En die heeft niet geopperd om de twee akoestisch te ontkoppelen door de printer op een opgevouwen badlaken te zetten ?
Dat is de simpele oplossing.
Optie 2 is een paar vilt voetjes te kopen en er onder te doen.
Optie 3: wasmachine dempers
Optie 4: wasdroger dempers
Optie 5: multiplex kast er omheen. de vele lagen dempen trillingen en geluid door de massa. Massa is het enige wat geluid dempt.

Opvallend is de switch van stofvrij naar geluid. Twee totaal andere zaken.
Stofvrij is motivatie 1 en het geluidsniveau is motivatie 2.
En geef ons techneuten vooral ook de kans om iets te ontwikkelen.
Het brein moet geprikkeld blijven, anders wordt het leven wel erg saai

Plaats reactie