Temperatuur bed zakt tijdens het printen.

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
SnelleD
Contacteer:

Temperatuur bed zakt tijdens het printen.

Bericht door SnelleD » 05 jun 2019, 19:37

De temperatuur van het bed staat bij mij voor PLA ingesteld op 60°en dat is prima.

Echter na een tijdje printen schakelt de temperatuur uit nu ben ik een print aan het doen van ongeveer 5u en na 39% geprint te zijn is het weer van dat als men er dan niet bij is komt op den duur de print los.

Waar moet ik gaan zoeken om te vermijden dat automatisch de temperatuur zakt?
Dit is bij elke print.
Creality CR - 10S Pro en DIY Prusa I3

Rob52
Contacteer:

Re: Temperatuur bed zakt tijdens het printen.

Bericht door Rob52 » 05 jun 2019, 19:50

Hij doet het bij elke print zeg je. Is dat dan precies na een zelfde tijdsbestek of na een percentage van het geprinte werk, een laaghoogte of willekeurig? En is er iets aan vooraf gegaan voordat het begon? Modificatie, andere slicer? En je zegt dat de temperatuur zakt, maar hij valt dan geheel weg en zakt naar omgevingstemperatuur of slechts een aantal graden lager. Normaal zou je verwachten dat bij het wegvallen van de temperatuursensor of een defect in de heater dat je een foutmelding krijgt, maar dat gebeurt kennelijk dus niet.

Fris even m'n geheugen op, type printer en firmware?
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

SnelleD
Contacteer:

Bericht door SnelleD » 05 jun 2019, 21:29

Creality cr10 pro.

Het is na een bepaalde tijd maar heb nog niet kunnen achterhalen of het te maken heeft met de duur van de print.
Staat ingesteld op 60°en na een tijd op 0° dus geeft geen foutmelding dan zet ik de temperatuur terug op 60° en blijft deze tot op het einde print goed.

Gebruik Cura 4.0.0 en daar kan ik niets vinden dat de temperatuur zou laten uitschakelen na een bepaalde tijd.

Ergens in de firmware van Creality?

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 05 jun 2019, 21:38

Klinkt afgezaagd, maar probeer eerst eens een andere slicer. Dat is het eenvoudigste. Of er iets in de firmware fout is kan ik zo niet beoordelen. En mechanisch of elektrisch lijkt het me ook niet meteen omdat je de temperatuur weer opnieuw kunt instellen.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

Bobby
Contacteer:

Bericht door Bobby » 05 jun 2019, 22:19

Als de slicer de temperatuur terug zet zou je dat in de gcode file terug moeten vinden. Een gcode file is gewoon een lijst met gcodes die je kunt openen in een editor (kladblok, notepad +, wordpad, etc.)
Je kan dus zoeken (ctrl F in de meeste editors) naar 'M104' en/of 'M109' (zonder aanhalingstekens) in de file. Deze zou je normaal gesproken alleen aan het begin en einde van de file moeten vinden. Als je deze ergens halverwege vindt - of in jouw geval na ongeveer 2/5de - en de temperatuur wordt teruggezet naar 0ºC weet je dat je slicer iets vreemds doet.
FYI:
M104 Snnn Tm = verander de temperatuur van hotend 'm' naar 'nnn' ºC maar wacht er niet op
M109 Snnn Tm = verander de temperatuur van hotend 'm' naar 'nnn' ºC en wacht tot dit bereikt is
(als geen hotend wordt aangegeven geldt de default hotend 0)

Rimom
Contacteer:

Bericht door Rimom » 06 jun 2019, 10:50

Een ander mogelijkheid is een "inactivity timer" die na bijvoorbeeld 30 minuten de verwarming uitzet, ik heb daarvoor ooit gcode M530 voor en na de print in de code moeten zetten.

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 06 jun 2019, 11:15

Er schijnen inderdaad printers te zijn die een instelling in het (eeprom)menu hebben voor het activeren van een "Max Inactive Time". Maar wat is dan Inactive? Dan is er geen activiteit, maar tijdens het printen is er continu activiteit dus zou die timer ook continu moeten worden gereset. Die is meer bedoeld voor het geval de verwarming aanstaat en er gedurende x tijd geen activiteit meer is. Maar het valt in ieder geval te proberen als die functie beschikbaar is in je printermenu.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 06 jun 2019, 11:20

Bobby schreef:
05 jun 2019, 22:19
M104 Snnn Tm = verander de temperatuur van hotend 'm' naar 'nnn' ºC maar wacht er niet op
M109 Snnn Tm = verander de temperatuur van hotend 'm' naar 'nnn' ºC en wacht tot dit bereikt is
(als geen hotend wordt aangegeven geldt de default hotend 0)
Maar het gaat hier over het bed niet over het hotend.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

Bobby
Contacteer:

Bericht door Bobby » 06 jun 2019, 11:34

Rob52 schreef:
06 jun 2019, 11:20
Maar het gaat hier over het bed niet over het hotend.
My bad. Daar heb ik overheen gelezen maar dan kan gezocht worden naar 'M140' en/of 'M190' om te zien of het aan de slicer ligt.

M140 Snnn = verander de temperatuur van het bed naar 'nnn' ºC maar wacht er niet op
M190 Snnn = verander de temperatuur van het bed naar 'nnn' ºC en wacht tot dit bereikt is

SnelleD
Contacteer:

Bericht door SnelleD » 06 jun 2019, 14:57

In het begin staat M140 op 60°
Op 1/4 van de tekst staat M140 op 60° zie afbeelding.
En op het laatste staat M140 op 0°

Afbeelding

Plaats reactie