Ervaringen met Diamond Hotend?

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Plaats reactie
Rob52
Contacteer:

Ervaringen met Diamond Hotend?

Bericht door Rob52 » 24 jan 2019, 12:55

In de zoektocht naar multi color printing kwam ik het 3 in 1 Diamond Hotend tegen. Dit is één van de mogelijkheden om meer kleuren te printen of te mixen. Afgezien van de ombouw naar bowden en 3 extruder motoren komt er wel het e.e.a. kijken bij het ontwerpen van de prints zodat die uiteindelijk ook daadwerkelijk in meerdere kleuren kan worden geprint. In Cura zou je dit moeten doen met het samenvoegen van meerdere objecten met ieder z'n eigen kleur. Ik heb daar al wel meerdere dingen over gevonden, maar ik ben ook wel benieuwd naar ervaringen van mensen op het forum. Voordeel van deze 3 in 1 t.o.v. 3 aparte extruders is dat je geen extra problemen krijgt met het goed afstellen van de 3 verschillende nozzels. En je hebt geen afstand tussen de 3 printpunten. Iets dat met 3 aparte extruders behoorlijk wat frustraties kan gaan opleveren (zover ik gelezen heb).

Afbeelding
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

vincent1971
Contacteer:

Re: Ervaringen met Diamond Hotend?

Bericht door vincent1971 » 24 jan 2019, 15:37

Heb zoiets eens overwogen maar toch niet gedaan...mijn vraag is; als je van kleur veranderd hoe lang duurt het voordat de andere kleur er echt uitkomt zonder een of andere mengkleur en blijft die kleur er dan ook uitkomen?

DennisK
Contacteer:

Bericht door DennisK » 24 jan 2019, 16:23

Zag in een youtube filmpje dat primen toch wel heel snel gaat. Dus denl dat er maar een hele korte weg per kleur naar buiten is en niet zoals bij een filament wissel je de hele kop eerst moet uitpersen.

Maar firmware en software zal het idd wel een uitdaging kunnen zijn.

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 24 jan 2019, 17:21

Als je de maten van de nozzle bekijkt en er de terugtrekking in meeneemt dan is er nog maar een heel klein stukje filament dat eruit moet worden geperst. Maar of het voldoende is en of het van negatieve invloed is weet ik dus ook niet.

Afbeelding
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 25 jan 2019, 12:33

Ik heb de spullen voor een ombouw maar besteld. Motoren heb ik nog, dus dat scheelt weer. Nu maar even wachten hoe snel ome Alie het thuis gaat brengen.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 05 feb 2019, 11:55

Het eerste onderdeel is binnen. Dat gaat nog een aardige uitdaging worden. Het zijn er natuurlijk 3 in 1, maar het is daarmee ook best een aardig fors formaat. Zelfs al zonder de behuizing. Die ga ik binnenkort printen. Het moet wel passen op de A8 want er zijn al wat voorbeelden van op Thingiverse. Ter vergelijk even een fotootje met de 3 in 1 (op z'n kop) naast de standaard printkop.

Afbeelding
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

vincent1971
Contacteer:

Bericht door vincent1971 » 05 feb 2019, 21:39

Hoe ga je die koelen? Een ventilator precies in het midden of 3 kleine ventilatoren?

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 05 feb 2019, 22:05

De houder die ik nu uitprint heeft een bevestiging voor een 50 mm fan bovenop. Dus eentje in het midden voor alle drie.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 18 feb 2019, 11:25

Het kan dus kennelijk nog een stuk compacter. Alleen kost deze wel 3 keer zoveel als de Diamond.

Afbeelding
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

Plaats reactie