printbed niet kunnen levellen

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
roboke
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jan 2019, 12:34
Contacteer:

printbed niet kunnen levellen

Bericht door roboke » 21 jan 2019, 13:04

Hoi,

We zitten met een probleempje en krijgen er stilaan een punthoofd van.

Sinds kort zijn we (mijn zoon en ik) de trotse eigenaar van een nieuwe 3D-printer; een Creality CR10.
De eerste prints die we gemaakt hebben waren allemaal perfect. Geprint op het bijgeleverde gele vel papiertape. Nadat dit vel gescheurd was zijn er niet veel prints meer gelukt. Spiegeltjes gekocht bij Ikea en gebruikt met lijmstift, gebruikt met nieuwe papiertape, tot slot een ultrabase van creality aangekocht. Met die ultrabase is er tot nu toe 1 print gelukt. De andere prints laten allemaal los.
Nu hebben we het bed weer trachten te levellen maar krijgen dit niet goed. We hebben het zo afgesteld dat in de vier hoeken een voelermaat 0,1 mm onder kan en waarbij we een lichte weerstand voelen maar in het midden kan deze voelermaat onder zonder dat er weerstand is.
Wat hebben we verkeerd gedaan en hoe kunnen we dit oplossen?
Kan iemand ons helpen aub? We printen met pla (Makerfill).
Alvast bedankt.
Bruno

Rob52
Berichten: 701
Lid geworden op: 21 nov 2018, 12:35
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: printbed niet kunnen levellen

Bericht door Rob52 » 21 jan 2019, 13:31

In principe moet je gewoon kunnen printen met een speling van 0,1 mm. Hoeveel is die in het midden dan? Als dat niet meer is dan 0,2 en je print de eerste laag 0,3 mm dan zou dat gewoon goed moeten gaan, zelfs al is het daar nog ietsje meer. Je krijgt eventueel alleen wat verschil te zien in de gladheid van je eerste laag. Enige ongelijkheid in de ondergrond zonder glasplaat is niet bijzonder dat hebben velen van ons.

Als ondergronden/hechting voor PLA heb ik glasplaat zonder hechting bij grote oppervlakken. En anders met Stylex lijmstift, Tesa 50 mm wit schilderstape of het blauwe Tesa schilderstape. In alle gevallen heb ik het bed op 60 graden maar dat is niet perse noodzakelijk. Ik moet de boel altijd helemaal laten afkoelen om de prints een beetje fatsoenlijk los te halen. Behalve direct op de glasplaat. De beste hechting krijg ik met blauwe tape en de lijmstift. Waarbij de lijmstift verreweg de goedkoopste is, 99 cent voor een stift van 35 gram.

Het is dan ook vreemd dat het bij jullie kennelijk problemen geeft. Je weet wel zeker dat je PLA aan het printen bent? Lijkt een stomme vraag, maar je zou bijna gaan denken dat het iets anders is als het op geen enkele wijze wil hechten.

Temperatuur waarbij je print kan misschien nog uitmaken. Ik moet toch wel minimaal 200 graden ingesteld hebben voor PLA. Alhoewel dat ook wel een beetje per kleur en merk verschilt.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

wim62
Moderator
Berichten: 249
Lid geworden op: 20 nov 2017, 14:07
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: printbed niet kunnen levellen

Bericht door wim62 » 21 jan 2019, 17:58

Ik print nu al een jaar op een spiegel van 20x20 cm van de action .
Want mijn headbed was ook niet meer zuiver vlak , vandaar een spiegel .
Zorgt er wel voor dat je de spiegel/glasplaat met klemmetjes vast zet op het headbed .
En voor je gaat printen de spiegel/glasplaat schoonmaken met aceton of Isopropyl .
Het bed temperatuur stel ik in op 60 graden , werkt goed wel na de print het bed goed laten afkoelen totdat de print hoort kraken .
Is meestal rond de 30 graden , dan kun je hem er zo vanaf nemen .

Gr Wim
Geheel omgebouwde Anet A6 met Tatara frame en quadcopters

DennisK
Berichten: 73
Lid geworden op: 01 jan 2019, 23:28
Contacteer:

Re: printbed niet kunnen levellen

Bericht door DennisK » 21 jan 2019, 18:48

Klein beetje verschil zou nog geen ramp zijn.
Toch heb ik zelf wel altijd mijn heatbed op 50 graden staan bij printen op glas en een laag haarlak.
Schoonmaken doe ik met ammonia.

Had een bus van de action die goed werkte maar helaas verkopen ze die (momenteel) niet meer.
Dus nog zoeken naar iets wat ook goed werkt. Want helaas plakken ze niet allemaal goed.

ABS krijg ik hier amper mee van de plaat af of moet het idd ook eerst een flink eind terug koelen.

Loshalen doe ik met een schaafmesje (deze zijn lekker dun en kan je nog een beetje onder je print wrikken.
Of soms ook een drupje alcohol of remmenreiniger om hem wat sneller los te krijgen.

roboke
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jan 2019, 12:34
Contacteer:

Re: printbed niet kunnen levellen

Bericht door roboke » 21 jan 2019, 21:35

Bedankt voor jullie reacties!

Of we met PLA printen weet ik niet zeker maar we hebben het toch aangekocht als PLA ;)
Het bed wordt verwarmd tot 60 graden en de nozzle heeft een temp van 200 graden.
Ik lees hier wel een paar keer dat de plaat telkens moet schoongemaakt worden. Dit hebben we niet gedaan. Kan dit de reden zijn?? Sorry, maar we zijn dan ook totale leken in deze materie :(

@ Rob: ik zal morgen de afstand in het midden eens nameten en zien op hoeveel de nozzle hier van de plaat staat.

Gr Bruno

vincent1971
Berichten: 154
Lid geworden op: 25 feb 2016, 15:05
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: printbed niet kunnen levellen

Bericht door vincent1971 » 21 jan 2019, 22:05

Zou zelf dat bed schoonmaken met 70% alcohol oplossing..kan je krijgen bij de kruidvat. Wat bij mij erg geholpen heeft is er een nieuwe marlin versie erin zetten met in mijn geval een 16-punts-calibratie.

roboke
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jan 2019, 12:34
Contacteer:

Re: printbed niet kunnen levellen

Bericht door roboke » 30 jan 2019, 20:24

Hallo,

Sorry, ik heb er even tussenuit gelegen.
Intussen het bed in de vier hoeken op 0,10 mm van de nozzle gezet en in het midden kan er dan een voelmaat van 0,35 mm onder. Momenteel ligt er een een ultrabase van Creality op. Vind het toch bizar dat dit een verschil van 0,25 mm kan zijn. Als we de afstand verkleinen horen we de nozzle over de print schuren en komt deze ook los.
Kampt er nog iemand met zulk een probleem?

Rob52
Berichten: 701
Lid geworden op: 21 nov 2018, 12:35
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: printbed niet kunnen levellen

Bericht door Rob52 » 30 jan 2019, 20:57

0,25 mm is rijkelijk veel en gaat, zoals je zelf al beschrijft, niet werken als je het midden dichterbij wilt hebben. Maar zoals al geschreven is het iets dat bij meer mensen/printers voorkomt. En de oplossing is dan toch echt een glasplaat, dan ben je overal vanaf, afgezien van die ellendige klemmetjes dan.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

roboke
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jan 2019, 12:34
Contacteer:

Re: printbed niet kunnen levellen

Bericht door roboke » 01 feb 2019, 21:14

Rob52, we printen al op een glasplaat en toch een niveauverschil.
Nu heeft mijn zoon op het net een tip gevonden om onder de glasplaat (in het midden) een paar stroken tape te kleven zodat het midden omhoog zou komen. :roll:
En, bij de eerste test lukte dit al. Is het toeval of werkt het echt?
Ik hou jullie hiervan op de hoogte.
Toch al alvast bedankt voor de geboden hulp.

Rob52
Berichten: 701
Lid geworden op: 21 nov 2018, 12:35
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: printbed niet kunnen levellen

Bericht door Rob52 » 01 feb 2019, 21:21

Die "ingreep" heb ik inderdaad ook wel gelezen. Maar toch is het vreemd dat als je een stuk vlakglas hebt dat dit zonder dat het onder spanning staat krom zou zijn. Glas van die kleine afmeting buigt toch nauwelijks. Zijn de X- en Y-as wel helemaal recht? Want ook dat heeft invloed en zou hetzelfde effect kunnen geven.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten