Printbed Anycubic I3 Mega schoonmaken...

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Plaats reactie
Hans_nl
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 nov 2018, 15:13
Contacteer:

Printbed Anycubic I3 Mega schoonmaken...

Bericht door Hans_nl » 10 jan 2019, 11:47

Hallo lezers,

Ik moet zeggen dat ik erg geniet van het 3d printen! Het duurt even als wat af is maar wel mooi hoe een redelijke voordelige printer zoiets moois kan maken.

Als slicer gebruik ik Ultimaker Cura. Enerzijds omdat het Nederlands is anderzijds dat het gratis is.
Voor kleinere modellen werkt dit probleemloos en vind ik de resultaten erg mooi.
Het materiaal hecht prima aan het originele printbed zonder enige toevoegingen. Na afkoeling laat het ook goed los.

De laatste paar keren wil ik iets groters uitprinten... Helaas heb ik dan last van warpin met PLA.
Ik heb al wat tips gelezen op internet.
- Langzamer printen (van 60 bijv. naar 40 mms)
- Bed iets warmer gezet (60 naar 70)
- Cooler iets lager (nog niet geprobeerd)
- en een Brim met een breder oppervlak, enkellijns en aansluiten op het werkstuk
- en als extra deze brim lijnen met schilderstape aan je bed vastplakken.

Nu had ik laats problemen met de doorvoer van het filament. Hierdoor is er een "afdruk" op de plaat achter gebleven zonder dat er filament op de plaat zit. De foto laat het duidelijk zien.

Nu vraag ik mij af of dit mede de oorzaak is dat ik wat "warping" problemen heb of dat dit gewoon op zich zelf staat.

Mijn vraag om advies is:

- iemand een goed suggestie om mijn type bedplaat "grondig" te reinigen zodat de afdruk weg is zonder dat de hechting van het printbed is verminderd?
- zijn er andere betere suggesties om de "warping" aan te pakken?

Alvast bedankt :!: :!:
Afbeelding

vincent1971
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 feb 2016, 15:05
Contacteer:

Re: Printbed Anycubic I3 Mega schoonmaken...

Bericht door vincent1971 » 10 jan 2019, 11:59

Ik voor mij print met raft en op glas...warping komt veel minder voor.

Hans_nl
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 nov 2018, 15:13
Contacteer:

Re: Printbed Anycubic I3 Mega schoonmaken...

Bericht door Hans_nl » 10 jan 2019, 12:03

Raft... ga ik eens proberen... thxs...

Rob52
Berichten: 580
Lid geworden op: 21 nov 2018, 12:35
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: Printbed Anycubic I3 Mega schoonmaken...

Bericht door Rob52 » 10 jan 2019, 12:15

Met alleen schilderstape en bed op 60 graden krijg ik de print, ook na afkoelen, in de meeste gevallen alleen nog los door de schilderstape gelijk er mee af te scheuren, zo vast zit het. Alleen op de glasplaat, dan moet ik vaak wel een brim gebruiken.Maar dan blijft het wel zitten. Ligt misschien ook aan de kwaliteit en/of merk van de PLA? Raft heb ik wel eens geprobeerd maar dat vind ik zo veel overbodig materiaal, dan is brim net zo effectief (denk ik).
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

Hans_nl
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 nov 2018, 15:13
Contacteer:

Re: Printbed Anycubic I3 Mega schoonmaken...

Bericht door Hans_nl » 10 jan 2019, 12:19

Rob52 schreef:
10 jan 2019, 12:15
Met alleen schilderstape en bed op 60 graden krijg ik de print, ook na afkoelen, in de meeste gevallen alleen nog los door de schilderstape gelijk er mee af te scheuren, zo vast zit het. Alleen op de glasplaat, dan moet ik vaak wel een brim gebruiken.Maar dan blijft het wel zitten. Ligt misschien ook aan de kwaliteit en/of merk van de PLA?

Het loslaten gaat normaal perfect. Net na printen (kleine modellen) zit het "muur vast". Als het bed is afgekoeld kan ik het er zo afpakken.
Ik heb de laatste 3 x een brim gebruikt maar ga als de huidige print ook kromtrekt (naar verhogen temp bed naar 70) eens de skirt proberen.

Het bed is wel goed uitgelijnd. Netjes een a4 onder de extruder op alle hoeken en in het midden. De PLA is af fabriek en werkte met kleine modellen perfect. De witte is Real en heb daar nog geen groot model mee geprint.

Iemand nog een idee of de afdruk op mn printbed (zie foto) van invloed kan zijn. Doekje met alcohol haalt het niet weg en ik voel ook geen randje...dus lijkt we een soort van ingebrand?? :o

Rob52
Berichten: 580
Lid geworden op: 21 nov 2018, 12:35
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: Printbed Anycubic I3 Mega schoonmaken...

Bericht door Rob52 » 10 jan 2019, 12:34

Een skirt gaat niet helpen, die is er alleen om je hot end op gang te brengen. Is 1 lijntje dat de print niet raakt.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

Hans_nl
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 nov 2018, 15:13
Contacteer:

Re: Printbed Anycubic I3 Mega schoonmaken...

Bericht door Hans_nl » 10 jan 2019, 12:35

Rob52 schreef:
10 jan 2019, 12:34
Een skirt gaat niet helpen, die is er alleen om je hot end op gang te brengen. Is 1 lijntje dat de print niet raakt.
Grrrrr... je hebt helemaal gelijk (Uiteraard ;) ) Bedoelde Raft zoals door Vincent werd gesuggereerd. :idea:

Hans_nl
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 nov 2018, 15:13
Contacteer:

Re: Printbed Anycubic I3 Mega schoonmaken...

Bericht door Hans_nl » 10 jan 2019, 13:56

Hi All,

De 3de keer lijkt het allemaal goed te gaan.
Ik had de speed van 60 mm/s naar 40 mm/s gebracht en de printbed temp van 60 naar 70.
Verder nog een tutorial gevolgd over de first layer iets aan te passen. (snelheid en cooler lager) en nu zit hij netjes vast op mijn printbed.

speedster2001
Berichten: 198
Lid geworden op: 12 nov 2018, 12:47
Contacteer:

Re: Printbed Anycubic I3 Mega schoonmaken...

Bericht door speedster2001 » 11 jan 2019, 00:14

Hans, ik heb ook de Ultrabase, mijn 2e omdat ik mijn 1e sloopte met een scherp voorwerp onder een geprint object en een stuk glas mee kwam. Nu wacht ik gewoon en pak ik alles zo er af. De vormen die je blijft zien had ik ook op mijn 1e doordat mijn nozzle de plaat raakte en dat raak je niet meer kwijt. Bij de ultrabase is het belangrijk dat je levelled terwijl alles op temperatuur is, of zoals ik nu heb een bltouch.

Ik kreeg van anycubic het advies alleen met bijv een washandje en zachte zeep de plaat schoon te houden en op het velletje Ultrabase handleiding las ik dat je voor een echt grondige schoonmaak een 300-600 velletje schuurpapier kon gebruiken en enkel met wat strijkingen.

Pla bed temp 45, PTEG 70, ABS 100
1e laag fan uit, daarna fan PLA 70%, PTEG 50%, ABS fan altijd uit
1e laag 0,24, rest 0,2
Snelheid 1e laag 20, daarna pla 55, PTEG en ABS 45
Thermistor 1 in Marlin

Brim 5mm



Anet A6, Marlin 1.1.9, div mechanische upgrades, Cura 3.6, Octoprint, RPi3 en Camera V2, Ultrabase, Mosfets, 300W power, BLTouch, actieve fan aansturing vanuit Marlin, MKSGEN 1.4, SPI TMC2130 V1.1
Creality CR10S Pro in quiet mode.
http://www.hmr-audio.nl

Hans_nl
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 nov 2018, 15:13
Contacteer:

Re: Printbed Anycubic I3 Mega schoonmaken...

Bericht door Hans_nl » 11 jan 2019, 10:55

Speedster... thxs ga je settings eens invoeren... heb enkel "issues" met grotere objecten. Kleinere printen probleemloos.
Moet ook zeggen dat door ervaring, reviews en youtube je wel steeds handiger wordt en settings kunt wijzigen.
Merkte gister na een paar aanpassingen dat een en ander al beter ging/gaat.

Thxs all... ik ben er uit. Slotje mag er op wat mij betreft en blij met de ondersteunende antwoorden.

:D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast