Bed calibreren

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Plaats reactie
MatthijsT
Contacteer:

Bed calibreren

Bericht door MatthijsT » 09 jan 2019, 13:34

Misschien is de titel niet helemaal juist, maar ik loop tegen een probleem aan!

Er zit verschil in het blad wat cura denkt dat mijn blad is en wat mijn blad daadwerkelijk is. Klinkt ingewikkeld, maar wat ik wil zeggen is dat mijn printer door ging printen terwijl hij de achterkant van mijn bed reeds een centimeter voorbij was....

Ik wil dus graag Cura zo programmeren dat ze op 1 lijn liggen met elkaar. Dat alle hoeken overeen komen.
Dan de grote hamvraag: HOE? Kan iemand mij hierbij helpen?
CR-20 Noob

Rob52
Contacteer:

Re: Bed calibreren

Bericht door Rob52 » 09 jan 2019, 15:53

Ik zou eerst eens kijken hoe de instellingen staan voor de printer die je in Cura gebruikt. Instellingen -> Printer -> Printers Beheren -> Schuine gedrukte printer uit het menu is de actieve printer. Tabblad Machine-Instellingen. Als daar de maten van het bed niet kloppen met de werkelijkheid dan gaat het al mis. Verder even kijken of het midden van je bed ook werkelijk de plek is waar je in het midden begint te printen. (Kun je testen door van hoek naar hoek op je bed een kruis in het midden te zetten en dan vauit Cura een rondje van ca. 1 cm printen. Rondje kun je bijvoorbeeld even in Thinkerpad maken.) Kan zijn dat de offset van de printkop t.o.v. het 0,0,0 punt niet correct staat ingesteld. Zover ik weet kan je dat niet in Cura aangeven. Er staat wel een Instellingen Printkop, maar die is voor wat anders bedoeld. Kan wel in Marlin, maar ik weet niet met welke firmware jouw printer werkt en welke mogelijkheden daar in zitten. In Marlin kun je makkelijk de maximale waarden aangeven. Ook al wil de software er doorheen dan houdt de instelling in de firmware dat tegen. (Heb dat toevallig net uitgetest.) Soms kun je de offset ook in de LCD aanpassen of instellen als je die menukeuze hebt.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

MatthijsT
Contacteer:

Bericht door MatthijsT » 09 jan 2019, 17:12

Rob,

Ik ga het morgen eens proberen met het kruis. Dat moet wel gaan lukken, alleen dan als het niet goed staat moet ik eens verder kijken hoe of wat >.<. Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee op wat voor firmware mijn printer draait. Het is een CR20 met een 2.1 bord van creality er in. Als ik even vlug Google kom ik op Marlin 1.16 uit, kan dat?

Hoe kom ik in de Firmware om evt dingen te veranderen? Of word dat heel ingewikkeld?
CR-20 Noob

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 09 jan 2019, 17:40

Marlin bewerk je en upload je naar je board d.m.v. het programma Arduino IDE. Je zult daar dan eerst wel de nodige kennis van moeten hebben of opdoen. Als je er niet mee bekend bent dan staat er erg veel te vinden op internet en er zijn heel veel video's over. Maar bij twijfel niet doen. Raadpleeg dan iemand die er wel kaas van gegeten heeft.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 09 jan 2019, 18:51

Gewoon in de start en end code toewijzen, bart venneker legt dat hier mooi uit, wel in een oudere cura versie, maar de codes zijn gewoon in elke andere slice te kopiëren, werkt uiteraard op elke printer, alleen waarden zoals hij aangeeft aanpassen jou printer.
https://www.youtube.com/watch?v=82Gd_Lhhz5k
https://www.youtube.com/watch?v=qQBACyOalDA&t=720s

Hardy

MatthijsT
Contacteer:

Bericht door MatthijsT » 09 jan 2019, 19:08

Hardy,

Thnx voor de tip! Wel eens handig om het gewoon in het nederlands te horen, dan kan er ook geen spraakverwarring wezen over opties.. Ga het eens bekijken! :)
CR-20 Noob

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 09 jan 2019, 21:59

heeft weinig met marlin te maken dahct ik. Het zijn je standaard printer instellingen die je in cura moet aangeven.
Zoals al aangegeven.
Hier zit bv ook de printhoogte in, en de afstand printkop - wagen of zo ik om al geprinte objecten te kunnen mijden.
Daarom heb je ook maar aan 1 kant eindschakelaars.
Klik en de software weet hoe ver die dan kan gaan. Je ziet dat heel goed bij de home functie.
Groet,
Wim

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
SketchUp Pro - expert

Plaats reactie