Z motoren parallel/serie MKS Gen v1.0

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Plaats reactie
Rob52
Contacteer:

Z motoren parallel/serie MKS Gen v1.0

Bericht door Rob52 » 05 jan 2019, 17:13

Vandaag kwam m'n MKS Gen V1.0 binnen uit China. Zelfs nog sneller in huis dan m'n in Nederland bestelde nieuwe Arduino mega .... :? (Beide 27 december besteld.) Nu zie ik dat er in tegenstelling tot de Ramps en het Anet bord maar 1 Z-motoraansluiting op het MKS Gen bord zit. Geen probleem want een verloopstekkertje is zo gemaakt.

Maar ik had al eens iets gelezen over in serie i.p.v. parallel schakelen van de Z-motoren. Bij het Anet bord en Ramps zitten ze standaard parallel geschakeld. Is dus halvering van de Amps per motor. In serie geplaatst is het halvering van het voltage, maar dat is in dit geval denk ik gunstiger omdat de Amps gelijk blijven en de stepstick ook minder belast wordt, al valt dat bij de Z as natuurlijk wel mee.

Nu las ik ook ergens dat de MKS Gen problemen zou geven bij parallelschakeling, althans sneller en dat je Vref aardig moet opschroeven willen de motoren bewegen. Sowieso lijkt mij de serieschakeling meer voordelen hebben. Nu kan ik beide gewoon uitproberen, maar ben eigenlijk ook wel benieuwd of er hier ook enige ervaring aanwezig is betreffende dit onderwerp.
Groeten, Rob.

Anet A8.

Plaats reactie