Glijassen Y-as A6

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
taz
Contacteer:

Glijassen Y-as A6

Bericht door taz » 26 dec 2018, 19:02

Heb nu ongeveer 13 uur geprint en de glijassen van de Y-as zijn beschadigd. Kras is niet over de hele lengte maar alleen op het stuk waar het bed veel heeft bewogen, eigenlijk ook geen kras maar een spoor van 1 mm breed. Volgens mij is het een chroomlaag op ijzer en in die chroomlaag zit nu een streep of is er zelfs doorheen, je voelt de kras ook en kan hier denk ik niet mee doorgaan. Gaat alleen maar slechter worden.

Is dit een bouwfout of pech dat ik een paar slechte lagers/ assen heb gekregen??

Schiet lekker op want dit betekend volgens mij een paar nieuwe lagers en assen, :( :( :(

3drob
Contacteer:

Re: Glijassen Y-as A6

Bericht door 3drob » 26 dec 2018, 19:16

Dat is waardeloos zeg, maar ja dat kan je hebt nu eenmaal van die maandag morgen momenten.
Misschien nu gelijk kijken voor van die kunstof lagers?

Succes met het probleem, je zult nieuw spul moeten bestellen! (Das balen ik weet het!)
VrGr Rob.
ik print met: DIY Prusa i3 - Cura - PLA - temp rond de: 215 / 54

speedster2001
Contacteer:

Bericht door speedster2001 » 26 dec 2018, 21:22

Ik heb de Igus lagers genomen op de x en y as. Zijn fantastische dingen. Ik kreeg ook de krassen in de assen. Met wat 800 schuurpapier de krasrandjes wat afschuren en je kan ze gewoon blijven gebruiken.

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk

Anet A6, Marlin 1.1.9, div mechanische upgrades, Cura 3.6, Octoprint, RPi3 en Camera V2, Ultrabase, Mosfets, 300W power, BLTouch, actieve fan aansturing vanuit Marlin, MKSGEN 1.4, SPI TMC2130 V1.1
Creality CR10S Pro in quiet mode.
http://www.hmr-audio.nl

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 27 dec 2018, 09:46

Igus lagers op deze assen gaat niet goed, slijten heel snel, die assen zijn veel te ruw, je moet hardstalen geslepen assen hiervoor hebben.
Ik heb er een paar uit China besteld waar ik zelfs met de ijzerzaag geen kras op kon krijgen, ik heb ze door moeten slijpen om ze op maat te krijgen, en ze zijn super glad waar ook de kogellagers bussen veel beter op lopen met ook minder geluid.

Hardy

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 27 dec 2018, 10:17

Ja dat is nu wel lastig je moet je bedenken wat ga je doen,
Ik heb het wat dat betreft makkelijk gehad ik kon naar RepRapW rijden.
Moet ik zeggen wat hun verkopen daar staat bij zacht staal
Ik heb tot nu toe last van roest kleurige aanslag waar mee te werken valt tot nu toe.

Waar Hardy die assen vandaan heeft zou wel leuk zijn als hij dit nog kon vertellen,
Dus Hardy weet jij exact het adres waar je ze vandaan hebt nog?

VrGr Rob.
ik print met: DIY Prusa i3 - Cura - PLA - temp rond de: 215 / 54

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 27 dec 2018, 12:25

Ik heb helaas geen link meer van destijds, maar deze lui hebben ook hardstalen assen op hun site staan en niet echt duur, misschien ga ik daar ook nog een paar halen voor een volgend project, zij zitten lekker dicht bij mij in de buurt, dus kan ik ze ook zelf halen. ;)
https://www.vanallesenmeer.nl/

Hardy

taz
Contacteer:

Bericht door taz » 27 dec 2018, 12:40

Kunstof lijkt me nu geen optie, zullen te hard slijten. Zal de assen niet meer glad krijgen.

Was eigenlijk op zoek naar een betere oplossing, verschillende printers bekeken en zal het meer zoeken in een combinatie van normale lagers, maar dan liefs kunstof op metaal, metaal op metaal blijft problemen geven denk.
Vind die kunstof lagers eigenlijk te duur om bij een beetje spelling de boel weer te moeten vervangen.

Zag dit op de model site, https://www.thingiverse.com/thing:2043585

Vond dit tijdens mijn zoektocht en lijkt me opzich een stap in de juiste richting, blijft metaal op metaal maar is af te stellen.

Stel je zou de Igus lagers in 3 delen zagen en 2 daarvan stelbaar maken, dan zou je hem kunnen afstellen. Voordeel daarvan is dat je niet, bij een beetje spelling, de lagers moet vervangen. Nadeel is wel dat afstellen erg lastig is, het afstellen zelf en hoe kom je daar makkelijk bij.

Kortom blijft lastig, net een printer en nu al versleten, wanneer is de x as versleten, wat is de beste manier om dit te herstellen.

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 27 dec 2018, 15:34

Heb je al gekeken of je niet gewoon een kapot lager hebt ?
Of kromme assen ?
Normale lagers zijn ook staal op staal.Maar wel vaak met een boel vet.
Groet,
Wim

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
SketchUp Pro - expert
Weistek WT150
Kossel mini

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 27 dec 2018, 15:44

Ik ben zelf met een lager aan het ontwerpen geweest met teflon draad, teflon is super glad en slijtvast, alleen had ik maar 1,14 mm dikte in huis waardoor het er tussen uitviel wanneer ik de as er weer uit trok, maar het liep uitstekend en zonder speling, veel soepelder als een igus lager en het heeft ook nog een veel minder slijtage, ik ben dus nog opzoek naar 2 mm draad, is wel te koop natuurlijk, maar alleen op grote rollen met daarbij behorend hoge prijs.
Hier even plaatje zoals ik het gemaakt had, in de ronde openingen komen dus de stukje teflon.
Afbeelding

Hardy

vincent1971
Contacteer:

Bericht door vincent1971 » 27 dec 2018, 16:02

Al eens gekeken naar dat snijdraad van een grasstrimmer?

Plaats reactie