Meerdere objecten printen tegelijk.

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Plaats reactie
AphiidD3
Contacteer:

Meerdere objecten printen tegelijk.

Bericht door AphiidD3 » 07 nov 2018, 13:17

Hallo,

Ik heb een vraag over het printen van meerdere objecten in een keer.

Ik print verschillende dopjes met TPU filament op een cubicon single plus.
Verder kan ik hier inhoudelijk niet erg veel over vrijgeven omdat dit een zelf ontworpen product is.

Nu krijg ik het wel klaar om één dopje per keer te printen. Nu wil ik er dus naartoe om meerdere dopjes in een keer te printen. Echter als ik probeer om bijvoorbeeld 6 in een keer te printen krijg ik 'spaghetti'. Ik geloof dat dit kan komen doordat de printer last heeft van 'stringing' tussen de objecten en dat dit de reden is dat mijn printopdracht mislukt?

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen en hoe dit op te lossen is?

Groet,
T.

Printer : ( https://www.3dshopnl.com/product/cubicon-single-plus )
Filament : ( https://fillamentum.com/products/flexfill-98a-natural )
Software : Cubicreator, simplify3d

kaphaak
Contacteer:

Re: Meerdere objecten printen tegelijk.

Bericht door kaphaak » 07 nov 2018, 15:39

Beste T.

Allereerst hartelijk welkom hier op dit gezellige en leerzame forum. We zijn altijd erg geïnteresseerd met wie we van doen hebben dus het kan geen kwaad jezelf even voor te stellen. Bovendien hier zitten voornamelijk hobbyisten die niet van plan zijn jouw zelf ontworpen dopjes te pikken. Ik spreek voor mezelf als ik zeg dat als ik dopjes nodig heb dan ontwerp ik ze zelf wel :). (niet hatelijk bedoeld maar wel om paranoia over eigen gemaakte objecten te vermijden)

Dan even naar je vraag. TPU is bij mijn weten, corrigeer me gerust als ik het fout heb, flexibel filament en flexibel filament is zo ongeveer het meest moeilijk printbare filament dat er is en dat is mede vanwege, het tegen vloeibaar aan, de consistentie. Het heeft dus enorm de neiging tot stringing want dat is inderdaad het probleem wat je beschrijft. Ik heb vanmorgen nog een klein object geprint in Ninjaflex en wat je ook doet stringing kun je bijna niet voorkomen.

Nu heb ik me kort geleden geprobeerd bij Ninjaflex op in te lezen en zij zeggen dat je met name de niet-print moves in een hoge snelheid moet zetten. Echter de overall printing snelheid moet weer laag zijn. Dus je zult in je slicer dit soort zaken moeten experimenteren tot je de juiste setting hebt. Een andere is dat ik vaan lees dat je de retractie juist uit moet zetten maar bij mijn Prusa moet ie juist aan en, die retractie zou nou net dat stringen moeten kunnen voorkomen. Retractie is het terugtrekken van filament de nozzle is op plekken waar hij niet hoeft te extruden.

Echter het is tweeledig, doordat dit materiaal bijna vloeibaar is zou de retractie (zeg maar even meer dan normale retractie) ook tot een verstopte nozzle kunnen leidden, zet je het echter uit dan blijft de printer dus extruden ook op plekken waar niet geprint hoef te worden. (beweging van de linker buitenzijde van object naar rechter buitenzijde bijvoorbeeld) Dat laatste zal dan juist weer de stringing verergeren.

In het kort dus, voor elke printer en elk materiaal geldt dat je moet gaan ontdekken welke setting het beste is voor het mooiste resultaat en helaas is er geen standaard voor. Wat je wel kunt doen is in Google zoeken naar jouw materiaal en wat anderen als succesvolle setting gebruiken en dat dan als uitgangspositie nemen om goed resultaat te verkrijgen. Maar zoals altijd er is maar één oplossing dus: trial en error. Succes in elk geval.

Grtz Ronald.
Originele Prusa i3 MK3 kit

3drob
Contacteer:

Re: Meerdere objecten printen tegelijk.

Bericht door 3drob » 07 nov 2018, 20:46

viewtopic.php?f=60&t=1892

Kga nu un doppie doen! ;)

VrGr Rob.
ik print met: DIY Prusa i3 - Cura - PLA - temp rond de: 215 / 54

Plaats reactie