vastlopers

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
3Dwim
Contacteer:

vastlopers

Bericht door 3Dwim » 03 nov 2018, 13:46

Hallo,

3D printen met de A6 loopt de laatste tijd stroef.
We hebben vake last van vastlopende, blokerende spuitkop.

We hebben ander draad, klemschroef, afstellingen, verwarming en tempsensor en montage nagelopen maar geen dudielijke reden kunnen vinden.

Wie heeft een goede beschrijving van hoe de kop in elkaar moet zitten, misschien zit er toch een montagefout in en misschien tips om te controleren ?
We monteren eea zo dat de spuitkop zelf tegen de teflonbuis aanzit die in het draadeind in de kop zit.

En nu we toch eea uit elkaar halen.
Waar is de link naar de hollandse beschrijving om marlin te installeren ?
En een BTL touch ?
:D
Groet,
Wim

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
SketchUp Pro - expert

hardy
Contacteer:

Re: vastlopers

Bericht door hardy » 03 nov 2018, 21:50

Loopt de ventilator wel? of loopt hij misschien te langzaam? Als de bovenste gedeelte v/d hotend niet of niet genoeg gekoeld wordt krijg je zeker verstopping, want dan wordt het filament al bovenin zacht, dat had ik zelf laatst ook, steeds weer de boel verstopt, ik heb een hele tijd gezocht en toen bleek dat er een draad gebroken was naar te ventilator, mij ventilator zit aan de achterkant, dus zag niet direct dat hij niet draaide.

Hardy

Robbel2005
Contacteer:

Bericht door Robbel2005 » 04 nov 2018, 09:58

Hier de link voor Installatie Marlin 1.1.9 op de Anet A6
viewtopic.php?f=22&t=2672

Denk je dat het transport van het filament hapert? Wat je kan doen, er zit een veer die het aandrijfwieltje tegen de geleider moet drukken. Ik heb hier een extra moer onderaan opgeschroefd, waarop de veer komt, zodat deze harder aandrukt.
Best de extruder terug calibreren daarna.

https://mattshub.com/2017/04/19/extruder-calibration/

Bij herhaaldelijk vastlopen filament in de nozzle doe ik het volgende: vervangen nozzle plus het aanvoerpijpje met teflon bekleed vanbinnen.(throat)
Ik gebruik ook al hele tijd een andere verwarmingsblok, eigenlijk voor de Anet A8. Maar hierin zit het verwarmingselement plus de temperatuurvoeler vastgeschroefd met een inbus schroefje. Volgens mij gaat de temperatuur hierdoor ook juister geregeld worden dan wanneer de voeler los zit en kan verschuiven in het gat zoals standaard bij de Anet A6. Kosten hiervan zijn verwaarloosbaar, heel het blok alles inclusief voor enkele euro's. Het blok voor de Anet A8 ziet er vrijwel hetzelfde uit, maar dan wel met schroefjes om de voeler en heater vast te zetten.

https://www.aliexpress.com/item/DIY-Hot ... 4c4dCapqCi

Let wel op, het bijgevoegde pijpje is voor de anet A8, en dus te kort, voor de Anet A6 moet je pijpje van 4 cm bijbestellen.

https://www.aliexpress.com/item/Anet-3D ... 4c4dCapqCi

Voor de prijs hoef je het niet te laten, best altijd eentje in reserve houden voor wanneer je probleem hebt wegens de leveringstermijn uit China. De pijpjes (throat) kan je er enkele van in stock houden. Als je ABS print schijnen deze vlugger de geest te geven wegens de hogere temperatuur.
Voor het monteren: schroef de nozzle handvast in het blok, dan 1/4 tot 1/2 toer terug draaien. Nu draai je het pijpje er met de hand langs de andere kant flink tegenaan. Daarna met een buissleuteltje de nozzle vast zetten. (vast is vast, niet overdrijven, of het ding breekt af)
Niet vergeten de leveling terug uit te voeren, je zal nooit je block op juist dezelfde manier hebben kunnen monteren als voorheen of in geval van autoleveling de Z offset opnieuw afstellen.
3D-Printer ***Anet A6*** - firmware Marlin 1.1.9 met autolevel/inductive probe
We try to make 3D-
░░░░░█
░░░░▄█▄░░╔╗╔╗╔╗─╦╔╗
░░░▄█▀█▄░╠╝╠╣╠╩╗║╚╗
░░▄█▄▄▄█▄╚═╩╩╩─╩╩╚╝
▄██▀░░░▀██▄

Relicaddict
Contacteer:

Bericht door Relicaddict » 04 nov 2018, 12:51

Anet is een nogal breed begrip.
Het is makkelijker om een evt oplossing te geven als het type extruder bekend is.
Gr, Ton.

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 04 nov 2018, 13:19

Relicaddict schreef:
04 nov 2018, 12:51
Anet is een nogal breed begrip.
Het is makkelijker om een evt oplossing te geven als het type extruder bekend is.
Valt mee hoor.
ik heb eens voorgesteld om in je onderschrift het type 3D printer te vermelden.
Bij mij is dat dus een ANET A6 met standaard extruder. Geen diee of die een speciale type aanduiding heeft.
Groet,
Wim

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
SketchUp Pro - expert

Robbel2005
Contacteer:

Bericht door Robbel2005 » 04 nov 2018, 17:04

Afbeelding

Zo ziet mijn Anet A8 heatblock eruit, dat ik in de Anet A6 gebruik, verschil is juist het inbus schroefje voor sensor dat hier aanwezig is.
Onderaan het pijpje (throat) dat bij de Anet A6 4 cm lang moet zijn ipv 3 cm bij de Anet A8.
We try to make 3D-
░░░░░█
░░░░▄█▄░░╔╗╔╗╔╗─╦╔╗
░░░▄█▀█▄░╠╝╠╣╠╩╗║╚╗
░░▄█▄▄▄█▄╚═╩╩╩─╩╩╚╝
▄██▀░░░▀██▄

Robbel2005
Contacteer:

Bericht door Robbel2005 » 04 nov 2018, 17:55

Afbeelding

Hier is het mechanisme van mijn Anet A6.
Modificatie door mij gedaan: onderaan de bout die normaal met 1 moer bevestigd is , en waarop de veer komt te zitten, heb ik 1 extra moer bijgevoegd, om extra kracht op de veer te zetten, de veer wordt op die manier iets verder ingedrukt en drukt harder aan.
We try to make 3D-
░░░░░█
░░░░▄█▄░░╔╗╔╗╔╗─╦╔╗
░░░▄█▀█▄░╠╝╠╣╠╩╗║╚╗
░░▄█▄▄▄█▄╚═╩╩╩─╩╩╚╝
▄██▀░░░▀██▄

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 04 nov 2018, 19:22

Hallo allemaal,

Het zal bij jou niet zo zijn maar de vorige keer nog een filmpje gezien dat dat lagertje links ook niet helemaal jofel nootju was!
LET OP het was bij een ander goedkoop model! Eentje van Ebay (maar lijkt op deze)
Er zat geen genoeg ruimte tussen het lagertje en waar ie op vast geschroefd werd(kwestie van ringetje)
En ook was dat lagertje ovaal als ik het goed begrepen heb.
Het zal bij jullie niet zo zijn maar ff controleren kan geen kwaad lijkt me.
Ik zal de link opzoeken en in deze post er nog even bij zetten:

Hoowwww gevonden:
https://www.youtube.com/watch?v=JUrdT-qGN4g&t=1732s

maar dit was off topic, sorry daarvoor!

VrGr Rob.
ik print met: DIY Prusa i3 - Cura - PLA - temp rond de: 215 / 54

Robbel2005
Contacteer:

Bericht door Robbel2005 » 04 nov 2018, 19:48

3drob schreef:
04 nov 2018, 19:22
Er zat geen genoeg ruimte tussen het lagertje en waar ie op vast geschroefd werd(kwestie van ringetje)
Bij mijn Anet schroef je het net zo vast, dat de veer nog gemakkelijk kan ontspannen, niet volledig vast want dan zit het kantelmechanisme volledig vast. Ook niet te los zodat het teveel speling krijgt. Is eigenlijk geen ideale oplossing van Anet, maar het werkt wel...
We try to make 3D-
░░░░░█
░░░░▄█▄░░╔╗╔╗╔╗─╦╔╗
░░░▄█▀█▄░╠╝╠╣╠╩╗║╚╗
░░▄█▄▄▄█▄╚═╩╩╩─╩╩╚╝
▄██▀░░░▀██▄

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 04 nov 2018, 20:40

Ik vond nog een aardig YT filmpje over hete einden.

Het ANET transport mechanisme is ook wel een dingetje. Ik heb het al eens vast moeten zetten.
Groet,
Wim

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
SketchUp Pro - expert

Plaats reactie