Print kwaliteit Anet A8

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Plaats reactie
BasW
Contacteer:

Print kwaliteit Anet A8

Bericht door BasW » 01 nov 2018, 17:33

Hoi allen,

Een aantal weken geleden heb ik een Anet A8 besteld (dit is mijn eerste 3D-printer dus ik ben nog echt een newbie).
Er zat een klein beetje filament bij deze printer, waarmee ik mijn eerste 3D print heb gemaakt. De kwaliteit van deze print was (naar mijn idee) verrassend goed (zie witte print op foto).
Daarna heb ik nieuw filament gekocht (https://www.123-3d.nl/123-3D-Filament-z ... 12162.html). Helaas is de print-kwaliteit met dit filament een stuk minder.
Zoals te zien is op de foto's in de bijlage zitten er gaten en erg dunne delen in mijn prints. Ik dacht dat de oorzaak 'under-extrusion' was (na onderzoek op het internet, ik heb zelf dus heel weinig ervaring met 3D-printen). Daarom heb ik geprobeerd te spelen met de temperatuur van de extruder (190-215 graden Celsius), met de extrusion multiplier (100%-125%), de speed multiplier (95%-100%) en met de wand-dikte (0.8mm-1.2mm), maar dit verbetert de printkwaliteit helaas niet.

Ik heb een foto toegevoegd van een print die ik na de eerste paar lagen gestopt heb. Je ziet dat delen van lagen missen..

De overige instellingen die ik gebruik zijn:

Layer height: 0.1mm
Print speed: 60mm/s
Fan speed: 100%
Bed temperature: 60 graden Celsius

Weet iemand hoe ik mijn print-kwaliteit kan verhogen?

Heel erg bedankt!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

kaphaak
Contacteer:

Re: Print kwaliteit Anet A8

Bericht door kaphaak » 01 nov 2018, 19:40

Beste Bas.

Van harte welkom op dit 3d print forum. IK hoop dat je hier veel gaat leren en veel plezier gaat hebben. Het klinkt vreemd want het gaat om je tweede print maar het ziet er een beetje uit als een verstopping of misschien zelfs wel de nozzle te dicht op het bed zodat het plastic er niet lekker uit komt. Ik neem toch aan dat je PLA besteld hebt, volgens de link in elk geval wel. Ik heb geen ervaring met de A6 dus dat is alles wat ik erover kan zeggen helaas.

Grtz Ronald.
Originele Prusa i3 MK3 kit

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 01 nov 2018, 21:01

Welkom op het forum en schroom niet om je voor te stellen.

Verder zie ik allerlei kleuren, heb je allerlei verschillende PLA's ?
Voor elke nieuwe rol of eigenlijk draad zal je de ideale instellingen moeten vinden. Ook de ouderdom en opslag (vocht) spelen een rol.
Groet,
Wim

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
SketchUp Pro - expert

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 01 nov 2018, 22:35

Ook welkom hier.

Dat PLA van 123-3d gebruik ik ook met volle tevredenheid, dus ik denk dat het toch een instel probleem is, ik print dit zwarte met 200graden en 60 graden op het bed met een snelheid van 50, ik zou ik de riemen wel zo strak mogelijk zetten, want dit kan ook zulke rare prints veroorzaken.
Heb je het filmpje gebruikt van internet om het ding in elkaar te zetten? Daar zit een kleine fout in, het aluminium H stuk dat onder het bed zit, wordt daar verkeerd om geplaatst, het dwars stuk in het midden moet aan de onderkant zitten, dan loopt de riem beter evenwijdig met het bed, maar ik denk niet dat dat dit probleem oplost.

Gr.Hardy

Robbel2005
Contacteer:

Bericht door Robbel2005 » 02 nov 2018, 08:36

Heb je gcode voor de witte print zelf gesliced met cura? of was deze code als test bij je printer?
Misschien stond in cura de filament dikte niet op 1.75 bij het slicen van je tweede object.
De meeste problemen in het begin zijn te wijten aan de afstelling van de hoogte bed tov de nozzle.
En verder de spanning van de riemen, maar vermits de witte print redelijk goed lijkt, zou ik eerst de levelling opnieuw doen, en alleszins met voorverwarmd bed en nozzle; Een goed idee is de anet bevestigen met brackets op een houten onderplaat. Indien je dit niet doet zal je bij de minste manipulatie van de printer opnieuw mogen levellen.
3D-Printer ***Anet A6*** - firmware Marlin 1.1.9 met autolevel/inductive probe
We try to make 3D-
░░░░░█
░░░░▄█▄░░╔╗╔╗╔╗─╦╔╗
░░░▄█▀█▄░╠╝╠╣╠╩╗║╚╗
░░▄█▄▄▄█▄╚═╩╩╩─╩╩╚╝
▄██▀░░░▀██▄

Plaats reactie