Fysic3D Xpert extruder warmt te langzaam op

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Plaats reactie
larsc2
Contacteer:

Fysic3D Xpert extruder warmt te langzaam op

Bericht door larsc2 » 29 okt 2018, 09:30

Goedemorgen, bedankt dat ik lid mag worden van dit forum. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik ben sinds kort in het bezig van een Fysic3D Xpert printer (ultratronics besturing), maar ik ben er nog niet in geslaagd de printer goed werkend te krijgen.
De extruder wordt erg langzaam warm, en met de extruder koeling aan bereikt de extruder maximaal de 150 graden C. Ik heb de heater cartridge doorgemeten en deze heeft een weerstand van 19 Ohm, volgens mijn berekeningen moet dit goed zijn. Als ik de spanning meet zie ik echter dat er slechts 18 volt naar de extruder (heated bed idem dito) gaat. Op het controlebord komt wel netjes 23,9 V binnen.

Kan dit te maken hebben met een firmware issue/moederbord?
Het heated bed warmt wel relatief snel op, maar de extruder is helaas onbruikbaar.

kaphaak
Contacteer:

Re: Fysic3D Xpert extruder warmt te langzaam op

Bericht door kaphaak » 29 okt 2018, 10:17

Hoi Lars.

Ondanks dat ik je niet kan helpen met je probleem wil ik je toch graag van harte welkom heten op dit forum, ik denk dat er wel een antwoord gaat komen van één van de technische mensen hier. Veel plezier hier en hopelijk is je probleem snel opgelost.

Grtz Ronald.
Originele Prusa i3 MK3 kit

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 29 okt 2018, 20:51

Is moeilijk zo iets ven te zeggen natuurlijk, lijkt er toch op dat het vewarmingselement niet helemaal goed is, dat je iets lagere spanning meet zou kunnen komen omdat de beide verwarmingen met een PID regeling worden aangestuurd, en daarom zou het ook zomaaar kunnen dat deze in de firmware voor de extruder niet goed staat ingesteld, ook kan de ventilator verkeerd staan zodat hij teveel op de nozzle blaast en deze dus teveel afkoeld, gewoon eens uitschakelen, en kijken of hij dan wel snel op temperatuur komt.
Kun je het element niet even rechtstreek op de voeding aanstuiten? dan weet je zeker of dat ding goed is.

Gr Hardy

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 30 okt 2018, 08:37

Hallo en welkom Lars,

Ik heb even gemeten bij mij en ik meet: 3,6…3,7…4 oHm (ik heb er een paar gemeten!)
Wel te bedenken ik weet niet of dit bij jou printer zo hoort!!!(LET OP!!! de gebruikte universeel meter is ook chinees!!!)
MAAR gestel dat je ook een Chinese cartridge zou hebben…(En ik zou bijna zeggen, zal vast wel zo zijn!)
Dus dan zou 19 oHm een te hoge waarde zijn en is tie misschien toch stuk!
Ik zou even op ebay kijken voor……. Tja wat wil je?
Als je een compleet andere extruder wilt zul je moeten kijken naar de lengte en of je iets kunt vinden wat passend is.
Wat denk makkelijker is alleen de cartridge (Wel letten op diameter en volt, Watt enz…) 1 kost 1,31€ en 5 kost 4,38€
Het is maar wat je wilt!

Succes met….
VrGr Rob.
ik print met: DIY Prusa i3 - Cura - PLA - temp rond de: 215 / 54

larsc2
Contacteer:

Bericht door larsc2 » 30 okt 2018, 15:03

Dank voor jullie reacties. Ben er inmiddels achter dat de cartridge nog wel goed werkt. Als ik de extruder uitbouw warmt deze netjes op. Het probleem zit hem in het feit dat de extruder direct tegen de carriage was aangeklemd, waardoor alle warmte direct opgenomen wordt in het grote stuk metaal. Ik ga nu kijken naar een alternatieve methode om het geheel te fixeren.
Het gaat om een E3D extruder en dual extruder metalen carriage.

Plaats reactie