Verticale afstand bij bewegende delen

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Plaats reactie
mikebosschaert
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 okt 2018, 11:53
Contacteer:

Verticale afstand bij bewegende delen

Bericht door mikebosschaert » 25 okt 2018, 12:22

Ik heb een model waarvan twee delen ten opzichte van elkaar moeten kunnen bewegen en ben op zoek naar tips hierover. Mijn vraag betreft vooral de verticale afstand tussen de bewegende delen. Het model wordt gemaakt met Makerpoint PLA-HT, geprint op 235C. Op dit moment gebruik ik een laagdikte van 0.2mm en een verticale afstand tussen de bewegende delen van 1 laagdikte (dus 0.2mm). De verschillende delen zijn echter met geen mogelijkheid van elkaar los te krijgen. Een optie zou zijn de onderdelen apart te printen, maar dat heeft niet mijn voorkeur.
Heeft iemand ervaring hiermee?
Ik print met een Felix Pro 2 en slice met Simplify3D.
Dank,
Mike
Felix Pro 2
Simplify3D
RepetierServer op RaspberryPi

kaphaak
Berichten: 374
Lid geworden op: 18 sep 2017, 22:27
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Verticale afstand bij bewegende delen

Bericht door kaphaak » 25 okt 2018, 19:42

Beste Mike.

Allereerst van harte welkom hier op dit gezellige en leerzame forum. We zijn wel een beetje gewend dat men zich even voorstelt maar goed.
De makkelijkste manier om je vraag zelf te beantwoorden, wij zullen dat namelijk niet voor je kunnen omdat het bij elke printer anders is en ook te maken heeft met hoe goed jij je printer hebt afgesteld, is een tolerantietest te printen.

https://www.thingiverse.com/thing:2318105 Er staan waardes op de draaibare schijven. Als je een schijf kunt draaien dan kan jouw printer dus de betreffende (waarde) tolerantie aan. Degene die je echter niet kunt draaien niet. Hieruit kun je dus jouw minimale tolerantie bepalen.

Grtz Ronald.
Originele Prusa i3 MK3 kit

hardy
Berichten: 58
Lid geworden op: 27 jun 2017, 11:49
Contacteer:

Re: Verticale afstand bij bewegende delen

Bericht door hardy » 25 okt 2018, 19:50

Hallo Mike

Ik weet niet precies hoe je het bedoeld, maar dit heeft met de tolerantie te maken van de twee objecten t.o.v elkaar, misschien kun je het beste is even zo'n test blokje te printen, dan kun je precies zien met hoeveel offset je de beide delen t.o.v. moet ontwerpen, en of je machine misschien nog beter afgesteld zou moeten worden. Ik heb dit toevallig zelf net gedaan, en ik kan de 0.2 nog vrij bewegen, en dat is voldoende nauwkeurig volgens mij.
https://www.thingiverse.com/thing:2974197
https://www.youtube.com/watch?v=TYuLVN3YHw8

Groeten Hardy

hardy
Berichten: 58
Lid geworden op: 27 jun 2017, 11:49
Contacteer:

Re: Verticale afstand bij bewegende delen

Bericht door hardy » 25 okt 2018, 19:52

Ha,ha, Ronald, je was mij net voor.

mikebosschaert
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 okt 2018, 11:53
Contacteer:

Re: Verticale afstand bij bewegende delen

Bericht door mikebosschaert » 26 okt 2018, 14:00

Thx Ronald en Hardy,
Ik had die testblokjes nog niet gevonden. Goed idee om die een keer te proberen. Ze beantwoorden mijn vraag nog niet helemaal. Deze blokjes testen voornamelijk vertical gaps tussen de onderdelen, met een helling tot ca 60graden. Mijn probleem zit vooral in de horizontale gaps. Daar heb je minder vrijheid in het kiezen van de tolerantie. Je moet een keuze maken van een veelvoud van je laagdikte. Bij een gap van 1x de laagdikte (bij 0.2mm) plakken de twee delen teveel aan elkaar, bij een gap van 2x de laagdikte is er niet voldoend support voor de nieuwe laag. Ik vroeg me af of er mensen zijn die hier een oplossing voor gevonden hebben.
Groet,
Mike

Afbeelding
Felix Pro 2
Simplify3D
RepetierServer op RaspberryPi

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten