Brandgevaar, een vervelend onderbuik gevoel

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
kaphaak
Contacteer:

Re: Brandgevaar, een vervelend onderbuik gevoel

Bericht door kaphaak » 15 sep 2018, 17:55

Och ik ben wel eens een uurtje of 48 thuis en dan kan ik prima grote prints maken. Maar ieder zijn ding natuurlijk.

grtz Ronald.
Originele Prusa i3 MK3 kit

Dirk
Contacteer:

Bericht door Dirk » 16 sep 2018, 14:48

zonder slaap?

Dirk
Creality cr10 S, Simplify 3D, modeltreinen H0, RC modelbouw

kaphaak
Contacteer:

Bericht door kaphaak » 16 sep 2018, 14:51

Daarom hangen er rookmelders.

grtz Ronald

leooort
Contacteer:

Bericht door leooort » 16 sep 2018, 20:58

een vriend van mij had een nieuwe was droger ff boodschappen doen flat uit gebrand 3 honden dood
helpt geen brandmelder meer

kaphaak
Contacteer:

Bericht door kaphaak » 16 sep 2018, 23:35

En dat is dus steeds de boodschap die ik heb. Nooit printen als je niet thuis bent. Erg gevaarlijk.
Je kunt niet alles voor zijn en het kan je met elk apparaat gebeuren maar met een 3d printer die zelf al boven de 200 graden print zou ik het toch niet over me afroepen.

Grtz Ronald.

westcoastam
Contacteer:

Bericht door westcoastam » 25 nov 2018, 20:08

Hier print ik met een Anat A8 welke vrijwel standaard is , enigste verschil is dat ik de originele voeding bijna niet gebruik , ipv. voeding grote accu die weer overdag geladen worden door zonnepanelen , een aantal zaken heb ik wel veranderd dat is de soms wat dunne bedrading die licht warm werd , hier dikkere voor teruggeplaatst , ga meestal gewoon weg als de printer bezig is , ja dat is een risico , maar dat heb je met bijna alle apparaten in huis , tv . op standby , telefoonopladers , routers etc.

3D Wens Shop
Contacteer:

Bericht door 3D Wens Shop » 25 nov 2018, 22:02

Venturi schreef:
15 sep 2018, 09:20
Het gevaar is natuurlijk minimaal. Maar het is dan ook een onderbuik gevoel, zit mij toch niet altijd lekker.

Topics zoals deze; https://www.thissmarthouse.net/dont-bur ... nary-tale/
Natuurlijk ging het wel om een aangepaste versie met een goedkope powersupply. Maar als je dan de foto's ziet krijg ik daar wel de rillingen van ;)
Dit is weer een voorbeeld van domme pech. Schroefje van het verwarmingselement niet goed vastgezet, staafje schiet los na tig bewegingen, wordt vervolgens niet meer geregeld en wordt op vol vermogen verwarmd. Komt in aanraking met iets brandbaars en je hebt een brandje te pakken.

Dit onderwerp heeft mij ook al een tijdje bezig gehouden, aangezien ik in de afgelopen 3 jaar geregeld mijn 3D printer aan heb staan als ik niet thuis ben. Zelfs vandaag nog voor een print van bijna 8 uur. Wat ik heb gedaan om de kans zo klein mogelijk te houden.
- Brandmelder plaatsen bij de printer.
- 3D printer in een metalen kast zetten en weghouden van brandbare onderdelen.
- 1x in de 2 á 3 maand de hele 3D printer nalopen, checken op losse schroefje en boutjes.
- Zorg ervoor dat je geleidende metalen delen (bedrading) zijn afgedekt met krimpkous, isolatietape of een 3D geprint onderdeel.
Hello Bee Prusa i3, Tronxy X3, Anet E12
https://3dwensshop.nl/

speedster2001
Contacteer:

Bericht door speedster2001 » 25 nov 2018, 22:03

Zwaardere voeding, mosfets+dikke draden, Marlin software, Jablotron rook/hittemelder boven de printer (gekoppeld aan mijn alarm en sms). Tablet met de camerabeelden als ik ergens anders in huis zit. Niemand thuis = niks printen. Als we niet thuis zijn doen we ook niet wassen/drogen/vaatwassen.
Maar je ontkomt er niet aan dat er apparaten dag en nacht aan staan (vriezer, koelkast, wtw, zonneboiler pomp, routers, switches, kpn kastjes, NAS, klokken, laders etc...)
Anet A6, Marlin 1.1.9 / Arduino, div upgrades (o.a Mosfets, geprint spul), Cura 3.5.1, Octoprint, RPi3 en Camera V2, Ultrabase.
http://www.hmr-audio.nl

kaphaak
Contacteer:

Bericht door kaphaak » 26 nov 2018, 08:48

Ik vindt het nogal een verschil of je TV of je wasmachine aan staat of dat er iets aan staat dat staat te printen met minimaal zo'n 200 graden warmte. Ik zou in elk geval zoals Gerben wat voorzorgsmaatregelen treffen omdat je anders later misschien jammerend moet vertellen dat er toch per ongeluk iets mis is gegaan. Maar goed, iedereen moet dat ook zelf weten.

grtz Ronald.

Relicaddict
Contacteer:

Bericht door Relicaddict » 26 nov 2018, 08:55

Meeste brandjes ontstaan door de stekkertjes van het heatbed welke de hoge spanning niet aankan en er ook niet voor gemaakt zijn.
Beter is om een heatbed te hebben waar je je kabels op vast kan solderen.
Je moederbord is een lastiger verhaal om daar je kabels op te solderen, een losse mosfet hou je het probleem van het stekkertje maar schijnbaar gaat dat redelijk goed doorgaans.
Mosfets zijn sowieso een strak plan op een anet board want die dingen zijn branden in de maak met hun summiere kwaliteit van elektronica.
Gr, Ton.

Plaats reactie