Brandgevaar, een vervelend onderbuik gevoel

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Venturi
Contacteer:

Brandgevaar, een vervelend onderbuik gevoel

Bericht door Venturi » 14 sep 2018, 15:30

Beste forumleden,

Ik was net de filmpjes aan het bekijken van Kaphaak todat hij in deel 9 de volgende uitspraak doet; ''als je niet thuis bent, kan je niet ingrijpen. Dat kan er zo maar toe leiden dat je huis afbrand''. (https://youtu.be/ym2-7St5Xag?t=75)

... ho ho, wacht eens even... dat is niet niks.

Hiermee komt Kaphaak direct bij een ongemakkelijk onderbuik gevoel dat ik wel eens heb als ik langere prints print.
Natuurlijk zit ik dan niet de hele tijd bij mijn 3d printer. Maar de deur achter mij dicht trekken of naar bed gaan voelt ook niet erg lekker.

Ik ben nu wel benieuwd wat jullie hiervan vinden, laten jullie gerust de printer printen? Of hebben jullie speciale voorzieningen getroffen?
  • Prusa I3 zelfbouw MK2
  • Solidworks fanatic

3Dwim
Contacteer:

Re: Brandgevaar, een vervelend onderbuik gevoel

Bericht door 3Dwim » 14 sep 2018, 15:50

Elektrische apparaten kunnen allemaal kortsluiten en affikken.
Een 3D printer verwarmt, verhit materiaal heb je een grotere kans dan een elektrische oven ?

Maar concreet:
- ik/wij printen niet als we niet thuis zijn.
- ook niet als we slapen
- een rookmelder kan natuurlijk geen kwaad
- net als een brandblusser in de buurt

Risico is groter bij goedkope merken (ANET) en zelfbouw (bouwpakket) denk ik.
Bouw je je printer helemaal zelf dan heb je met name de kwaliteit van onderdelen zelf in de hand. Want daar gaat het over slechte gemaakte onderdelen, geen verstand van kabels aansluiten. En bediening, als je voor het printen niet controleert of bv je thermokoppel nog goed vastzit dan heb je het risico dat de printer gaat doorstoken.
Groet,
Wim

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
SketchUp Pro - expert

Robbel2005
Contacteer:

Bericht door Robbel2005 » 14 sep 2018, 17:17

Weer een goeie reden om Marlin te flashen op je 3d printer.
Het volgende is ingebakken in Marlin:
Closed-loop PID heater control with auto-tuning, thermal protection, safety cutoff

Dit is één van de features van Marlin. Thermische protectie, stoppen van het systeem in geval van probleem.
bv: je kabeltje van thermokoppel naar de print is inwendig gebroken door veelvuldige beweging.
Bij standaard Anet denkt het moederbord dat de heater te koud is geworden, en blijft de heater stroom krijgen, zodat deze ver over de maximum temperatuur gaat.
Bij Marlin: kabel is gebroken van thermokoppel. Als na een vooraf ingestelde tijd de heater niet op temperatuur is, treedt de thermische protectie in werking en wordt het systeem gestopt. De heater krijgt dan geen stroom meer en de print wordt gestopt.
Je kan ook maximum temperatuur van bed en extruder heater instellen in de configuratiefiles.
3D-Printer ***Anet A6*** - firmware Marlin 1.1.9 met autolevel/inductive probe
We try to make 3D-
░░░░░█
░░░░▄█▄░░╔╗╔╗╔╗─╦╔╗
░░░▄█▀█▄░╠╝╠╣╠╩╗║╚╗
░░▄█▄▄▄█▄╚═╩╩╩─╩╩╚╝
▄██▀░░░▀██▄

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 14 sep 2018, 18:29

Hallo allemaal,

Ja ik moet ook zeggen ik print alleen als ik thuis ben,
En anders print ik maar lekker niet!

En ja natuurlijk als ik wel weg zou willen zou ik ook iets met video op mijn telefoon doen,
Maar zou ook aan alle twee mijn buren vragen of zij genegen zijn om standby te zijn voor als er iets mis gaat.
Ik ga met al mijn buren goed om dus dat zou wel goed gaan/komen, (ze hebben allemaal de sleutel!)
Maar nee het is niet nodig dus prima zo.

VrGr Rob.
ik print met: DIY Prusa i3 - Cura - PLA - temp rond de: 215 / 54

kaphaak
Contacteer:

Bericht door kaphaak » 14 sep 2018, 19:19

Alles wat ik doe in de video is waarschuwen voor de gevaren van werken met hete apparatuur. Elk elektronisch apparaat brengt gevaren met zich mee maar gezien de hitte waarmee geprint wordt een 3d printer toch wel iets meer. Geen reden echter om ermee te stoppen natuurlijk simpelweg een reden om er op een gezonde manier mee om te gaan. Dat is dan ook waar ik feitelijk voor waarschuw in de video.

Grtz Ronald.
Originele Prusa i3 MK3 kit

Relicaddict
Contacteer:

Bericht door Relicaddict » 14 sep 2018, 20:43

Als je zelf bouw kun je natuurlijk al kijken welk board je erin prop en/of dat een mosfet dan evt een goed idee is.
Daarnaast is het slim om de connectoren eens goed te bekijken of die voldoen voor de spanning, en/of zorgen dat ze niet teveel mechanisch te lijden hebben.
Een recente Marlin is wel leuk, maar brand bij een kabelbreukje of een smeltende connector die begint te branden heb je dar ook niets aan.
Gr, Ton.

Venturi
Contacteer:

Bericht door Venturi » 15 sep 2018, 09:16

Zo'n video er op richten is wel handig om mislukte prints te onderscheppen.
Gebeurt mij vaak genoeg dat als ik print halverwege een onderdeel los schiet van de plaat waardoor de printer 3 uur in de lucht heeft geprint. Dikke bende natuurlijk.
  • Prusa I3 zelfbouw MK2
  • Solidworks fanatic

Venturi
Contacteer:

Bericht door Venturi » 15 sep 2018, 09:20

Het gevaar is natuurlijk minimaal. Maar het is dan ook een onderbuik gevoel, zit mij toch niet altijd lekker.

Topics zoals deze; https://www.thissmarthouse.net/dont-bur ... nary-tale/
Natuurlijk ging het wel om een aangepaste versie met een goedkope powersupply. Maar als je dan de foto's ziet krijg ik daar wel de rillingen van ;)
  • Prusa I3 zelfbouw MK2
  • Solidworks fanatic

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 15 sep 2018, 10:38

Gewoon nooit werkende aparaten alleen laten waar hoge stromen lopen, als er ergens een verbinding niet helemaal lekker is dan kan dat gaan smeulen en i.i.d. in het slimste geval brand veroorzaken, Ik heb b.v. al voedingen gezien waarvan de print compleet verkoold was bij de aansluitingen (tv's, oventjes, wasautomaat, klasse A versterker). Ook oudere soldeer verbindingen kunnen poreus worden (door warmte) en dus gaan smeulen bij een hogere stroom afname.
Bij onze 3D printers zijn de verbindingen waar een hoge stroom loopt ook nog eens in beweging, dus extra kans dat er een verbinding slecht wordt.

Hardy

Dirk
Contacteer:

Bericht door Dirk » 15 sep 2018, 16:26

En dus kunnen jullie geen grote stukken maken met een printduur van bvb 18h.? Ik laat dat ding lekker doorgaan. En idd die Marlin firmware houd het veilig. Ik laat ook mijn vaatwasser draaien en mijn droogkast enz .

mvg

Dirk
Creality cr10 S, Simplify 3D, modeltreinen H0, RC modelbouw

Plaats reactie