Problemen met printen van andere voorwerpen

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Am63
Contacteer:

Problemen met printen van andere voorwerpen

Bericht door Am63 » 14 jul 2018, 21:42

Hallo mijn naam is Andre , heb sinds een paar dagen een anycubic 3d printer i3 mega
Nu lukt het printen goed, alleen de uiltjes dat zijn de bestanden die mee geleverd zijn.
Nu zijn we aan het zoeken op internet naar andere voorbeelden, maar een aantal wel al geprobeerd, maar de printer start niet op wel de files gekopieerd naar de sd kaart maar lukt niet, denk dat wij wat fout doen, maar wel willen graag iets anders printen dan uiltjes.

Alvast bedankt voor de reactie
Printer is een anycubic 3d printer i3 mega

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

kaphaak
Contacteer:

Re: Problemen met printen van andere voorwerpen

Bericht door kaphaak » 14 jul 2018, 22:01

Beste André.

Allereerst hartelijk welkom op dit forum en veel plezier en leerzaamheid toegewenst.

Zoals ik je vraag lees, en je mag me corrigeren als ik het fout heb, doe je ontwerpen downloaden b.v. op Thingiverse? Dit zijn stl files ofwel het ontwerp. Om het printbaar te maken heb je een slicer nodig, zoals Cura of Slic3r die dit stl bestand in schijfjes snijdt en er dan vervolgens een gcode bestand van maakt. Dit gcode bestand kun je dan op de sd kaart zetten en dan kun je de print starten.

Tenminste zo lees ik je vraag, de uiltjes die zijn meegeleverd zijn geleverd door de leverancier als gcode en hoef je dus niet te slicen. Overigens in zo'n slicer programma begint het feest natuurlijk want er is nogal wat in te stellen. In feite namelijk stel je de printer af in de slicer. Zaken zoals temperatuur en retractie maar ook snelheid en flow van het filament en zo nog veeeeeeel meer. Maar goed je moet ergens beginnen dus dit is het verhaal hoe het werkt. En nogmaals zoals ik het lees heb je wel gedownload (stl dus) maar nog niet gesliced.

Grtz Ronald.
Originele Prusa i3 MK3 kit

Am63
Contacteer:

Bericht door Am63 » 14 jul 2018, 22:14

Hoi Ronald
Denk wel dat jij het bij het goede hebt, maar hoe kan ik dan het beste de files om zetten in het goede bestand, maar bedankt voor de uitleg moet alleen nog even kijken hoe dat gaat

kaphaak
Contacteer:

Bericht door kaphaak » 14 jul 2018, 22:21

Beste André.

Voordat ik hier een hele handleiding van, bv Cura, moet schrijven zou ik eens wat youtube filmpjes kijken over hoe je dat doet. Voorbeeldje van zo'n filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=eUNTlb5pEWA

Wel engelstalig.

Grtz Ronald.

Am63
Contacteer:

Bericht door Am63 » 14 jul 2018, 22:26

Beste Ronald
Wij gaan dit morgen even uitzoeken, ik zal laten weten of het lukt, maar zijn er wel Sites waar je de juiste bestanden kan downloaden.
Maar wel alvast bedankt
Gr Andre

kaphaak
Contacteer:

Bericht door kaphaak » 14 jul 2018, 22:35

Hoi André.

Zover ik weet zijn die er niet. De reden dat ze er niet zijn is dat verschillende materialen, verschillende temperaturen. Verschillende printers verschillende instellingen. Daardoor staan er geen kant en klare printbare ontwerpen op het internet zover ik weet. Je zult ze namelijk met jouw settings en printerinstellingen moeten slicen en omdat dit altijd verschillend en anders is moet je dit dus zelf doen.

Wel zijn er soms, google is your best friend, kant en klare setting files voor Cura of Slic3r voor jouw printer beschikbaar. Maar ook deze zijn puur indicatief zoals het ongeveer zou zijn. Geen printer is namelijk hetzelfde en daar zit ook gelijk de charme van 3d printen. Namelijk het permanent gevecht om weer de juiste settings te vinden voor jouw print, met jouw materiaal, in jouw kleur, (ja, ook dat maakt uit) en voor jouw printer. Je zult merken dat je soms weken prima print en dan wissel je van kleurtje en ineens is het bagger. Toevallig deze week zelf gehad met het overschakelen naar goudkleuring PLA. Vervolgens ben je dan weer dagen bezig (soms korter) om de ideale setting te vinden. Maar zoals al gezegd dat is juist de charme.

Bovendien als je dan ziet wat je print krijg je er wel weer een positieve vibe van. Ik zou het je laten zien maar dit forum is niet sterk met foto's dus ik heb wel een showcase van zaken die ik gemaakt en/of geprint heb maar die heb ik op facebook staan. Voor mij zijn die foto's (dus dat wat ik ermee kan maken) de drijfveer want het toont wat de potentie is.

Grtz Ronald.

Am63
Contacteer:

Bericht door Am63 » 14 jul 2018, 22:43

Beste Ronald
Bedankt voor jou uitgebreide uitleg, wij gaan ons daar morgen in verdiepen.
Nogmaals bedankt en mocht het niet lukken hoor je ons wel weer ook als het lukt zullen we dit even laten weten

Gr Andre

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 14 jul 2018, 23:03

Beste Andre,

Welkom.

Wat versta je onder "de beste bestanden" downloaden ?
Thigiverse levert een 3D ontwerp is stl formaat.
Cura berekend de printlagen> slicen op z'n engels, vervolgens maakt cura daar een compleet pakket van voor de 3D printer.
Groet,
Wim

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
SketchUp Pro - expert

Am63
Contacteer:

Bericht door Am63 » 14 jul 2018, 23:09

Hoi 3D Wim

Morgen gaan we het even proberen met de uitleg van Ronald, maar we zijn nieuw in de wereld van het 3D printen, dus wij moeten nog even uitzoeken hoe het werkt en met de info van jullie gaat dat zeker wel lukken

Gr Andre

Am63
Contacteer:

Bericht door Am63 » 15 jul 2018, 11:52

Beste forum leden
Wij zijn de eerste print aan het maken, en tot nu gaat het prima.
Bedankt voor de reacties
Gr Andre

Plaats reactie