Bootloader en firmware.

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Plaats reactie
Henk B
Contacteer:

Bootloader en firmware.

Bericht door Henk B » 10 feb 2018, 19:31

Hallo allemaal,

De CTC Prusa i3 (chinese kloon) had een GT2560 board zonder bootloader.
Eerst dus maar oefenen met een andere GT2560 om een boortloader op te zetten en firmware.
Bootloader was een fluitje van een cent, maar wel nadat bleek dat ik een GT2560 rev. A+ had waarvan de SD en LCD aansluiting omgedraaid waren.
Firmware was een ander verhaal. Marlin 1.1.8 en dan een voorbewerkte Configuratie.
X Y en Z as geïnverteerd, bed verwarming werkte niet extruder werkte niet en meer dingen.
een hele hoop al opgelost maar de stappenmotor van de Z as blijft vasthouden in de stand waar hij in staat.
Moeilijk om dus te levelen met het bed.
Home positie stopt ook niet op de einden en blijft door drukken.
Uiteindelijk met de board keuze GT2560 rev A redelijke resultaten maar nog even wat omrusten.
Misschien dat een eerdere versie van marlin een beter resultaat zou geven maar dat wil ik niet.
Marlin 1.1.0 kent naar mijn weten de mogelijkheid niet om TMC2130 driver toe te passen.
Mocht iemand tips hebben hoe 1.1.8 in te stellen is houdt ik me aanbevolen, anders knutsel ik nog even door.
De drivers komen toch pas over een week.
ondertussen nog even op youtube zoeken!

Henk B
Contacteer:

Re: Bootloader en firmware.

Bericht door Henk B » 11 feb 2018, 13:19

Zo, weer een stukje verder.
alles werkt nu de goede kant op, menu in het Nederlands
Nog wat poblemen gehad met de eindstops maar die zijn ook opgelost nadat ik ze geïnverteerd had.
De GT 2560 rev. A+ werd geleverd met verkeerd geplaatst omhulsels op de LCD en SD aansluiting en ze zitten loeivast.
Dus maar een extra sleuf in gezaagd.
Als boardtype eerst natuurlijk GT2560 rev A+ geprobeerd, veel gebrom en weinig actie.
Daarna de gewone GT2560 rev A, werd al beter
Uiteindelijk toch maar de optie van Geetech aangenomen en het board Ultimaker gekozen
Nu heb ik nog één probleem en dat is dat de stappenmotor van de X as vast blijft staan als er spanning op de machine staat.
Lastig met het bed calibreren. moet je de machine eerst aanzetten, bed en extruder voorverwarmen, machine uitzetten en het bed afstellen.
Gelukkig heb ik nu wel de E-steps in kunnen stellen.Dus dat kan ik niet meer vergeten tijden het aanzetten.
En waarom ik de TMC 2130 driver wil gaan gebruiken? Deze drivers zijn een heel stuk stiller tijdens het printen.
Bekijk dit videotje maar eens.
https://www.youtube.com/watch?v=bZua6tg_Za0

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 11 feb 2018, 17:47

Hallo Henk,

Ik dacht dat je in Cura de motoren los kon zetten?
Heb zelf even gezocht maar vind het niet 1 2 3 sorry!

Succes met….
Robb.

Henk B
Contacteer:

Bericht door Henk B » 11 feb 2018, 21:24

Inmiddels opgelost, bleek een ge-inverterrde eindstop te zijn.
Nu even wachten op de nieuwe trapeziumvormige draadspindels voor de CTC Prusa i3 en de TMC 2130 drivers.
Maar wel weer een hop wijzer geworden in Marlin.
Marlin 1.1.8 heeft al een sectie voor de TMC drivers in zich.

Plaats reactie