Reprap i3 print raar in bochten en niet rechte verhogingen.

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Plaats reactie
swaptoo
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 feb 2018, 09:50
Contacteer:

Reprap i3 print raar in bochten en niet rechte verhogingen.

Bericht door swaptoo » 07 feb 2018, 10:11

Beste Leden,

Ik heb het probleem dat mijn 3D printer raar begint af te drukken in bochten en schuine verhogingen. Bijvoorbeeld de 3d Benchy Boat. bijgevoegd een 2tal fotos.

https://ibb.co/g9m9vc
Https://ibb.co/dfaDMH

Ik heb al de extruder aangepast naar minder steps: 350 ipv 409, X, Z en Y assen opnieuw afgesteld. dacht misschien gaat de Z niet snel genoeg omhoog. Deze gefoceerd hoger gezet (meer steps per MM) dan lost het prpbleem zich wel meer op maar dan klopt de maatvorering niet meer.
Ook al geprobeerd meer ruimte tussen nozzle en printbed te zetten (visitekaartjes dikte ipv a4 dikte) maar dan is het probleem er ook maar heb ik te weinig squich en blijft het object niet goed plakken.
Ook gezoorgd voor een lagere temperatuur. (205 ipv 215) zelfde resultaat.
Extruder multiplier op 0.8 of 1.1 gezet ook geen resultaat.... nozzle dikte in slic3r aangepast van 0.4 tot 0.6 (het is een 0.5) allemaal geen resultaat. printer trager gezet en sneller... Cura gebruikt ipv slic3r... Engiste wat ik nog niet heb gedaan is een alternatief voor Pronterface. Firmware is Marlin 1.1. Ik geloof niet dat het missteps zijn..

Ik hoop dat jullie wat meer ideetjes hebben :)

Groetjes,

Aron

3drob
Berichten: 708
Lid geworden op: 22 mei 2013, 13:08
Contacteer:

Re: Reprap i3 print raar in bochten en niet rechte verhoging

Bericht door 3drob » 07 feb 2018, 17:04

Hallo Aron en welkom,

Extruder lijkt nog te veel!
https://www.youtube.com/watch?v=a1vH3ge-V3Q
Doe eens nog minder?
Nog wat meer ideetjes:
https://www.youtube.com/watch?v=EpA8Zu-LCuw&t=480s
https://www.youtube.com/watch?v=lvTiOxRwEtc&t=69s
https://www.youtube.com/watch?v=O70fJMMBmAI&t=156s
Als je de settings verzet/verandert word dat dan ook wel opgeslagen!?
Je zult toch zelf even moeten zoeken uiteraard!
Tempratuur toch nog ietsjes hoger geprobeerd? (217)

VrGr Rob.

swaptoo
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 feb 2018, 09:50
Contacteer:

Re: Reprap i3 print raar in bochten en niet rechte verhoging

Bericht door swaptoo » 07 feb 2018, 18:08

Hoi Rob,

Bedankt voor jou berichtje.

Bij de setting van 350 kreeg ik al gaten in de extrusion. Dit is al veel te weinig. Als ik ook na meet zijn 409 steps precies genoeg voor 1CM aan filament vrij te krijgen.

Betreffende de temperatuur. Deze heb ik al gezet variërend van 220 tot 200. Helaas. zonder effect.
Maar moet ook zeggen op het moment dat ik rechte lijnen maak gaat alles goed. behalve op 1 hoek zoals je kan zien bij het kubusje. Wat ik denk is dat hij volgens mij daar veranderd van binnen naar de buiten baan. En dus de filament duwt. Volgens mij is dat namelijk ook zo met de 3d benchy boat.
Ik kan ook geen missteps ontdekken....

Ik heb ook gekeken of de timing belts goed strak nog zitten en hebben een perfecte spanning. bij bewegen is er ook gelijk actie bij de steppers.

zou het misschien de filament kunnen zijn? dat deze rare eigenschappen heeft? het is RRU (made in Holland)

Groetjes,

Aron

3drob
Berichten: 708
Lid geworden op: 22 mei 2013, 13:08
Contacteer:

Re: Reprap i3 print raar in bochten en niet rechte verhoging

Bericht door 3drob » 07 feb 2018, 19:48

Hallo Arno,

Temperatuur valt dus af, dat heb je geprobeerd.
Met mijn Prusa i3 deed ik die lengte bekijken met 10 Centimeter in plaats 1CM.
het is RRU (made in Holland) Daar heb ik nog nooit van gehoord, MAAR!
Ik kan daar niet veel over zeggen alleen dat het wel een idee is om ook een andere filament te proberen natuurlijk! (heb je ook nog wat andere filament?)
.
veranderd van binnen naar de buiten baan
(bij de kubus) is dat niet het punt dat de Z assen een stukje omhoog draaien?
.
Maar je hebt dus ook geprobeerd(expres) om te weinig te extruden?
.
De kubus maten zijn? 20X20X20?
Die eerste 5MM lijkt goed te gaan dat is vlak bij het bed, en het bed is warm…50 graden?
Hoe zit het met de ventilators? Heb je er een(1) of twee(2)
(het is opvallend dat die eerste lagen goed lijken te gaan!)
.
Welke software gebruik je?
.
Welke printer?
.
Moet overal aan denken, het kunnen de gekste dingetjes zijn!

VrGr Rob.

swaptoo
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 feb 2018, 09:50
Contacteer:

Re: Reprap i3 print raar in bochten en niet rechte verhoging

Bericht door swaptoo » 08 feb 2018, 09:12

Hoi Rob,

Daar heb je inderdaad gelijk in. Het is opvallend dat de eerste paar lagen goed gaan. en erna niet meer.... Ik heb nog eSun filament liggen. deze is wel wat ouder en heb dit nog geprobeerd. Helaas zonder succes... Ik heb op dit moment Marlin 1.1 in de printer zitten. maar ik zal deze eens gaan veranderen naar Repetier...

RRU komt van Reprapuniverse deze zitten in Kerkrade (zuidlimburg)

De printer is een reprap Prusa i3 metalen plaat e3d v6 hotend en een titan extruder bowden. een aluminium bed. met een ramps 1.3 arduino mega. ik heb geen koelventilatoren voor het object. alleen de standaard koeler voor de hotend.

Groetjes,

Aron

3drob
Berichten: 708
Lid geworden op: 22 mei 2013, 13:08
Contacteer:

Re: Reprap i3 print raar in bochten en niet rechte verhoging

Bericht door 3drob » 08 feb 2018, 11:43

Ja ik zou inderdaad met van alles aan de gang gaan Aron!

Het Filament(De soort/het merk) het lijkt er op dat het daar niet aan licht!
Ook van wegen die eerste lagen natuurlijk.
En in het begin is alles heet, je bed en de nozzle maar wat gebeurt er na die….5MM?
Daar moet je naar zoeken/kijken!

reprap Prusa i3 metalen plaat e3d v6 hotend en een titan extruder bowden
Nou dat klinkt zo ie zo al HEEL goed!
Alleen Ramps 1.3? das dus een wat oudere geloof ik? Ik heb Ramps 1.4
(ik heb zelfs nog op de oude manier gewoon schroefdraad!)
Als het maar werkt!

Repetier deed het bij mij destijds ook goed ja ff proberen en anders misschien de oude OF nieuwe Cura?
Ik heb op mijn PC een oude Cura 15.04.6 gezet en dat bevalt me ook prima!
https://ultimaker.com/en/products/cura-software/list

En Aron geloof mij ik heb nog VEEL MEER zitten klooien dus dit moet goed kommen!
Groetjes uit omg. Rotterdam!
Rob.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 2 gasten