Precisie van de thuisprint - lego onderdeel past niet altijd

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Plaats reactie
Iarwynn
Contacteer:

Precisie van de thuisprint - lego onderdeel past niet altijd

Bericht door Iarwynn » 23 jan 2018, 20:53

Ik heb een lego onderdeel uitgeprint met daarin 2 kruisvormige gaten, waar de assen van lego Technic in moeten passen. Bij het eerste blokje was 1 gat precies goed en het andere gat was te klein. Op de 3-d tekening waren beide gaten exact hetzelfde.
Bij het 2e geprinte blokje waren beide gaten te klein. Ze zien er ook ongelijk uit. Alsof het model met de hand was getekend ipv in een 3d programma.
Af en toe spint de printer ook een heel licht draadje, waar alleen maar gat had moeten zijn.
Kan ik dit zo precies uitgeprint krijgen als getekend, door de printer anders in te stellen, of krijg je dit nooit zo precies? Ik heb een eenvoudige printer, de Da Vinci nano.

kaphaak
Contacteer:

Re: Precisie van de thuisprint - lego onderdeel past niet al

Bericht door kaphaak » 23 jan 2018, 22:14

Je hebt helaas altijd wat kleine afwijking in het ontwerp, dit komt omdat vloeibaar plastic lastig in exact de juiste maat neer te leggen is. Wat kan helpen is een hogere resolutie of beter gezegd een lagere laagdikte, 0,2 is wel zo'n beetje het laagste op dit moment denk ik. Precies goed zal dus lastig zijn.

Groeten Ronald.

P.s. Ik zie dat jouw printer ook 0,1 aan moet kunnen misschien dat je dan iets betere kwaliteit krijgt maar je printtijd zal toenemen, bovendien is het niet zeker dat het dan wel goed is. We hebben het uiteindelijk over tienden van millimeters.

Heb ook even wat specs van je printer zitten bekijken en ik zie dat je via een abel verbonden met de PC moet printen, zorg dus dat je PC zo soepel mogelijk loopt want als je PC bijvoorbeeld in de slaapmodus gaat dan verzend hij ook geen data meer naar de printer. Maar dit laatste heeft geen invloed op de kwaliteit vooralsnog.

Plaats reactie