het BESTE Filament is!?

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
3drob
Contacteer:

het BESTE Filament is!?

Bericht door 3drob » 20 dec 2017, 19:27

Ik heb eerlijk totaaaaaaaalllll geen verstand van FILAMENT!
Wat is de beste?

Ik gebruik………PLA ik weet nog niet eens welk merk ook!
Is er een DE BESTE PLA?
.
En, petG wat is dat eigenlijk?
Is dat nog de moete waard?

Neeee nu even geen ABS!
Daar zal ik waarschijnlijk niet veel mee gaan doen ook!

VrGr Rob.

kaphaak
Contacteer:

Re: het BESTE Filament is!?

Bericht door kaphaak » 20 dec 2017, 19:33

Tsja ben bang dat iedereen dat wat hij/zij gebruikt het beste gaat vinden. Daarom mijn opmerking niet over wat misschien het beste is maar ik gebruik, en ben tevreden met PLA van Real, heb ook gebruikt, maar ben iets minder tevreden over renkforce (Conrad) Petg nog nooit gebruikt evenals ABS nooit gebruikt.

Groet Ronald.

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 21 dec 2017, 14:03

Hallo Ronald,

Waar heb je dat REAL vandaan gehaald als ik vragen mag?

Bij mij staat er op mijn spoel:
Filament: PLA
Net. Weight: 1KG
Color: Gray
Diameter: 1.75mm
Batch: 01-J-0007
Verpakking weg gegooid maar daar stond dacht ik niet veel op.
En het komt bij RRW vandaan!
Doet het best goed moet ik zeggen!
Voorheen had ik van hun ook nog Rood en dat deed het ook best goed maar –
Zonder merk heeft dit alles geen zin natuurlijk!
Ik zal mij daar meer in gaan verdiepen en hoop dat andere mensen ook hun ervaring willen vertellen.
.
In het ergste geval worden we met zijn allen wat wijzer,
en weten we strakjes:
bij wie, wat, en welk merk we moeten nemen.
.
Ik ben eindelijk bijna door dat Grijs heen dan wil ik eens Oranje gaan proberen!
Ik moet het hier ergens al hebben liggen maar moet het even opgraven.
(ben het een beetje kwijt. Word een ouwe……. En dan krijg je dat he! Vind je niets meer terug!)

VrGr Rob.

kaphaak
Contacteer:

Bericht door kaphaak » 21 dec 2017, 15:39

Hoi Rob.

Dat komt bij mij van https://www.123-3d.nl/ en kost voor normaal PLA 22,50 voor een kilo. Let op dit is niet hun huismerk, ze voeren dus eigenlijk twee merken. Ik vind met name de kleuren fraai vol maar er zijn natuurlijk nog veel meer merken.

Groeten Ronald.

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 21 dec 2017, 19:37

Goedkoper dan RepRapWorld zie ik!

https://reprapworld.nl/products/filamen ... kg_1_75mm/
.
bij deze site ff omlaag scrollen:
https://www.123-3d.nl/PLA/1-75-mm-PLA/Rood-p7320.html

ook met de nozzles zijn ze goedkoper!

VrGr Rob.

kaphaak
Contacteer:

Bericht door kaphaak » 21 dec 2017, 19:55

Ja sommige bedrijven die maken er kwa prijs wel een potje van, shoppen helpt altijd.

Groet Ronald.

westcoastam
Contacteer:

Bericht door westcoastam » 23 dec 2017, 18:04

Hier Real en E sun , persoonlijk vind ik de real wel goed , verder geen andere referenties
reprap heeft nu wel kerstaanbiedingen zag ik .

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 23 dec 2017, 23:59

Ben eigenlijk te laat,
Ik had voor nu natuurlijk eigenlijk kerstboom groen in huis moeten hebben!
Twijfel nog ff verder,
Zal ik kijken of ik mijn andere filament kan vinden heb nog ergens rollen liggen.
(weet ff niet meer waar?) :oops:

VrGr Rob.

Ballegooijen
Contacteer:

Bericht door Ballegooijen » 24 dec 2017, 10:13

Ik gebruik nu filament van Reload (https://reload3d.nl/shop/) Het print prima maar ik heb nog niet kunnen vergelijken met ander filament.

Gdk3dfilamenten
Contacteer:

Bericht door Gdk3dfilamenten » 09 jan 2018, 16:03

Heeej allemaal,

Omdat ik een webshop in filament heb, en 10 printers gebruik voor printopdrachten/testen, heb ik wel de enige ervaring met leveranciers/filamenten.
Ik zal proberen mijn ervaringen te delen, en niet als promotie over te komen;)

In nederland zijn er slechts enkele leveranciers, deze verkopen onder label, zodat het lijkt alsof het bijvoorbeeld van een 123-inkt komt, maar eigenlijk allemaal in een paar fabrieken wordt gemaakt.

Om te kijken of filament van dezelfde fabrikant komt, kan je soms de technische eigenschappen vergelijken, als deze dan 100% overeenkomen (dus precies ook 2236 Mpa treksterkte) dan heb je grote kans dat het van dezelfde fabrikant komt.

Ik heb al bedrijven gezien die hetzelfde materiaal verkopen voor 19,95 en voor 53,23/kg , dus laat je niet voor de gek houden! Hoge prijs betekend iig niet altijd hoge kwaliteit.

Daarnaast heb je natuurlijk nog de chinese leveranciers (esun een bekende). Deze zijn vaak nog niet eens van veel slechtere kwaliteit, echter is de consistensie wel veel lager. de ene batch is anders dan de andere (eigenhandig bij meerdere leveranciers meegemaakt).

De kleur van een filament kan wel een klein beetje invloed hebben op de eigenschappen van het filament, maar om eerlijk te zeggen, heb ik zelf na 25+ kleuren regelmatig van 1 materiaal te printen dit niet duidelijk waargenomen. Vaak is een iets verstopte of juist uitgesleten nozzle nog meer bepalender dan de kleur.

Filamenten van andere leveranciers printen bij andere settings, dit wil dus zeggen dat als filament X bij temperatuur 200 goed print, dat filament Y dat niet goed print bij 200 gelijk niet goed is, wellicht print het wel veel beter dan X bij 210.
Dit komt omdat ze andere modifiers toevoegen aan het materiaal. Let daarnaast ook op dat bij verschillende instellingen verschillende temperaturen nodig zijn. Zo print ik fijn( 0.25mm nozzle en 0.06mm laagdikte) op 190 graden, en grof (2.0mm nozzle 0.8mm laagdikte) rond 245.

Ook zit er tussen printers (zelfs van duurdere segment thuis printers rond 4000,-) verschillen tussen zelfde type printers uit zelfde batch, waar tot wel 15 graden in verschil kan zitten in nozzle temperatuur, gemeten door geeikte sensors, let er dus op dat iedereen zijn situatie Uniek is! (ook kan printen bij een enkelglas raam of een tochende deur al een groot verschil uitmaken.

Vaak zijn filamenten welke goedkoper geproduceerd worden puurder, ofwel meer pure PLA en minder modifiers/toevoegingen. Hierdoor worden de printeigenschappen minder geboost. Zo blijft het smeltraject redelijk klant, is de hechting aan zichzelf niet optimaal, of heeft het veel krimp waardoor het veel warped. Indien je echter hiermee goed kan printen, en de exacte technische eigenschappen niet nodig zijn voorjouw objecten, kan dit weleens een hele goede keus zijn.

Mocht iemand nog meer speciefieke vragen hebben over filamenten/ eigenschappn etc, help ik daar graag bij,

Hopelijk hebben jullie wat aan mijn ervaring:)

Groetjes, Ewoud

http://www.goedkope3dFilamenten.nl

Plaats reactie