Aanvoer filament

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Plaats reactie
Ballegooijen
Contacteer:

Aanvoer filament

Bericht door Ballegooijen » 06 dec 2017, 22:23

Hallo, ik heb steeds problemen met de aanvoer van filament. Ik heb een Bowden er op zitten. Tot nog toe gaat het opbouwen van de lagen prima tot een hoogte van ongeveer 1 cm. Als ik dan weer eens boven kom staat hij in de lucht te printen zonder dat er filament uitkomt. Ik heb al van alles nagekeken, zoals verstopping extruder, lengte instelling filament, aandrukrol strakker en losser geprobeerd, maar het blijft knudde.
Nu vroeg ik mij af of de invoer wel aan de juiste kant zit (het filament gaat aan de kant van de rode hendel er in) en of dit wel een betrouwbaar onderdeel in, of zijn er wellicht betere opties?

kaphaak
Contacteer:

Re: Aanvoer filament

Bericht door kaphaak » 06 dec 2017, 22:37

Ik durf dat niet helemaal te zeggen maar ik heb wel een soort gelijke ervaring die uiteindelijk een hele simpele oorzaak had.
Op de nozzle zit bij mijn renkforce een teflon buisje en in dat teflon buisje zag ik steeds een beetje een blauwe waas. Ik printte op dat moment met blauw filament. Na de derde vastloper (lees printen in de lucht) ben ik toch maar eens gaan nakijken waar die blauwe waas vandaan kwam. En wat blijkt..... in de teflon buis zat een stukje filament met in het midden een gaatje waardoor hij een behoorlijke tijd keurig de nagenoeg vloeibare PLA drukte totdat het teveel werd en dan liep de nozzle vast. Met een nieuw stukje filament heb ik dat stukje dat in de buis zat met het gaatje erin uit de teflonbuis geduwd en ziedaar het probleem was opgelost.

Kortom het kan zijn dat de doorvoer niet goed is, de nozzle vuil is of evt. de teflonbuis vervuild is, in elk geval zijn dat de meest voorkomende zaken. Als de doorvoer niet goed is zou het duidden op slippen van het filament en dat zou je evt. ook nog kunnen zien aan het laatste stukje filament op de rol als deze flinke tandwiel sporen heeft zou het dus ook dat slippen kunnen zijn.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groet Ronald.

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 12 dec 2017, 19:25

Temperatuur en retraction kunnen misschien ook een probleem geven.
Met PLA zat ik rond de 215 geloof ik!
Ik heb een nieuwe SSD schijf in mijn PC dus er staat geen Cura meer op!
Ik moet even kijken wat ik er op wil/ga zetten.
Maar even terug!
Als ik scherpe puntjes moest printen de laatste tijd dan ging het mis!
En dat kwam achter af misschien door de retraction.
Te veel terugtrekken van het filament is ook weer niet goed,
Dan trekt het filament veel te veel terug en kan dan ook temperatuur schommelingen
teweeg brengen en daardoor misschien vastlopen.
Dat retraction deed ie bij mij soms als een gek, ofwel veel te veel achter elkaar.
Het is altijd gokken maar misschien daardoor……
Filament kan misschien ook rommel zijn?
Ik heb nu een zwart grijs achtige filament maar mijn rode en witte deden het beter!
Paars deed het bij mij ook niet zo goed.
MAAR!!! Wie weet licht het allemaal aan mij! Want zeg nou wie ben ik nu helemaal! ;-)

VrGr Rob.

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 13 dec 2017, 16:53

Plaats reactie