Afmetingen en toleranties

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Henk B
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 sep 2016, 07:44
Locatie: Toulon sur Arroux, Frankrijk
Contacteer:

Re: Afmetingen en toleranties

Bericht door Henk B » 08 feb 2017, 19:58

Dat had ik ook al, alles gesloten en alleen de compilatie/upload.
Maar blijf een foutmelding krijgen.Melding is 6 keer/
avrdude: stk500v2_recieveMessage(): timeout
en dan nog 1 maal:
getsync():timeout communicating with processor.

ZHes13
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 okt 2018, 20:28
Contacteer:

Re: Afmetingen en toleranties

Bericht door ZHes13 » 23 okt 2018, 20:35

Hi all,

Ik ben op dit moment bezig met het maken van een 3D print voor mijn studie. Ik ben er achter gekomen dat er een maatafwijking onttaat. Nou lees ik overal dat dit niet schokkend is, vooral als je grotere 3D prints maakt. Nu vraag ik mij wel af, wat de oorzaak van een meetafwijking is. Het plaatje is 24x80x3 mm.

Hoop dat jullie mij kunnen helpen

groetjes

kaphaak
Berichten: 374
Lid geworden op: 18 sep 2017, 22:27
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Afmetingen en toleranties

Bericht door kaphaak » 23 okt 2018, 21:06

Het extruden van plastic is helaas geen exacte zaak. De vloeibaarheid van het filament veroorzaakt dat bij het neerleggen van de lijn er altijd wat uitwijk naar de zijkanten is voordat het plastic voldoende is afgekoeld. Hierdoor kan bijvoorbeeld de buitenmaat iets toenemen. Ik hou zelf altijd een tolerantie aan van 0.1 mm dus als ik iets moet printen met bv een diameter van 5 cm en het moet in een ander object passen zal ik bijvoorbeeld ervoor kiezen om de diameter van het object 4.9 cm te maken of soms zelfs wel 4.8 cm omdat je nu eenmaal twee zijkanten hebt.


Een stukje van dit verhaal is terug te vinden de volgende afbeelding. Het stelt voor de de afstand van het printbed van de nozzle. Hoe verder er vanaf, linkse afbeelding hoe beter de tolerantie echter in dat geval zal het vastzitten aan het printbed belabberd zijn. Om hem beter te laten hechten moet je nozzle dus dichter tegen het bed aan en dus wordt het filament wat meer op het printbed gedrukt waardoor je d rechter twee afbeeldingen krijgt maar de ultieme zuiverheid dus afneemt.

Poeh ik hoop dat het te snappen is.

Afbeelding

Groet Ronald.
Originele Prusa i3 MK3 kit

hardy
Berichten: 58
Lid geworden op: 27 jun 2017, 11:49
Contacteer:

Re: Afmetingen en toleranties

Bericht door hardy » 23 okt 2018, 23:13

Erik schreef:
16 jan 2017, 08:59
Ik ben nieuw op dit forum, bij 3D printen eigenlijk ook. Ik heb mij een i3 prusa clone aangeschaft met de bedoeling om iets te kunnen maken, monteren en afregelen. Ik had mij als doel gesteld om een robotarm samen te stellen. De stappenmotoren en sturingen heb ik nog liggen van vroeger. Ik val eigenlijk terug op zaken die ik vroeger (ben nu gepensioneerd) gemaakt heb en enige ervaring mee heb.
Dat 3D printen is voor mij wel een tegenvaller... op zich werkt alles naar behoren, maar...
Als je zoals ik iets wil maken dat moet dienen en moet samenwerken met andere stukken, dan loop je eigenlijk tegen een muur aan ...
Er zijn de gekende problemen ivm hechting, maar die zijn relatief goed oplosbaar.
Afmetingen aanhouden, of binnen bepaalde toleranties houden dat is echter een ander paar mouwen en het ergste is dat er geen regelmaat in zit. Zo vallen boringen (gaten) over het algemeen te klein uit, terwijl buiten afmetingen en afstanden tss boringen over het algemeen te groot uitvallen. Zo krijg ik op een stuk van 180 x 105 mm makkelijk afwijkingen tot 2 mm! Het is natuurlijk zo dat hoe groter de stukken worden hoe groter de afwijkingen worden. Ik moet zeggen dat mijn 3D printervaring een koude douche is geworden. Ik zou al tevreden zijn met een nauwkeurigheid van 0,5 mm maar zelfs dat blijkt niet haalbaar op grotere stukken.
Zijn mijn verwachtingen te hoog of ken ik er gewoon niks van... wat zijn de normale maatafwijkingen die jullie tegenkomen ?
Ik heb geëxperimenteerd met ABS en NYLON en in beide gevallen hetzelfde moeten ervaren.
Verder gebruik gemaakt van Cura,slic3r en nu werk ik met simplify3D, deze laatste heeft o.a.het voordeel dat je makkelijker kan ingrijpen bij de verschaling in de verschillende richtingen.
2mm is inderdaad veel te veel, ik heb net een kastje geprint van 100x83x50, de afwijking is niet meer dan 0.2 mm in alle richtingen, en van het deksel hiervoor heb ik de invallende rand een 0.1mm offset gegeven en dat past dan precies, gewoon opnieuw goed callibreren en in iedergeval zorgen dat de x/y riemen goed gespannen staan, ronde gaten geef ik ook meestal 0.1 of 0.2 offset nagelang de grote, en dat is dan ook meestal wel goed, het blijft natuurlijk wel gesmolten plastic waar je mee bezig bent,je mag dit dan ook niet helemaal gaan vergelijken met b.v. cnc frezen, maar ik ben zelf eigenlijk niet on tevreden over de precisie, ABS en Nylon krimt natuurlijk wel iets meer, een alternatief voor ABS is misschien PETG, werkt i.i.g. veel prettiger en krimt veel minder.

Gr.Hardy

Relicaddict
Berichten: 208
Lid geworden op: 31 mar 2018, 11:13
Contacteer:

Re: Afmetingen en toleranties

Bericht door Relicaddict » 26 okt 2018, 12:09

Met het printen van onderdelen kwam ik er hier ook achter dat het niet paste. Altijd gaatjes naboren enz omdat ik geen rekening hield met krimp bij afkoelen. Pla print ik nu 5% groter en dat heeft hier het probleen opgelost.
Gr, Ton.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast