Afmetingen en toleranties

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Erik
Contacteer:

Afmetingen en toleranties

Bericht door Erik » 16 jan 2017, 08:59

Ik ben nieuw op dit forum, bij 3D printen eigenlijk ook. Ik heb mij een i3 prusa clone aangeschaft met de bedoeling om iets te kunnen maken, monteren en afregelen. Ik had mij als doel gesteld om een robotarm samen te stellen. De stappenmotoren en sturingen heb ik nog liggen van vroeger. Ik val eigenlijk terug op zaken die ik vroeger (ben nu gepensioneerd) gemaakt heb en enige ervaring mee heb.
Dat 3D printen is voor mij wel een tegenvaller... op zich werkt alles naar behoren, maar...
Als je zoals ik iets wil maken dat moet dienen en moet samenwerken met andere stukken, dan loop je eigenlijk tegen een muur aan ...
Er zijn de gekende problemen ivm hechting, maar die zijn relatief goed oplosbaar.
Afmetingen aanhouden, of binnen bepaalde toleranties houden dat is echter een ander paar mouwen en het ergste is dat er geen regelmaat in zit. Zo vallen boringen (gaten) over het algemeen te klein uit, terwijl buiten afmetingen en afstanden tss boringen over het algemeen te groot uitvallen. Zo krijg ik op een stuk van 180 x 105 mm makkelijk afwijkingen tot 2 mm! Het is natuurlijk zo dat hoe groter de stukken worden hoe groter de afwijkingen worden. Ik moet zeggen dat mijn 3D printervaring een koude douche is geworden. Ik zou al tevreden zijn met een nauwkeurigheid van 0,5 mm maar zelfs dat blijkt niet haalbaar op grotere stukken.
Zijn mijn verwachtingen te hoog of ken ik er gewoon niks van... wat zijn de normale maatafwijkingen die jullie tegenkomen ?
Ik heb geëxperimenteerd met ABS en NYLON en in beide gevallen hetzelfde moeten ervaren.
Verder gebruik gemaakt van Cura,slic3r en nu werk ik met simplify3D, deze laatste heeft o.a.het voordeel dat je makkelijker kan ingrijpen bij de verschaling in de verschillende richtingen.

Henk B
Contacteer:

Re: Afmetingen en toleranties

Bericht door Henk B » 26 jan 2017, 19:50

Ook ik heb dat er maatafwijkingen zijn tussen de tekening en de print.
Op een lengte van 135 bedraagt het 2 mm.
Het is natuurlijk op te lossen door het object te schalen in Cura, maar dat zal niet de bedoeling zijn
Weet iemand waar deze fout kan zitten?

by ctrl design
Contacteer:

Bericht door by ctrl design » 27 jan 2017, 09:23

2mm is te veel.

het is wel zo dat abs meer werking heeft dan pla maar dan nog. Print hier op een opiliones en ik heb hier bij normale instellingen verwaarloosbare afwijking.

Als test kan je een print maken van 10x10 cm en 20x20 cm. daar mag geen afwijking inzitten.
is dat wel zo dan moet je de firmware in. Je assen leggen dan te veel of te weinig afstand af. op youtube staan hier heel goede uitleggen over hoe dit juist in te stellen. Je hebt waarschijnlijk dan ook last van het feit dat er te veel of te weinig filament wordt doorgevoerd?

succes Maarten

by ctrl design
Contacteer:

Bericht door by ctrl design » 27 jan 2017, 09:29

https://www.youtube.com/watch?v=3gwWVFtdg-4&t=1s

is een van de filmpjes van thomas sanladerer. Hij heeft er vele met duidelijke uitleg.

Erik
Contacteer:

Bericht door Erik » 29 jan 2017, 10:23

Alvast bedankt voor de reacties.
Aan die filmpjes, daar heb ik inderdaad wat aan, vooral veel studiewerk om de zaak op orde te krijgen, maar ik weet nu tenminste in welke richting ik moet zoeken... dus een hele stap vooruit! :D

Henk B
Contacteer:

Bericht door Henk B » 05 feb 2017, 16:28

Aan de hand van het filmpje bezig geweest om de configuratiefile te begrijpen maar.....
UPloaden wil de printer niet.
Ik heb verbinding, kan via de seriele monitor uitlezen, maar niet uploaden, maar eens even verder zoeken maar heeft iemand een idee?
Het werkt allemaal goed als ik de cura file maak als het object opgeschaald is naar 102%
En alle Uno's die ik voor de modelbaan gebruik kan ik mee communiceren maar niet met het moederboard van de printer.
Een raadsel

Patrisio
Contacteer:

Bericht door Patrisio » 06 feb 2017, 20:58

Henk B schreef:Aan de hand van het filmpje bezig geweest om de configuratiefile te begrijpen maar.....
UPloaden wil de printer niet.
Ik heb verbinding, kan via de seriele monitor uitlezen, maar niet uploaden, maar eens even verder zoeken maar heeft iemand een idee?
Het werkt allemaal goed als ik de cura file maak als het object opgeschaald is naar 102%
En alle Uno's die ik voor de modelbaan gebruik kan ik mee communiceren maar niet met het moederboard van de printer.
Een raadsel

Ik neem aan dat je arduino gebruikt om firmware aan te passen? Ik denk dat het handig is om even wat schermafdrukken te maken van de foutmeldingen die je krijgt. Wat gebeurd er als je alleen op verifiëren drukt?

Henk B
Contacteer:

Bericht door Henk B » 07 feb 2017, 16:03

Alleen compileren gaat vlekkeloos.
Maar bij het compileren komt de foutmelding.
Ik zal wel een paar afdrukken maken van de foutmelding!

Henk B
Contacteer:

Bericht door Henk B » 08 feb 2017, 15:07

Alles gaat wat compileren betreft goed.
Alleen kan ik niet uploaden via COM7 geeft hij aan.
De seriele monitor kan wel uitlezen vreemd genoeg

bthomas
Contacteer:

Bericht door bthomas » 08 feb 2017, 19:32

In principe kan er maar 1 applicatie tegelijkertijd de seriële poort gebruiken. Dus als er al een programma loopt dat de seriële poort open heeft, ook al doet het verder niets, dan kan het uploadprogramma niet uploaden. Remedie is dan natuurlijk om de andere programma's af te sluiten en het opnieuw te proberen. Helpt dit?

Plaats reactie