Printerbed ondergrond

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
TheoPrinter
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 dec 2016, 10:12
Contacteer:

Printerbed ondergrond

Bericht door TheoPrinter » 07 dec 2016, 10:26

Hallo,

Ik heb net een printer aangeschaft, maar ik heb wel echt een startersvraagje.

Wat gebruiken jullie als ondergrond bij het printen?
In de doos zaten 3 gele vellen maar die trokken helemaal krom bij het starten, ik heb de printer maar gelijk uitgezet.

Gr. Theo

timmie00
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 feb 2016, 18:22
Contacteer:

Re: Printerbed ondergrond

Bericht door timmie00 » 07 dec 2016, 12:04

mijn ervaring is om 3D lac te gebruiken dit is onder andere bij hestay.nl te bestellen.
Ook haarlak wordt veel gebruikt.
Kapton stickers en tape kan ik afraden

Henk B
Berichten: 56
Lid geworden op: 27 sep 2016, 07:44
Locatie: Toulon sur Arroux, Frankrijk
Contacteer:

Re: Printerbed ondergrond

Bericht door Henk B » 07 dec 2016, 13:26

Ik spuit de glasplaat in met haarlak.
Tot nu toe de beste methode, beter als de pritt stift, blauwe tape en het reinigen met spiritus van de glaplast voor elke print.
Ik print met PLA.

Patrisio
Berichten: 57
Lid geworden op: 01 jan 2016, 19:08
Contacteer:

Re: Printerbed ondergrond

Bericht door Patrisio » 07 dec 2016, 17:06

Ik print met PLA en blauwe tesa tape. Deze schuur lik licht op. ik heb een alu plaat waar het verwarmings element onder zit.

TieBie
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 nov 2016, 02:46
Contacteer:

Re: Printerbed ondergrond

Bericht door TieBie » 10 dec 2016, 00:11

Moest je die vellen niet plakken (als een stikker, dw.z. dat er een lijmlaag onder zit)?

Misschien beter om te vertellen welke printer je hebt gekocht, wat voor heatbed en welk materiaal (aluminium, glasplaat, etc.)

Ik ben ook pas bezig (i3 kloon) en sinds een paar weken kan ik PLA meestal zonder hulpmateriaal printen op de glasplaat. Voor grote stukken nog wel 'brim' (6-10mm) nodig, maar die is vaak makkelijk weg te snijden. Het scheelt in ieder geval een hoop schoonmaken.

Ik ben begonnen met 3M Display Mount (was het eerste bij de hand) en plakt bij 50-60 graden alles vast. Loshalen is wat ingewikkelder, maar als je heel zeker wilt zijn dat de printer niet losraakt is dit dé manier. Na een paar dagen alle lokale action's, Bazaar's en bouwmarkten van allerlei lijmsoorten ontdaan en bejaarde van haar haarlak afgeholpen....

De bevindingen (in volgorde van proberen):
1. 3M display mount (permanente lijm): Al is je printer zo ontregeld als de mijne, je print zit vast en vlak. Volgens mij maakt het niet eens veel uit of je een warm of koud heatbed gebruikt. Voor loshalen heb je per definitie een spatel of breekmesje nodig. Eenvoudig met aceton/wasbenzine de glsaplaat schoonmaken na enkele malen gebruik. Glasplaat buiten inspuiten want de nevel laat alles plakken met de nadruk op alles. Laat wel resten achter op model dus onderkant schoonmaken met wasbenzine. (p.s. spuitbus is vrij duur. Er is ook een verwijderbare versie te koop)
2. Prittstift. Resultaat is matig en vond het zeer lastig schoonmaken. Met aceton, alcohol of wasbenzine lukt het mij niet. afschrapen en glasplaat afsoppen. Ik had de neiging om er teveel op te smeren. Niet succesvol bij mij.
3. Haarlak: De moeite van het vertellen niet echt waard.
4. Lijmspray van de Action: Bijna identiek aan de 3M Display mount en de spray/nevel is ook nog eens fijner. Kon de spuitbussen zelf helaas niet vinden, de bus is 'tijdelijk' geleend). Voordeel: is véél goedkoper dan 3M.

Aan verfplakband en andere lijmen ben ik niet toegekomen omdat rechtstreeks op de glasplaat na een avondje testen ook prima ging. Je moet alleen de juiste temperatuur weten te vinden (bij mij tussen de 55-60 graden voor pla) waarop het materiaal net een beetje zacht en vervormbaar word en blijft zodat de eerste laag letterlijk plakt. Na elke print snel een doekje met glassex/alcohol/aceton eroverheen en je kan weer verder.

Er zijn nu kepton vellen in aantocht. Dat schijnt ook goed te werken.

Maar ik ben nog wel benieuwd wat die gele vellen zijn...

nickfysiek
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jan 2017, 12:10
Contacteer:

Re: Printerbed ondergrond

Bericht door nickfysiek » 28 feb 2017, 10:53

Ik kan lak beamen!
Maar zelf ben ik nu heel grote fan van buildtak.

Dit gecombineerd met heatbed is fanatastisch.
Wel zou ik ervoor zorgen dat de outline ook minstens 4mm hoogmaakt om hem zo makkelijk te kunnen verwijderen.

Henk B
Berichten: 56
Lid geworden op: 27 sep 2016, 07:44
Locatie: Toulon sur Arroux, Frankrijk
Contacteer:

Re: Printerbed ondergrond

Bericht door Henk B » 18 mar 2017, 09:59

Inmiddels heb ik de haarlak verlaten.
Reden was dat bij langere prints toch een lossing van het printbed plaatsvond in de hoeken.
En nu praat ik dan over een print van een modelspoorrijtuig schaal 1:160 van 150 mm lang, 17 mm breed, 13 mm hoog en wanden van 0,8 mm dik.
Inmiddels een rol kaptontape gekocht en daar print ik nu al twee maanden mee op de eerste aangebrachte laag en het gaat nog steeds uitstekend.
Maar ieder zijn eigen ervaringen bij zijn eigen toepassing.
Speur eens op aliexpress of Ebay naar materialen enexperimenteer.

3drob
Berichten: 1002
Lid geworden op: 22 mei 2013, 13:08
Contacteer:

Re: Printerbed ondergrond

Bericht door 3drob » 20 mar 2017, 23:21

voor kleine prints haarlak, op glas trouwens!
zal ook nog wel eens moeten gaan experimenteren voor als ik groter wil.
misschien prit stift of zo misschien :?:

VrGr Rob.

DennisK
Berichten: 73
Lid geworden op: 01 jan 2019, 23:28
Contacteer:

Re: Printerbed ondergrond

Bericht door DennisK » 28 jan 2019, 20:58

Sorry even een oude topic omhoog schoppen.

Mijn rode bus action haarlak is helaas leeg en verkopen ze niet meer.
Een andere variant geprobeerd maar helaas werkt die niet/nauwelijks.

Zonder haarlak blijft het helemaal niet zitten. Trekt krom... Ja helaas met PLA en bed op 50 graden.

Welk merk is al eens door iemand getest als geschikt voor ik straks een hele plank vol heb staan met haarlak bussen?

AH extra strong (plakt niet)
Plakt idd niet 😅

wim62
Moderator
Berichten: 249
Lid geworden op: 20 nov 2017, 14:07
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Printerbed ondergrond

Bericht door wim62 » 28 jan 2019, 21:08

Ik print op en spiegel van de action met een bedtemp van 60 graden , hebt geen haarlak nodig .
Anders moet je 3Dlac gebruiken .

gr Wim
Geheel omgebouwde Anet A6 met Tatara frame en quadcopters

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten