krimpende onderkant

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Plaats reactie
jeex
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 mei 2015, 12:42
Contacteer:

krimpende onderkant

Bericht door jeex » 30 mei 2015, 10:13

Dit is de helft van een bordspel. De andere helft is identiek. Prachtig printresultaat met de Ultimaker2.

Afbeelding

Maar tijdens het printen krimpt de onderzijde en met name in de hoeken, waardoor de onderkant net niet meer plat is. Ik denk dat dat door de verwarmde glasplaat komt waar het bord wel 8 uur lang op ligt.

Vraagjes: klopt mijn suggestie over de verwarmde onderplaat, of zijn er andere redenen voor de krimp. En: is het mogelijk om het gcode-script zo aan te passen, dat de verwarming na 5 of 10 mm uitgaat? Het object is dan toch te zwaar om te verplaatsen.

Alvast dank.

Jonnie
Berichten: 62
Lid geworden op: 26 mei 2013, 15:13
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Re: krimpende onderkant

Bericht door Jonnie » 30 mei 2015, 16:15

Hoi,

Heb je deze print in ABS gedaan? Dat heeft namelijk de neiging om op te krullen. Warping wordt dat ook wel genoemd.

Er zijn een paar technieken om dit te voorkomen zoals een brim rond je print. Iets doen voor een nog sterkere hechting

jeex
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 mei 2015, 12:42
Contacteer:

Re: krimpende onderkant

Bericht door jeex » 30 mei 2015, 17:25

PLA. Ik heb al begrepen dat ik een brim in Cura moet aanzwengelen. Dat ga ik nu eerst proberen. Elke tip is welkom.

heidjuh78
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jun 2015, 12:10
Contacteer:

Re: krimpende onderkant

Bericht door heidjuh78 » 01 jun 2015, 12:16

Hoi jeex,

Naast de brim, lijmstift op je printblad; zonder oplosmiddelen.

Sigma (verkrijgbaar bij de makro o.a.)

Afbeelding

Verwarmd bed werkt juist het warpen tegen, dus zeker niet uitzetten.

Succes.

Gr. Heidy

jeex
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 mei 2015, 12:42
Contacteer:

Re: krimpende onderkant

Bericht door jeex » 07 jun 2015, 21:43

Heb uiteindelijk een Pelikan Pelifix stift gekocht bij de Action. Kost geen drol en werkt perfect. Geen warping meer terwijl brim niet nodig is.

Na printen is deze met een natte doek te verwijderen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast