2 probleempjes met printen

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Plaats reactie
dhuijser
Contacteer:

2 probleempjes met printen

Bericht door dhuijser » 18 mei 2015, 22:57

Beste forum lezers,

Ik zit met 2 problemen en ik hoop het goed duidelijk te kunnen maken en dat iemand mij op weg kan helpen om dit op te lossen.
Mijn printer: Big Builder dual feed extruder

1. Ik print een cilinder vorm, maar de buitenkant is op sommige plaatsen vrij ruw. Over het algemeen is de buitenkant gewoon glad er zijn alleen hier en daar plaatsen waar te veel materiaal aanwezig is. Bij de start van de laag komt een "bobbel", zo krijg je dus dat je de start van elke laag aan de buitenkant kan zien.
Op andere plaatsen is er juist iets te weinig materiaal, waardoor het er heel erg slordig uit ziet en niet glad aanvoelt.

2. Als ik een kleurenmix wil printen, dan mengt hij de kleuren niet goed. Hij pakt óf de ene kleur óf de andere kleur, maar maakt er geen mix van. Daardoor ziet het er niet uit als 1 egale kleur, maar meer hele abrupte overgangen tussen de 2 basiskleuren.

Foto's te zien op url: http://www.3d-cd.com/pictures.php

Als iemand mij verder kan helpen, graag!

Met vriendelijke groet,

Dieder

Jean-Paul
Moderator
Contacteer:

Re: 2 probleempjes met printen

Bericht door Jean-Paul » 27 mei 2015, 22:24

Voor zover ik weet kan je geen kleuren mengen met ABS of PLA. Het resultaat dat je laat zien is een poging van je printer om het 3D bestand weer te geven terwijl de printer het alleen kan weergeven in of de ene, of de andere kleur. En dat geeft blijkbaar een soort van raster effect.

Er zijn al meer topics geopend over problemen met de resultaten en ongelijke randen in prints. Maar is de toevoer van het filament wel goed?

jeex
Contacteer:

Bericht door jeex » 28 mei 2015, 08:39

Het lijkt erop dat de printer constant moet wisselen tussen twee kleuren – mengen kan immers niet. Dan krijg je dus telkens een begin en eind van een pla-draad. Dat geeft op zichzelf al rafels.

Probeer eerst de vorm eens éénkleurig te printen en bekijk dan het resultaat. Dan zie je meteen of de oorzaak bij de tweekleurigheid ligt of bij slechte toevoer (overdaad) van filament, zoals Jean-paul opperde.

Jacqueline
Contacteer:

Bericht door Jacqueline » 30 mei 2015, 16:47

Hoi,
Ik heb zelf sinds kort dezelfde printer. Ik herken je probleem. Wat bij mij helpt is voorverwarmen (op 220) en dan tegelijk beide filamenten doordrukken. Ik heb ook gemerkt dat je goed op moet letten dat beide filamenten goed blijven doorlopen tijdens de print. Als één van de twee een beetje vastloopt dan pakt hij automatisch alleen de andere kleur en mengt niet meer.

Jean-Paul
Moderator
Contacteer:

Bericht door Jean-Paul » 30 mei 2015, 17:00

Excuses! Ik zie nu pas dat de Big Builder niet dualhead maar dualfeed is en wel kan mengen. Ik wist dus niet dat mengen met kunststoffen mogelijk is. De voorbeelden die ik kan vinden van Big Builder hebben wel verlopen maar als ze het voor elkaar krijgen om met vier kleuren te mengen en ook dat dit ook nog lokaal geprint kan worden dan heb je een erg mooie full color printer!
Laatst gewijzigd door Jean-Paul op 30 mei 2015, 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Jacqueline
Contacteer:

Bericht door Jacqueline » 30 mei 2015, 17:03

Een maandje geleden was ik daar om mijn printer op te halen en kreeg te horen dat ze zo'n printer aan het ontwikkelen zijn :D

dhuijser
Contacteer:

Bericht door dhuijser » 02 jun 2015, 20:52

Bedankt voor de reacties :).
Het printen gaat inmiddels al een stuk beter en de oppervlakte ziet er al zeer goed uit.
Het voorverwarmen op 220 in plaats van 210 is waarschijnlijk een goede tip en zal ik zo spoedig mogelijk uit proberen om de kleuren nog beter te kunnen mengen.
Ik zal op de website later nog een paar foto's toevoegen met hoe ver ik nu ben gekomen met verbeteren van de prints.

Plaats reactie