wie wil mij helpen met een 3d printer keuze?

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
marco
Contacteer:

wie wil mij helpen met een 3d printer keuze?

Bericht door marco » 20 apr 2015, 21:36

hallo allemaal,

Ik zal mij even voorstellen.
Ik ben Marco. Ik ben 19 jaar en ik ben sinds pas geïnteresseerd in 3d printen.
Aangezien ik zelf een 3d printer wil aanschaffen en er meer over wil leren heb ik mij hier op het forum aangemeld. En ik probeer mij zo veel mogelijk in te lezen over 3d printen.

Ik heb meteen al een vraag :D
Ik wil zelf dus een 3d printer aanschaffen.. nu ben ik uiteindelijk uitgekomen op de Prusa Mendel Iteration 3. Waarom? Nou ik dacht eerst aan de Prusa Mendel i2 Maar ik las dat deze een beetje heen en weer kan bewegen wat de uiteindelijke 3d print kan beschadigen. En aangezien de Prusa Mendel i3 ongeveer de zelfde prijs heeft zonder al te veel poespas dacht ik deze aan te gaan schaffen.

Nu was ik van plan deze printer aan te schaffen:
http://nl.aliexpress.com/item/2015-newe ... 52446.html

Heeft iemand ervaring met deze printer of heeft iemand een paar tips voor mij welke printer ik beter kan kopen? Ik ben best wel handig met zelfbouw projecten daarom wou ik ook voor een zelfbouw 3d printer gaan. en om laag in de kosten te blijven natuurlijk :P

Mvg. Marco

marco
Contacteer:

Re: wie wil mij helpen met een 3d printer keuze?

Bericht door marco » 20 apr 2015, 22:07

Dit soort vragen krijgen jullie vast vaker :) maar op dit moment moet ik nog een eerste stap zetten en die is naar mijn mening best moeilijk. :roll: Ik denk dat dat komt omdat er zoveel keus is en ik op dit moment even niet meer weet welke ik nu beter kan aanschaffen. Mijn budget ligt trouwens op ongeveer 400euro. Dit omdat ik eerst nog niet gelijk honderden euro's wil gaan uitgeven in een project waar ik nog geen ervaring mee heb opgedaan.

Ik wil de printer voor in huis gaan gebruiken. Maar als ik iets anders wil printen zoals iets voor de hobby dan kan dit toch ook gewoon? ik kan toch gewoon alles downloaden in Sketch Up en vervolgens via de 3d printer uitprinten? of zie ik dit verkeerd?

Mvg. Marco :)

Jonnie
Contacteer:

Bericht door Jonnie » 01 mei 2015, 14:38

Beste Marco,

Welkom in de wereld van het 3D printen :D

De Prusa i3 is denk ik een prima keuze om mee te beginnen.
Over zowel de i2 als de i3 zijn wel wat negatieve ervaringen te vinden en ook veel dingen die gebruikers hebben angepast om ze te verbeteren. De i3 zoals je die nu ziet is niet meer helemaal dezelfde i3 als toen hij uit kwam.

De printer van Aliexpress vind ik er erg netjes uit zien. Hou er wel rekening mee dat de douane hem kan onderscheppen en je er nog B.T.W. over moet betalen.

Er staan heel veel printbare objecten op sites als www.thingiverse.org, maar als je een tekenprogramma hebt dat tekeningen kan opslaan als stl bestand, kun je die ook printen ja.

marco
Contacteer:

Bericht door marco » 03 mei 2015, 20:33

bedankt voor je reactie Jonnie

Ik heb een prusa mendel i3 aangeschaft met een dubbele print kop. Deze verwacht ik tussen 28mei en 11juni. Ik heb hem besteld via ebay en moet uit China komen dus vandaar de lange verzendtijd.

Maar ik laat het je weten als hij binnen is. Kan niet wachten :D

Mvg. Marco

Jonnie
Contacteer:

Bericht door Jonnie » 03 mei 2015, 21:17

Leuk!

Over het algemeen is er niets mis met Chinese producten. Mocht er een keer iets mis gaan (kapot gaan), stuur even een pb en dan kan ik je denk ik wel verder helpen. Ik heb een webshop in 3d printer filament en onderdelen, zelf een Prusa i3 gebouwd en ben ook actief op een forum voor zelfbouwers van 3d printers. Inmiddels weet ik er wel wat vanaf.

Het is natuurlijk ook gewoon leuk om hier een berichtje te lezen met goede ervaringen over een verkoper/printer en mooie plaatjes van je prints te zien ;)

marco
Contacteer:

Bericht door marco » 03 mei 2015, 22:17

Oww mooi dat je een eigen website hebt. Kan je de link naar mij toesturen via pb of hieronder neer zetten. Ben wel benieuwd. Dus als ik vragen heb weet ik je te vinden :D :lol:

Kijk laatste tijd veel op youtube. Zo zag ik vele upgrades die je zelf kan printen en toepassen bij je eigen prusa mendel i3. Maar eerst maar is even in elkaar zetten voor we de boel gaan verbouwen. :lol:

Ben ook benieuwd of het printbed heel overkomt. Las al dat deze wel stuk willen gaan met verzending

Mvg. Marco

Jonnie
Contacteer:

Bericht door Jonnie » 08 mei 2015, 00:03

Natuurlijk maak ik graag reclame voor m'n webshop ;)

http://www.filamentenmeer.nl is de website.

Een groter aanbod in kleuren en filament zal je niet snel vinden en ook onderdelen voor printers staan erop. Ook worden er (on)regelmatig nieuwe producten toegevoegd.

Met het printbed ligt het er erg aan hoe het verpakt is en van welk materiaal het is.
Standaard is toch wel een MK2 a of b) heated bed. Dit is een PCB plaatje en ondanks dat dat breekbaar is, komen die eigenlijk altijd netjes heel over. Daarop gebruiken de meeste mensen een glasplaatje om daadwerkelijk op te printen. Als dat niet heel over komt, kun je hier altijd nog iets kopen. IKEA had de ideale hiervoor, maar helaas verkopen die ze in Nederland niet meer (Sorli spiegels)

marco
Contacteer:

Bericht door marco » 09 mei 2015, 19:15

Mooie site heb je daar!!

Als me printer binnen is zal ik zeker even wat bestellen. Denk dat het eerst een tryout pack word. Heb je mooi voormekaar. Die tryout pack vind ik wel leuke aanrader voor als je net start.

Kreeg gister nog even een berichtje van DHL, moest maar even douane geld betalen van €68,-
Dacht naja toemaar, want wil hem graag binnen hebben haha. Maargoed, kan niet wachten tot hij binnen is. Stond op ebay dat het een maand kon duren maar in alle feedbacks stond dat de verzending zeer snel was, en kreeg gister berichtje binnen dat hij volgendeweek binnen komt, dus we zullen zien :mrgreen:

En een glasplaatje op het heated bed bedoel je?
Mvg. Marco

Jonnie
Contacteer:

Bericht door Jonnie » 11 mei 2015, 20:38

Dank je :)

Tryout packs zijn ook echt bedoeld voor mensen die wat filamenten willen proberen of die nieuwsgierig zijn naar de kleur.

Ja een glasplaat op het heated bed bedoel ik.Met welk materiaal wil je gaan printen?

Timmy
Contacteer:

Bericht door Timmy » 13 mei 2015, 17:14

Hey Marco,

Zou je kunnen vertellen hoe het met je bestelde printer is afgelopen?
Ben er erg nieuwsgierig naar, omdat ik zelf ook een printer wil gaan aanschaffen.

Plaats reactie