printen van fotorealistisch 3d stadsmodel

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
3dprintercafe
Contacteer:

printen van fotorealistisch 3d stadsmodel

Bericht door 3dprintercafe » 17 feb 2014, 22:42

Heeft er iemand ervaring met het printen van een maquette achtig product uit een 3d foto model?

Het fotomodel is via tie points opgebouwd uit systematisch ingewonnen luchtbeelden. Een (beta)versie van het model kan worden gevonden via deze link:
http://viewer.slagboomenpeeters.com/?dataset=Amersfoort

Het is de bedoeling een klein deel (paar huizen) te printen om te kijken of het resultaat bruikbaar is voor presentatie doeleinden. Iedere input is welkom!

Admin
Site Admin
Contacteer:

Re: printen van fotorealistisch 3d stadsmodel

Bericht door Admin » 17 feb 2014, 23:27

Misschien dat dit je op weg helpt: http://www.amphioxus.org/content/conque ... nd-meshlab

Deze link komt van een youtube video. Ik weet niet of jij er iets mee kan maar het is een uitgebreide tutorial over het gebruik van MatLab en MeshLab.

3dprintercafe
Contacteer:

Bericht door 3dprintercafe » 19 feb 2014, 06:32

Thanks. Interessant artikel..!

Er staat o.a.
This incredibly high resolution made the map look incredibly beautiful in GIS software, but it also presented a substantial problem for me. In order to create anything printable, I had to drastically down-sample the data points.
Ik had juist gedacht dat een 3dprinter meer data points nodig zou hebben om een verfijnd model te printen.

Ik ga eens kijken of ik een kleine set klaar kan zetten en dan eens op zoek - wellicht via dit forum - om iemand met een geschikte printer te vinden.

Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin » 19 feb 2014, 10:05

Geen probleem! Ik denk dat een full color zandsteen printer het mooiste resultaat geeft. Of heb je geen kleur van de scan?

Ik weet dat Kim van 3Dimenz prints (en modellen) op aanvraag maakt. En kunstenaar Eric van Straaten doet ook veel met zandsteen prints en biedt sinds kort begeleiding aan voor het verwerken van 3D ontwerpen.

Kim - 3Dimenz
Contacteer:

Bericht door Kim - 3Dimenz » 19 feb 2014, 12:07

Gaaf project! Ziet er echt ontzettend mooi uit. Hoe maken jullie de luchtbeelden? Bepaalde gebouwen zijn een stuk lastiger dan andere zo te zien. Of komt dat door kleine bewegingen bij het maken van de foto?

Wij kunnen het model in kleur of zonder kleur printen ja. Kleur kan wellicht, als er iets minder details zijn, de herkenbaarheid vergroten. Daarentegen is kleur misschien ook het lastigste om juist in het model te krijgen?

Als we kunnen helpen met iets testen of inladen, dan doen we dat graag.

3dprintercafe
Contacteer:

Bericht door 3dprintercafe » 20 feb 2014, 07:46

Die beelden worden met een obliek camera systeem gemaakt en daarna tot 3d model verwerkt.

In welke format(s) kan het worden aangeleverd om te printen?

Kim - 3Dimenz
Contacteer:

Bericht door Kim - 3Dimenz » 20 feb 2014, 10:03

Echt super gaaf.

Zonder kleur .STL. Met kleur .WRL, .FBX of .PLY (maar dan wel kleur selecteren).
Als je een ander format hebt, kan ik ook wel kijken of we het kunnen omzetten.

3dprintercafe
Contacteer:

Bericht door 3dprintercafe » 24 mar 2014, 00:46

Sorry voor de vertraging en dank voor de antwoorden!
Ik heb de vraag uitgezet bij de software leverancier dus ik hoop het binnenkort te laten weten welke formats ze kunnen uitleveren.

3dprintercafe
Contacteer:

Bericht door 3dprintercafe » 01 apr 2014, 23:41

Het antwoord dat ik krijg van de software leverancier is dat het niet kan.
Wel zijn er mogelijkheden om van een OBJ met een Autodesk fbx converter de gewenste formaten te krijgen. Pff.. termen waarmee ik weinig kan. Ik heb hier weinig kaas van gegeten maar zal er verder induiken.

Plaats reactie