advies nodig over 3d printen

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Plaats reactie
jimmy mill
Contacteer:

advies nodig over 3d printen

Bericht door jimmy mill » 12 jun 2019, 19:55

hallo allemaal
ik ben jimmy milleville en ik zou graag een beetje advies willen over welke 3d printer ik moet kopen.
ik zal starten met een kleine zaak waarvoor ik 3d geprinte stukken nodig heb, de ontwerpen zelf zijn niet complex en niet groot max 15cm op 15cm. ik heb namelijk zelf een beetje opgezocht en ik botste op de creality cr 20 pro, ik zou gaan voor de pro want ik heb geen ervaring in 3d printen en met het auto lvl bed zou het denk ik gemakkelijker zijn om in te stellen. ik zou graag in die prijs klasse blijven (480€+-) en geen te complexe montage of instelling.
is deze printer een goeie keuze of raden jullie mij een ander model aan ?

aja het moet kunnen abs printen en nylon.

Rob52
Contacteer:

Re: advies nodig over 3d printen

Bericht door Rob52 » 12 jun 2019, 20:51

Ik zou me eerst wat meer in de materie/theorie van het 3D printen verdiepen. Met alleen het aanschaffen van de printer ben je er niet. Hoe goed de printer ook is, je zult toch tegen zaken aanlopen die niet gaan zoals je had gedacht of gewild. Het is niet voor niets dat de meesten met PLA of PetG printen. Juist ABS en Nylon vragen meer feeling met alle details die bij het 3D printen komen kijken betreffende instellingen en printomgeving. Vooral deze 2 materialen zijn ook nog eens erg gevoelig voor vocht met de nodige problemen die dat oplevert. Los van de extra aandacht die er al voor nodig is. Verwacht niet dat je je ontwerpen in ABS en Nylon zo out of the box gaat printen. Wil niet zeggen dat het niet kan, maar als je er totaal geen ervaring mee hebt dan verwacht ik je hier snel terug met een grote reeks van vragen.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

wim62
Moderator
Contacteer:

Bericht door wim62 » 12 jun 2019, 21:21

Google eens op, abs en nylon printen met een creality cr 20 pro ,
Dan kom je meer te weten .

Gr Wim
Geheel omgebouwde Anet A6 met Tatara frame en quadcopters

SnelleD
Contacteer:

Bericht door SnelleD » 13 jun 2019, 10:26

Ik heb een creality cr 20 pro en ben er zeer tevreden van het toestel doet wat hij moet doen en dat is mooie prints afleveren.
Paar vijzen vastzetten en men kan printen (starten met PLA zit een staal bij).
Het automatische kalibreren is geen wondermiddel maar is handig.

Maar sluit mij aan bij Rob52 het is een leerproces waar in het begin tijd inkruipt ongeacht welke printer.

PETG en PLA geen problemen mee.

ABS heb ik al geprint en dat gaat goed vanuit de kant van de printer, natuurlijk zijn er omgevingsfactoren waar men rekening mee moet houden.
Nylon heb ik hier liggen maar nog niet mee geprint omdat dit materiaal dan weer speciale vereisten vraagt (drogen) en ik het nog niet nodig heb.

Kortom met vallen en opstaan proberen en leren.
Creality CR - 10S Pro en DIY Prusa I3

Plaats reactie