Advies over de aanschaf Anet A6

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Mhhtimmer
Contacteer:

Advies over de aanschaf Anet A6

Bericht door Mhhtimmer » 11 feb 2019, 10:34

Dag mede 3d-leden,

Allereerst zal ik gelijk even gebruik maken van deze mogenlijkheid om mezelf voor te stellen 8-)
Mijn naam is Mark, ben 30 jaar en kom uit het altijd winderige IJmuiden.

Enige maanden geleden is mijn interesse voor het 3d printen toch enigzins gegroeid, dat ik overweeg een 3d-printer te kopen.

Nu viel mijn oog op de (zoals meerdere leden volgenst mij) op: Anet A6.
Vooral omdat het me een mooie uitdaging lijkt om hem überhaupt zelf te bouwen, en zelf te voorzien van de mogenlijk upgrades.

Veel gelezen afgelopen maanden, welke updates er toch wel vrij noodzakelijk zijn om veilig te kunnen printen.
Kan ik met enige zekerheid zeggen dat ik met onderstaande aanpassingen vrij veilig kan printen?

Anet A6
  • Power supply 30 amp
  • Power switch
  • 2x Mosfet (extruder en glassbed)
  • Solderen van glassbed aansluitingen
  • Drylin droge glijlagers
  • Marlin flashen (tips graag)

Uiteraard zal de printer alleen bij aanwezigheid van iemand in huis draaien.

Hoor graag wat jullie vinden, denken en bedenken. Greetz.

Robbel2005
Contacteer:

Re: Advies over de aanschaf Anet A6

Bericht door Robbel2005 » 11 feb 2019, 11:10

Mhhtimmer schreef:
11 feb 2019, 10:34
  • Power supply 30 amp
  • Power switch
  • 2x Mosfet (extruder en glassbed)
  • Solderen van glassbed aansluitingen
  • Drylin droge glijlagers
  • Marlin flashen (tips graag)
*30 A power supply heb ik klaarliggen, maar werk nog steeds met de originele momenteel. Je leest bij de ene dat ze binnen paar dagen de geest geeft, de andere doet er lang mee...
*Power switch met zekering is zeker nuttig
*Mosfet is in feite alleen voor hotbed nodig. Je leest verhalen dat ze voor hotend meer kwaad dan goed doen.
*Als je een wat nieuwere uitvoering hebt, zijn de draden voor hotbed ontdubbelt voor pos. en neg. en zit er silcione in de stekker om loskomen tegen te gaan. Solderen lijkt me niet nodig. Je kan als je toch maar 2 voedingsdraden ipv 4 hebt makkelijk een ontdubbelde kabel bijbestellen.
*Igus bussen ben ik voorstander van voor de X en Y assen.Voor Z kan je ze voor zelfde grootte volgens mij niet vinden, wel zelf printen.
*Marlin is voor mij een must, alleen al voor de thermische beveiliging die je kan inschakelen, voor mogelijkheid autolevel, babystepping, linear advance etc....

Buiten deze dingen voor veilgheid (buiten de igus lagers dan) zijn er nog andere dingen nodig om tot goede prints te komen.
Zeker doen: Spanners voor X en Z belts, braces voor voorzijde alsook voor in het midden van het frame en betere Y-motorbevestiging, .
Als je immers je riemen gaat spannen, zie je zo het voorfront meebuigen.
De belts vervangen door fiber gate belts, zonder staal zoals in de bijgeleverde.
Wat een zwak punt is , is het frame zelf. Uit Acryl, en zeker zonder de braces toch buigzaam.
Ik ben nu bezig aan een tatara frame uit 4 mm staal voor de Anet A6

Dan heb je nog het punt van de direct drive extruder. Het is geen pretje om van filament te veraderen met de originele A6.
De ene keer lukt het, de andere keer kan je de boel openschroeven om de verstopping eruit te krijgen.
Je kan dan zoals ik nr een bowden setup gaan met een 3DV6, wat een verademing is.

Daarom zou ik met wat ik nu weet een Creality ender 3 bv kopen, met een aluminium frame, voor ongeveer de prijs van de Anet.

Maar ik heb wel erg veel geleerd over 3d printers met mijn Anet A6, en ik zal hem houden en ombouwen met het Tatara frame .
Aan jou de keuze....
3D-Printer ***Anet A6*** - firmware Marlin 1.1.9/Tatara frame/3DV6
We try to make 3D-
░░░░░█
░░░░▄█▄░░╔╗╔╗╔╗─╦╔╗
░░░▄█▀█▄░╠╝╠╣╠╩╗║╚╗
░░▄█▄▄▄█▄╚═╩╩╩─╩╩╚╝
▄██▀░░░▀██▄

Mhhtimmer
Contacteer:

Bericht door Mhhtimmer » 11 feb 2019, 11:28

Daarom zou ik met wat ik nu weet een Creality ender 3 bv kopen, met een aluminium frame, voor ongeveer de prijs van de Anet.
Robbel2005, Thnx voor je antwoord,

Waarom gaat je voorkeur uit naar de Creality?
Heeft deze niet de voorgenoemde upgrades nodig?
Greetz.

Robbel2005
Contacteer:

Bericht door Robbel2005 » 11 feb 2019, 11:56

Geen bepaalde voorkeur, maar omdat die een chassis uit aluminium heeft uit fabriek.
Krijgt trouwens doorgaans goede reviews. Er bestaat ook een hele community rond deze printer, zoals bij de Anet. Er zijn ook al tal van verbeteringen te vinden op thingiverse moest je graag knutselen!
Afbeelding
We try to make 3D-
░░░░░█
░░░░▄█▄░░╔╗╔╗╔╗─╦╔╗
░░░▄█▀█▄░╠╝╠╣╠╩╗║╚╗
░░▄█▄▄▄█▄╚═╩╩╩─╩╩╚╝
▄██▀░░░▀██▄

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 11 feb 2019, 12:43

Ik heb de Anet A8 en die is bijna identiek aan de A6.

Power supply dacht ik eerst ook naar 30 Amp om te bouwen, maar een meting let zien dat ik ver onder de 20 Amp blijf dus dat is geen directe noodzaak. Toevallig wel vandaag een pc ventilator die ik nog had liggen op de power supply geschroefd voor wat geforceerde koeling. Maar dat eerder uit voorzorg dan dat ik er problemen mee heb gehad. De koelingstrips zit namelijk aan de behuizing geschroefd.

Ik heb wel 2 Mosfets gemonteerd, maar eigenlijk is vanwege de grootte van de stroom die van het bed de meest noodzakelijke. Die van de printkop trekt een stuk minder want die is maar 40 watt. Maar op deze manier voorkom ik gewoon een grootte stroom over het mainboard.

Ik heb het originele board vervangen door een Ramps en daarna door een MKS Gen L V1.0. Voor het goed functioneren om te kunnen printen maakt het eigenlijk niet zoveel uit. Maar wanneer je zelf zaken wilt kunnen instellen en aanpassen dan is een overstap naar Marlin (of andere firmware) wel een noodzaak. Dit kan trouwens ook op het originele board. Maar een Ramps of ander board geven ook wat meer hardware mogelijkheden.

De aansluiting van het bed heb ik niet gesoldeerd maar 90 graden gedraaid en gefixeerd met een (geprinte) kabelrups. Daar voorzie ik geen directe problemen meer mee.

Stabilisatie van het frame door extra ondersteuning te printen heb ik ook doorgevoerd. Evenals de aanpassing van de riembevestiging van de X- en Y-as. Riemen vervangen door de soepelere en sterkere glasfiber versterkte soort. En beide voorzien van een spaninrichting en versteviging van het frame om doorbuigen te voorkomen. Allemaal geprint.

De vervanging van de X- en Y-lagers door Drylin heb ik ook gedaan, maar die liepen uiteindelijk vast en er zitten nu de originele kogellagers weer in en dat draait nu beter en zonder problemen. De meningen zijn hierover verdeeld, de één zegt doen, de ander zegt niet doen want het levert je niets op. Ik ben nu overtuigd van het laatste. Qua geluid merk je eigenlijk geen verschil wanneer de printer print. Al zou je denken van wel wanneer je de lagers met de hand over de assen beweegt. In de praktijk valt dat dus allemaal wel mee.

Power switch/socket heb ik liggen en moet ik nog de behuizing nog voor printen en aansluiten. Is gewoon handiger, maar geen noodzaak om te kunnen printen.

En alles op een plank gemonteerd voor meer stevigheid en stabiliteit.

En of ik nu een andere zou hebben gekozen? Nee, niet om te beginnen, want ik heb er veel van opgestoken en de printresultaten zijn over het algemeen ook goed. Nu zou ik wel voor een andere gaan met een stabieler metalen (alu) frame. Maar welke heb ik nog geen idee van. Wanneer je meteen voor een goede, of misschien betere, wilt gaan dan maakt het qua kosten waarschijnlijk niet zoveel uit. Al heb ik de A8 voor 120 euro gekocht, ik heb er intussen al aardig wat aan uitgegeven als het aanpassingen betreft en dat geld had ik ook direct aan een duurdere, mogelijk betere, printer kunnen uitgeven. Maar spijt van m'n A8 heb ik zeker niet.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 11 feb 2019, 17:35

@Mhhtimmer,
welkom op het forum.

Gewoon anet A6 kopen en gaan.
Wij hebben de originel lagers overgezet in een nieuwe x-wagen, geen probleem.
Dat hele drylin is ook veel "hype" en elkaar napraten. gewoon goed in elkaar zetten, uitlijnen en vastzetten.

Verder elektrisch wel geupgrade maar dat meer van uit de hobby dan puur noodzakelijk.
Geen draden gesoldeerd.
Aan/uit schakelaar is handig maar stekker er in en uit gaat ook.

Waarom flashen met marlin ?
Zit marlin versie standaard op en echt flashen werkt alleen met een ander moederboard.(correct me if I am wrong).
Groet,
Wim

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
SketchUp Pro - expert
Weistek WT150
Kossel mini

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 11 feb 2019, 18:53

Mark, ook welkom hier.
Als ik eerlijk mijn mening zou mogen geven, zou ik op dit moment de a6 of a8 links laten liggen, de prijzen en de kwaliteit veranderd in zo'n rap tempo zodat deze inmiddels niet meer interessant zijn, dit was een jaar geleden nog wel anders, toen waren dat echt fantastische beginners printers voor een hele lage prijs.
Op dit moment zou ik een Ender 3 adviseren, zelf kun je daar aan ook nog erg veel klussen, maar de basis is gewoon veel stabieler (alles van metaal) en de prijs is niet veel hoger €199,- gewoon hier in nederland.
Aan de Anet blijf je geld uitgeven om uiteindelijk ook geheel metalen frame te willen hebben, maar dan had je inmiddels al wel 2x een Ender gehad.
Ik ken overigens zelf alleen de Anet a8 waarmee ik 2 personen mee heb geholpen en zelf heb ik 2 volledige zelfbouw printers.

Hardy

Robbel2005
Contacteer:

Bericht door Robbel2005 » 11 feb 2019, 19:09

3Dwim schreef:
11 feb 2019, 17:35
Waarom flashen met marlin ?
Zit marlin versie standaard op en echt flashen werkt alleen met een ander moederboard.(correct me if I am wrong).
Er zit standaard geen Marlin op, en Marlin kan perfect op standaard anet board geflasht worden, iets moeilijker als je autolevel wil omdat je dan de optibootloader moet flashen, wat ook niet onoverkomelijk is....
We try to make 3D-
░░░░░█
░░░░▄█▄░░╔╗╔╗╔╗─╦╔╗
░░░▄█▀█▄░╠╝╠╣╠╩╗║╚╗
░░▄█▄▄▄█▄╚═╩╩╩─╩╩╚╝
▄██▀░░░▀██▄

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 11 feb 2019, 19:27

Er zit standaard een versie marlin op.
Was ook een discussie over in facebook groep.

Maar goed om te lezen dta de laatste versie marlin er ook op kan ;-)
Opend weer perspectieven.
Iemand dat al gedaan end an in combi met bl touch ?
Groet,
Wim

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
SketchUp Pro - expert
Weistek WT150
Kossel mini

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 11 feb 2019, 20:46

Marlin op zo'n board lukt gewoon met inderdaad wel de optbootloader, ook met een levelsensor, heb ik op een A8 gedaan, maar dan met een capacitive sensor, werkt gewoon goed, die kennis van mij had een poortje opgeblazen van de controller, hij heeft toen een lege atmega 1286 controller besteld, dus deze erop gesoldeerd en geflasht, hij had natuurlijk beter direct een ramps board erop kunnen zetten, maar dit was goedkoper ;) .

Hardy

Plaats reactie